• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 23 مرداد 1399
کد مطلب : 107567
+
-

قلعه‌نویی، شایدغایب لیگ بیستم

گفته می‌شود نزدیکان سرمربی مستعفی سپاهان اصرار دارند او مدتی استراحت کند و مراقب سلامتی‌اش باشد

قلعه‌نویی، شایدغایب لیگ بیستم

امیرحسین اعظمی

دوشنبه‌شب نیمکت جنوبی ورزشگاه آزادی، سوژه اصلی عکاسان و تصویربرداران بود؛ جایی که امیر قلعه‌نویی با فاصله‌ای چند‌متری از نیمکت‌های عمیق این ورزشگاه، روی یک صندلی سبزرنگ و بدریخت نشسته بود؛ با آن تی‌شرت سه‌دکمه سفیدرنگ و کفش‌های ساده‌اش. قلعه‌نویی با پشت سر گذاشتن چند هفته سخت و بستری‌شدن در بیمارستان به این بازی مهم رسید، آن هم درحالی‌که پزشکان او را از نشستن روی نیمکت در بازی اول برابر استقلال منع کرده بودند. وقتی دوربین روی صورت قلعه‌نویی می‌رفت، چهره جدی و خسته این مربی بیشتر از هر زمان دیگری در این سال‌ها توی چشم می‌زد. او تا همین چند سال پیش همیشه یک طرف قهرمانی‌ها در فوتبال ایران قرار داشت و دوری از آن دوران پرافتخار برایش آزاردهنده است.
عکاسان و تصویربردارانی که بعد از مدت‌ها امیر را در ورزشگاه آزادی از نزدیک می‌دیدند، تعریف دیگری از اوضاع روحی و جسمی او داشتند. قلعه‌نویی تکیده‌تر از آن چیزی بود که آنها فکرش را می‌کردند؛ او خسته‌تر از همیشه به‌تنهایی روی صندلی نشسته بود و این بازی هم پایان خوشی برای پرافتخارترین مربی لیگ ایران نداشت. یکی از مربیان استقلال در توصیف شرایط قلعه‌نویی به خبرنگار همشهری می‌گوید: «برای قلعه‌نویی ناراحت شدم، رنگ امیر پریده بود. به او گفتم مراقب خودش باشد و کمی استراحت کند.»
قلعه‌نویی در 2دهه اخیر جزو فعال‌ترین مربیان فوتبال ایران بوده ولی پشت سر گذاشتن 2فصل پرفشار در سپاهان، شرایط روحی و جسمی این مربی را نسبت به گذشته تغییر داده است. در این شرایط نزدیکان و خانواده قلعه‌نویی اصرار به استراحت این مربی دارند، خصوصا اینکه پزشکان هم به او توصیه کرده‌اند که باید از استرس و هیجان به‌دور باشد. از همان دوشنبه‌شب که قلعه‌نویی استعفا داد، گمانه‌زنی‌ها درخصوص تیم فصل آینده این مربی شروع شد و انگار باور اینکه قلعه‌نویی در شروع یک فصل تیم نگیرد، برای خیلی‌ها غیرممکن است. با این حال، برخی گمانه‌زنی‌ها حکایت از این دارد که شاید قلعه‌نویی به‌زودی راهی آمریکا شود تا چند ماهی استراحت کند. با این شرایط او در شروع فصل جدید در ایران نخواهد بود. پزشکان و برخی نزدیکان امیر به او توصیه کرده‌اند که مدتی استراحت کند و باید دید آیا او چنین تصمیمی خواهد گرفت یا اینکه دوباره در فصل آینده مربیگری خواهد کرد. از طرفی شاید روحیات قلعه‌نویی این اجازه را به او ندهد که در قامت یک مربی شکست‌خورده لیگ ایران را ترک کرده و مدتی استراحت کند، ولی نکته مهم، وضعیت جسمانی و سلامتی قلعه‌نویی است که نمی‌تواند بدون درنظر‌گرفتن این موضوع برای آینده تصمیم بگیرد.

  فیلمی که حاشیه‌ساز شد
در روزهایی که قلعه‌نویی بابت از دست دادن قهرمانی لیگ و جام‌حذفی، مورد انتقاد قرار می‌گیرد، انتشار ویدئویی در کانال‌های تلگرامی از پایان بازی استقلال و سپاهان، دوباره این مربی را در متن حاشیه‌ها قرار داده است. این ویدئو که از زاویه بالا و ظاهرا با موبایل گرفته شده است، قلعه‌نویی را نشان می‌دهد که بعد از اتفاقات داوری و آن پنالتی بحث‌برانگیز که برای استقلال گرفته شد، در راهروی ورزشگاه منتظر داوران است تا از تصمیمات‌شان انتقاد کند. فیلم با جمله‌ای کوتاه از کمک‌داور مسابقه شروع می‌شود که خطاب به قلعه‌نویی می‌گوید: «ما نه شرف داریم نه عدالت.» این جمله کوتاه احتمالا در جواب اعتراض‌های قبلی قلعه‌نویی است و البته سرمربی سپاهان بلافاصله در جواب کمک‌داور می‌گوید: «ندارید دیگه، ندارید! برو از ریشت خجالت بکش.» قلعه‌نویی چند‌ثانیه بعد با فاصله‌گرفتن از تیم داوری درحالی‌که عصبانیتش فروکش نکرده است و بی‌تفاوت ماسکش را زیر چانه‌اش انداخته، می‌گوید: «گند زدید به فوتبال ایران. سرتا پای‌تان لجن است. سر تا پای این فوتبال را لجن گرفته است، کثافت...»
نکته قابل تامل اینجاست که این ویدئو در برنامه سه‌شنبه‌شب فوتبال برتر پخش نشد ولی روی کانال تلگرامی این برنامه قرار گرفت و به سرعت هم وایرال شد! اینکه انتشار این ویدئو بر اثر یک اشتباه از سوی عوامل پخش و ادمین‌های کانال فوتبال برتر بوده یا نبوده، موضوع مبهمی است ولی به‌نظر می‌رسد انتشار این ویدئو به‌زودی واکنش کمیته داوران و کمیته انضباطی را به همراه داشته باشد. فصل 99-98به بدترین شکل ممکن برای قلعه‌نویی به پایان رسید، آخرین قدم‌های او در راهروهای ورزشگاه آزادی هم با انتشار این فیلم همراه شد؛ پایانی تلخ برای سرمربی سابق سپاهان.

این خبر را به اشتراک بگذارید