• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 23 مرداد 1399
کد مطلب : 107549
+
-

کامالا هریس معاونی در قامت رئیس

کامالا هریس معاونی در قامت رئیس

جو بایدن، نامزد دمکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، با انتخاب سناتور کامالا هریس به‌عنوان معاون خود، نه‌تنها امیدهایش برای پیروزی بر دونالد ترامپ در انتخابات را بالا برد که سناتور چندرگه کالیفرنیا را در مسیری قرار داد که می‌تواند به تاریخ‌سازی او در کاخ سفید، نه به‌عنوان معاون که به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا ختم شود.
به گزارش نیویورک تایمز، بایدن سه‌شنبه بعد از هفته‌ها کنجکاوی و بی‌تابی هوادارانش انتخاب هریس به‌عنوان معاون و همراه انتخاباتی خود را از طریق پیامک و ایمیل به آنها اعلام کرد. هریس که در انتخابات درون‌حزبی یکی از رقبای سرسخت بایدن بود، بعد از کناره‌گیری از کارزار انتخاب نامزد نهایی حزب دمکراتیک، به یکی از حامیان اصلی بایدن تبدیل شد.
او که از پدری جامائیکایی و مادری هندی متولد شده، نخستین زن سیاهپوستی است که نامزد شغلی چنین سطح بالا در کاخ سفید می‌شود. پیش از این تنها 3 زن دیگر برای ورود به کاخ سفید (به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور و یا رئیس‌جمهور) نامزد شده بودند.
بعد از کناره‌گیری او از انتخابات درون حزبی، بسیاری از اعضای دمکرات او را نامزدی که می‌تواند  در آینده با قدرت زیادی در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت  کند می‌دانستند و حالا با انتخاب او توسط بایدن، وی عملا به رهبر دوم حزب دمکرات تبدیل می‌شود.
او فراتر از معاونت رئیس‌جمهور آمریکا، پلی بین 2 نسل قدیمی و جدید دمکرات‌ها به شمار می‌رود. بایدن 77سال سن دارد و بسیاری معتقدند؛ درصورت پیروزی تنها یک دوره رئیس‌جمهور آمریکا خواهد بود و در ادامه، به نفع یک نامزد جوان‌تر کنار خواهد کشید. از نظر آنها، هیچ گزینه‌ای بهتر از کامالا هریس وجود ندارد. او که پله پله خود را به دادستانی در کالیفرنیا و سپس سنا رسانده، در این سال‌ها تجربه عملی اداره حکومت را هم پیدا خواهد کرد و گزینه بی‌رقیب دمکرات‌ها برای انتخابات 2024خواهد بود.
بر خلاف بسیاری از معاونان رئیس‌جمهور در آمریکا که عموما نقش جدی در اداره دولت ندارند، هریس احتمالا دوران پرکاری را در کاخ سفید خواهد داشت. علاوه بر شرایط جسمی و سنی بایدن، بحران‌های متعددی که در آمریکا به‌وجود آمده، نه فقط بایدن که هر رئیس‌جمهور دیگری را به تنگنا می‌کشد و حضور یک معاون کاردان و جوان در کاخ سفید می‌تواند عصای دست رئیس‌جمهور باشد. همه‌گیری کرونا آمریکا را به زانو در آورده، بدترین رکود اقتصادی از دهه 30میلادی به بعد اقتصاد این کشور را مچاله کرده و فریادها برای برابری نژادی، بعد از مرگ شوکه‌کننده جورج فلوید به‌دست پلیس بار دیگر این کشور را ملتهب کرده است.

در میان همه این بحران‌ها، هریس احتمالا با توجه به سابقه‌ای که دارد، بیشتر به مسئله برابری نژادی خواهد پرداخت. او بعد از کناره‌گیری از کارزار انتخاباتی، در سنا روی مسئله برابری نژادی تمرکز کرد و احتمالا بعد از ورود به کاخ سفید، صدای معترضان آمریکایی در واشنگتن خواهد بود.
هریس بعد از هفته‌ها بررسی گزینه‌ها، از سوی تیم بایدن به‌عنوان معاون او انتخاب شد. علاوه بر او، گزینه‌هایی مانند الیزابت وارن سناتور و رقیب سابق بایدن در انتخابات درون حزبی، سوزان رایس، نماینده آمریکا در سازمان ملل، کارن باس، نماینده کالیفرنیا و کیشا لنس باتومز شهردار آتلانتا هم در لیست تیم بایدن قرار داشتند. اما این هریس بود که برتری‌های نسبی به هرکدام از این افراد داشت و در نهایت انتخاب شد. او نه همچون وارن به طیف چپگراهای دمکرات وابستگی شدید دارد تا به کیسه بوکس ترامپ تبدیل شود و نه همچون باس و لنس باتومز در سطح ملی ناشناس است. رایس هم به‌خاطر ماجرای رسوایی بنغازی در لیبی قطعا به یک هدف آسان برای ترامپ و تیم او تبدیل می‌شد؛ درحالی‌که هریس هرگز درگیر چنین رسوایی‌هایی در سطح کلان نبوده است. علاوه بر این، هریس با توجه به طبقه اجتماعی‌اش و تعلقش به اقلیت‌ها، می‌تواند آرای زیادی برای بایدن به همراه داشته باشد.
رویکرد هریس در مسائل بین‌الملل و به‌خصوص مسائل خاورمیانه، پیروی از روح کلی حزب دمکرات است. او زمانی که برای نامزدی نهایی دمکرات‌ها در انتخابات درون‌حزبی شرکت می‌کرد، درباره برجام گفته بود که این توافق، با وجود اینکه کامل نبوده، اما یک راه‌حل بوده و درصورتی که به کاخ سفید راه پیدا کند، آمریکا را به آن باز خواهد گرداند و آن را با تمدید زمان تحریم‌ها، افزایش نظارت‌ها و وارد کردن مسئله موشکی ایران به آن به اصطلاح تقویت خواهد کرد.
او در دیگر مسائل خاورمیانه هم رویکرد مشابهی داشته و یکی از سناتورهایی است که به فروش اسلحه به عربستان سعودی رأی منفی داده است. درباره سوریه، او منتقد سیاست رها کردن نیروهای کرد در شمال این کشور و بی‌دفاع گذاشتن آنها در مقابل حمله ترکیه بوده و اسد را جنایتکار جنگی خوانده است. هریس برخلاف نامزدهایی مانند برنی سندرز در اجلاس کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (آیپک) سخنرانی کرده بود. با این حال او از دونالد ترامپ خواسته است که با انضمام کرانه باختری توسط اسرائیل مخالفت کند. هریس همچنین از به رسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه توسط ترکیه حمایت می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید