• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
پنج شنبه 23 مرداد 1399
کد مطلب : 107527
+
-

پیشنهادهای ویژه هفته

آقای برنده
ظهور یک برنده

البته این روزها برای کریس رونالدو روزهای خوبی نیست، چراکه تیم یوونتوس طی یک رقابت نفسگیر، با اینکه توانست 2 بر یک از سد لیون بگذرد، ولی درنهایت از رقابت‌های باشگاه‌های اروپا حذف شد و این، برای بازیکنی چون او به‌شدت سنگین است. اما حتی اگر چنین فوتبالیستی بعد از این هم به فوتبالش ادامه ندهد، باز هم یکی از بزرگ‌ترین‌های تاریخ فوتبال جهان است. همه جوایز فردی دنیای فوتبال، یک‌و‌نیم دهه است که بین او و مسی دارد پخش می‌شود. اما بازیکنی که اندامی ضعیف داشت و در دوندگی‌های داخل زمین نفس کم می‌آورد و دیگران به‌خاطر اشتباهاتی که داشت مسخره‌اش می‌کردند و منچستر قصد فروش‌اش را داشت، چطور تبدیل به این بازیکنی شد که می‌بینیم؟ همه اینها را می‌توانید در کتاب‌هایی که به‌نوعی زندگینامه این شخص محسوب می‌شوند، پیدا کنید. یکی از بهترین این کتاب‌ها هم «ظهور یک برنده» است که توسط مایکل پارت نگارش شده است؛ نویسنده‌ای که پیش از این توانسته کتاب‌هایی درباره دیگر اعجوبه‌های ورزش هم به رشته تحریر درآورد.

و فهمیده نشد
ایما و سالیان

جامعه، همانطور که به منطق، عقل، ریاضیات و حساب و کتاب نیاز دارد، به همان نسبت به عاطفه، احساس و هیجان هم نیاز دارد، چراکه این دو، دو بال هستند و بدون این دو، پریدن ممکن نیست. به همین نسبت است که باید شعرخوانی را همیشه در برنامه زندگی‌مان داشته باشیم و از شاعران خوب نیز شعرهایی را بازخوانی کنیم. سجاد سامانی، یکی از این شاعران خوب دهه هفتادی و جوان امروز ماست که شعرهای خوبی را تقدیم ساحت ادبیات کرده است. روزی که او با صدایی لرزان، در دیدار شاعران با رهبر معظم انقلاب شعر می‌خواند، کمتر حدس می‌زدیم که استعدادی نو وارد این حوزه شده است. «ایما» و «سالیان» 2کتاب منتشرشده از این شاعر است: «چشم من، چشم تو را دید ولی دیده نشد/ من همانم که پسندید و پسندیده نشد/ یاد لب‌های تو افتادم و با خود گفتم/ غنچه‌ای بود که گل کرد ولی چیده نشد/ من نظربازم و کم معصیتی نیست ولی/ چه بسا طعنه‌زدن‌های تو بخشیده نشد/ ‌ای که مهرت نرسیده است به من، باور کن/ هیچ‌کس قدر من از قهر تو رنجیده نشد/ عاشقت بودم و این را به هزاران ترفند/ سعی کردم که بفهمانم و فهمیده نشد».

قلعه بازی‌ها
بازی‌های فکری برای دست‌های کوچک

بازی برای بچه‌ها، درست مثل کار برای بزرگ‌ترهاست؛ حتی مهم‌تر از آن. درواقع بازی، کسب‌وکار بچه‌هاست و اشتغال آنها. نباید فکر کنید که بچه‌ها دارند بازیگوشی می‌کنند، آنها اتفاقا دارند جدیت به‌خرج می‌دهند و جدی‌ترین تجربه‌های زندگی‌شان را از سر می‌گذرانند و به همین نسبت باید برای وقت‌های آزاد آنها بازی‌های فکر شده و حساب‌شده‌ای داشته باشیم. کتاب «بازی‌های فکری برای دست‌های کوچک» یکی از آن کتاب‌هایی است که به شما کمک می‌کند تا بتوانید بازی‌های ریز و درشت زیادی را به بچه‌هایتان یاد بدهید و در خلال این آموزش، آنها را درگیر فرایند یادگیری کنید. این کتاب 40بازی فکری را برای پایه پیش از دبستان درنظر گرفته تا درپی آنها مفاهیمی چون رنگ‌ها، اصول ریاضی، اشکال و تصاویر مختلف و... به بچه‌ها آموزش داده شود. این کتاب را تارو گمی، نویسنده و تصویرگر ژاپنی راهی بازی نشر کرده که حالا در ایران، با ترجمه نگار عجایبی و توسط انتشارات نردبان، در دسترس مخاطبان ایرانی هم هست. رنگ‌ها و تصاویر به‌کار رفته در این کتاب نیز با توجه به شهرت نویسنده و تصویرگر آن، به‌شدت مناسب بچه‌هاست و آنها را حسابی سرگرم و جذب می‌کند.

و هنوز عشق
و چشم‌هایش کهربایی بود

«...بی‌قراری کهربایی وقت به وقتش فرق می‌کند. یک بی‌قراری‌ای هست که شکست می‌اندازد بین مهره‌ها، اما بی‌قراری‌هایی هم هست که مهره‌ها را پر می‌کند از حرارت، آن‌قدر که جلا می‌گیری و عطر کاج چندهزارساله از درونت بیرون می‌زند، به جریان می‌افتی و می‌شوی معجونی از خاک و کاج و حرارت. نرم می‌شوی دور گردن یک زن. صبر می‌خواهد همه این چیزها. صبوری هم از خوبی کهربا‌بودن است. حرف چند‌هزار سال است. حرف گذر از خاک و درخت تا سنگ شدگی. زمان می‌خواهد این سنگ شدن و کجا برای منتظر ماندن بهتر از شاهرگ گردن یک زن. آنجا حساب نبض و شریان زندگی است». اینها، بخشی از رمان «و چشم‌هایش کهربایی بود» است که توسط مهری بهرامی نوشته شده؛ اثری که توسط ققنوس راهی بازار نشر شده. از این نویسنده «چه‌کسی گفت عاشقی از یادت می‌رود؟» و «بیرون از گذشته، میان ایوان» منتشر شده است. حالا سومین چاپ کتاب و چشم‌هایش کهربایی بود هم در حال ورود به بازار است که نشان می‌دهد استقبال خوبی از این کتاب نویسنده صورت گرفته است. این رمان با 15هزار تومان و 151صفحه پیش‌روی علاقه‌مندان است؛ رمانی با زاویه روایت‌های متفاوت از روایت‌های معمول.

در حاشیه بیروت
کفرناحوم

این روزها لبنان و انفجار بزرگ بیروت، سرخط بیشتر تحلیل‌ها و خبرهاست. شاید شما هم همان تصویری را از لبنان داشته باشید که بیشتر مردم دارند؛ عروس خاورمیانه، درگیر فساد، کافه‌های لب دریا، صخره عشاق و... . حالا که بحث لبنان است، بد نیست نیم‌نگاهی هم به فیلم «کفرناحوم» بیندازید. فیلم را نادین لبکی کارگردانی کرده و در سال 2018ساخته شده و اتفاقا به رقابت‌های فیلم کن هم راه پیدا‌کرده و جایزه هیأت داوران را هم گرفته. این فیلم دو‌ساعته در کشور لبنان اتفاق می‌افتد و البته درامی است که لایه‌های آسیب‌دیده این کشور را در معرض نگاه شما قرار می‌دهد؛ اما در نهایت می‌توانید به تصویری نسبتا کامل از این کشور هم دست پیدا کنید. زین الرافعی، ستاره این فیلم نقش پسری 12ساله، از مهاجران سوری که در زاغه‌های اطراف بیروت زندگی می‌کند را ایفا کرده است. در واقع فیلم به زندگی نقش اول برمی‌گردد و گذشته این چهره را واکاوی می‌کند. انگار که شما به‌عنوان بیننده، در کنار کارگردان می‌خواهید از میان این گذشته، دلایلی را استخراج کنید تا توجیه‌کننده وضعیت فعلی او باشد. فیلمی که جایزه هیأت داوران هفتاد‌و‌یکمین جشنواره فیلم کن را گرفته باشد، حتما ارزش دیدن هم دارد.

تنها بازمانده
کیمیا

هفته‌ای که پیش‌رو داریم، سالروز آزادی آزادگان و بازگشت آنها به ایران است؛ اتفاقی که شور و شوق خاصی را در کشور ایجاد کرد. بدون شک یکی از بهترین فیلم‌های با موضوع آزادگان که هنوز هم می‌توان به تماشا نشست را، باید «کیمیا» بدانیم؛ اثری ملودرام که احمدرضا درویش کارگردانی کرده و بازیگرانی چون خسرو شکیبایی و بیتا فرهی و رضا کیانیان و... در آن ایفای نقش کرده‌اند. فیلمبرداری بی‌نقص محمود کلاری هم که مثل همیشه چشم‌نواز و قابل‌ستایش است. ماجرای فیلم چنین است که در زمان حمله بعثی‌ها به ایران، رضا همسرش را به بیمارستان می‌برد تا وضع حمل کند. اما او به اسارت دشمن درآمده و همسرش نیز سر زایمان، از دنیا می‌رود. شکوه، در نقش یک جراح، وقتی که بی‌کسی این نوزاد را می‌بیند، تصمیم به نجات او می‌گیرد. سپس فیلم 9سال به پیش می‌رود؛ به مشهد. رضا آزاد شده و به جست‌وجوی دخترش می‌آید؛ تنها بازمانده از خانواده‌ای که همه اعضای آن را در جنگ از دست داده‌است. نام این نوزاد که حالا 9سال دارد، کیمیاست. در نهایت، رضا وقتی که می‌بیند شکوه، مادرانه از دخترش نگهداری می‌کند، از حق پدری خود می‌گذرد و به زادگاهش بازمی‌گردد.

در شگفت از زندگی
  تیغ و ترمه

این روزها یک فیلم جدید دیگر هم به شبکه نمایش خانگی و VODها اضافه شده است؛ فیلم «تیغ و ترمه» از کیومرث پوراحمد، کارگردان شناخته شده ایرانی. این فیلم که طعم اکران آنلاین را هم چشیده بود، حالا به‌صورت غیرآنلاین در اختیار سینمادوستان است. تیغ و ترمه اثری است که دیبا زاهدی، پژمان بازغی، لاله اسکندری، مهران رجبی، هومن برق‌نورد و کورش سلیمانی در آن نقش‌آفرینی کرده‌اند. این فیلم در واقع یک اقتباس سینمایی از اثری ادبی است. اثری به نام «کی از این چرخ فلک پیاده می‌شوم» نوشته گلرنگ رنجبر که داستانی پرکشش و تو در تو دارد. داستانی که پیرامون شخصیتی به نام ترمه شکل می‌گیرد که از رازهای قدیمی اطرافیان خود باخبر می‌شود و همین آگاهی، زندگی او را به هم می‌ریزد. حالا پوراحمد هم سعی کرده که این داستان پرکشش و اجتماعی را، به همین سبک در قالب سینما پیاده کند. فیلمبرداری اثر را علیرضا زرین‌دست عهده‌دار بوده. ترمه دختری 28ساله است که با عمویش زندگی می‌کند. مادرش بازمی‌گردد و همین امر باعث افشای همان رازهایی می‌شود که گفتیم. این فیلم به سال 1397ساخته شد و در جشنواره فجر هم حضور یافت.

جست‌وجوی آرزوها
پیشونی سفیدها

یک سینمایی سه‌گانه‌ای هست به اسم «آهوی پیشونی سفید» که برای این روزهای خانه ماندن حسابی می‌تواند به درد بخورد. خوبی این فیلم، آن است که قسمت دوم و سوم هم دارد و می‌توانید در چند روز آن را با بچه‌های‌تان تماشا کنید. نخستین قسمت آن را سیدجواد هاشمی در سال 1391ساخت و بازیگرانی چون امین حیایی، محمدرضا شریفی‌نیا، امین زندگانی، نیلوفر خوش‌خلق، سیدجواد هاشمی، ترلان پروانه و... در آن ایفای نقش کرده‌اند. البته عنوان کلی این سه‌گانه را اختاپوس هم گذاشته‌اند که قسمت اول آن با همین نامی که خدمت شما عرض کردیم، تولید شده است. بازخوردهای خوبی هم بین مخاطبان خودش داشته. داستان چنین است که آهوی پیشونی سفید همراه با پدرش در جنگل زندگی می‌کرد. اما او پدری بداخلاق داشت. به همین دلیل تصمیم گرفت که یک روز پدرش را ترک کند. او همراه با عجوزه، تصمیم می‌گیرد به شهر آرزوها برود. طی این مسیر نیز اتفاقات ریز و درشت زیادی برایش می‌افتد. قسمت دوم و سوم این مجموعه هم در سال‌های 96و 97ساخته شد و شامل قصه‌هایی بود که در آنها، آهوی پیشونی سفید نقش‌آفرینی می‌کرد و مادرش دنبال او آمده بود و... .

استنطاق‌چی‌ها 
بردگیم ژاندارمری

با یک بردگیم یا بازی‌های کارتی رومیزی چطورید؟ این بردگیم، یک بازی رومیزی ایرانی است که قرار است در فضای یک ژاندارمری اتفاق بیفتد. بدین‌ترتیب که شما پرونده‌های زیادی داخل این ژاندارمری دارید. حالا باید این پرونده‌ها را جفت‌و‌جور کنید تا بتوانید پرونده‌ اصلی را که از بالادستی‌ها دستور رسیده که به سرانجامش برسانید، حل و فصل کنید. بازی برای 2تا 6 نفر تدارک دیده شده و برای گروه سنی بالای 9سال هم طراحی شده است. طراح بازی هم محمد زارعی است. زمان این بازی به دهه‌های 30 و40 شمسی برمی‌گردد. شما کارت‌های مختلفی دارید و طبق قواعدی که برایتان تدارک دیده شده، باید بازی را دنبال کنید. بدین‌ترتیب که پرونده‌های اصلی و فرعی دارید و یک سری کارت بازی و البته کارت فلشی که جهت را مشخص می‌کند تا شما بدانید با کدام پرونده باید بازی کنید. بعد، از طریق جمع‌آوری اعترافات و مدارک و...، به این نتیجه می‌رسید که پرونده اصلی، چه متهمانی دارد و باید چطور به سرانجام برسد. یک جعبه بایگانی هم درنظر گرفته شده است که شما پرونده‌ها را داخل آن قرار‌می‌دهید. در واقع شما با یک بازی ایرانی پلیسی-تاریخی روبه‌رو هستید.

شوماخرها در گوشی
بازی موبایلی جی‌تی؛ کلوپ سرعت

همه ما سرعت و هیجان را دوست داریم، به همین دلیل است که این همه بازی در ژانر سرعت، اتومبیل، موتورسیکلت، هواپیما و... تولید شده و همه‌ساله هم دارد میزان بیشتری از این بازی‌ها تولید می‌شود. بازی موبایلی جی‌تی هم با همین رویکرد بوده که تولید شده است. این بازی در ژانر بازی‌های ورزشی طبقه‌بندی شده و توسط موتور بازی Unity سر‌و‌سامان گرفته. جی‌تی را می‌توانید از اپ‌هایی مانند کافه‌بازار و... تهیه کنید. بازی به این ترتیب است که شما ابتدا اتومبیلی را که دوست دارید، تهیه می‌کنید تا وارد مسابقه شوید. سپس اختیار کنترل پدال و دنده خودرو به شما واگذار می‌شود. حالا باید با حریفان خودتان رقابت کرده و مسیرهای مختلفی را طی کنید. این بازی هم به‌صورت تک‌نفره قابل انجام است، هم به‌صورت آنلاین و با دیگر رقبایی که وجود دارند. هر بار که در این مسابقه شرکت می‌کنید، اگر خوب رقابت کرده و برنده شوید، به شما به‌عنوان جایزه پول و سکه پرداخت خواهد شد. در نتیجه می‌توانید ماشین‌تان را ارتقا داده و حتی آپشن‌های مختلفی را به اتومبیل‌تان اضافه کنید. در ضمن می‌توانید به خرید خودروهای بهتر هم فکر کنید.

پس تو کجایی؟
  فصل پریشانی

تازگی‌ها تک‌آهنگی از علی زندوکیلی منتشر شده که در سایت‌های مختلف موسیقی و گروه‌های ریز و درشت می‌توانید آن را دانلود کنید و گوش بسپارید. علی زندوکیلی را با آن صدای سنتی و غمگین خودش به یاد می‌آوریم که نه حوصله ما را مثل خوانندگان قدیمی موسیقی سنتی سر می‌برد و نه می‌خواهد مثل برخی از سنتی‌خوان‌ها چنان پاپ بخواند که عملا از حدود و ثغور این حوزه خارج شود. همین تعادل باعث شده تا خیلی‌ها، ازجمله خوانندگان بزرگ، شیفته جهان موسیقایی او شوند. او حالا «فصل پریشانی» را در امتداد همان آهنگ‌های قبلی‌اش منتشر کرده است؛ غمگین، سنتی و البته خلاقانه. هرچند نمی‌تواند مثل قطعه‌های شاخص او زمزمه مردم شود، اما حتما ارزش شنیدن را خواهد داشت. این قطعه را علیرضا افکاری آهنگسازی کرده و ترانه‌اش را هم محمدسعید میرزایی، شاعر شناخته‌شده ایرانی سروده که شبیه به چارپاره‌هاست. شعر این قطعه را با هم می‌خوانیم: «فصل پریشان شدنم را ببین/ بی‌سر و سامان شدنم را ببین/ بی تو فرو ریخته‌ام در خودم/ لحظه ویران شدنم را ببین/ کوچه پر از رد قدم‌های توست/ پشت همین پنجره می‌خوانمت/ پس تو کجایی که نمی‌بینمت/ پس تو کجایی که نمی‌دانمت/ بی تو پر از داغ پریشانی‌ام/ مهر جنون خورده به پیشانی‌ام/ پس تو کجایی که نمی‌بینمت...».

باغ غرور پرپر شده
  آدم سابق

اگر دوست دارید یک قطعه ریتمیک، با یک شعر نسبتا قابل‌قبول و یک فضای موسیقایی قابل احترام بشنوید، پس می‌توانید به قطعه جدید رضا بهرام با عنوان «آدم سابق» گوش کنید. رضا بهرام صدای خوبی دارد و سعی می‌کند مثل بخشی از پاپ‌خوان‌ها، چندان به در و دیوار نزند و خارج نخواند. این خواننده دهه هفتادی، سعی می‌کند در موسیقی تلفیقی کار کند؛ ژانری که خیلی‌ها واردش شده‌اند و برخی موفق شده و برخی در آن شکست خورده‌اند. اما ظاهرا رضا بهرام دارد خودش را در قطار موفق‌شدگان جا می‌دهد. او که با قطعه «از عشق بگو» به اوج شهرت رسید، نشان داد که یک پدیده جدید به موسیقی ایران معرفی شده؛ قطعه‌ای با این ترانه: «دلداده توام/ رویای هر شبی/ عاشق نمی‌شدم/ عاشق شدم ببین...». حالا بیشتر علاقه‌مندان منتظر یک اتفاق جدیدتر از این خواننده خوش‌صدا هستند. او حالا با قطعه آدم سابق، بازهم در حوزه تلفیقی‌خوانی خودی نشان داده؛ قطعه‌ای که با این ترانه شکل گرفته: «آخر یک نفر خسته و تنها ماند/ آخر بغض من پیش دلت جا ماند/ بی تو آدم سابق نشدم/ من دگر عاشق نشدم بردی هوای مرا/حیف که ماجرای هم نشدیم/ ما برای هم نشدیم بردی تو جان مرا/ پرپر کردم گل باغ غرورم را/ تا در دستان تو باشد دل تنها...».

تنهایی...
مرسدس

مسعود کیمیایی در میانه دهه70 شمسی، فیلمی ساخت به نام مرسدس. یکی از اتفاقات مثبت این فیلم، همکاری‌ مانی رهنما و بابک بیات و ایرج جنتی عطایی بود. حالا که این روزها ماجرای مهاجرت این خواننده خوش‌صدای ایرانی مطرح شده، بد نیست نگاهی به این قطعه که به‌نوعی نخستین استارت حرفه‌ای او هم بود، بیندازیم. البته صدای رهنما در این قطعه، به قدرت، قوت و پختگی قطعه‌های خوب او که سال‌های بعد ساخته شد، نیست، اما باز هم نشان می‌دهد که با یک خواننده متفاوت روبه‌رو هستیم. این قطعه، کاملا با فضای فیلم‌های کیمیایی جفت‌وجور درآمد و به همین دلیل، بسیار شنیده شد. او ابتدای امر، وقتی که صدایش مورد توجه قرار نگرفت، به پندهای بیات گوش سپرده و روی صداسازی خودش به‌شدت کار کرد؛ اتفاقی که باعث شد حالا یکی از بهترین‌ها و باکیفیت‌ترین صداهای پاپ ایرانی را داشته باشیم. او در سال1377 در نخستین جشنواره موسیقی پاپ، بهترین خواننده شد و آلبوم «مرسدس» را هم در همین سال بیرون داد. ترانه مرسدس چنین بود: «با کوچه آواز رفتن نیست/ فانوس رفاقت روشن نیست/ نترس از هجوم حضورم/ چیزی جز تنهایی با من نیست...».

آه از روزگار جوانی
رنگین‌کمون

بعضی از خواننده‌ها هستند که صرفا با یک یا دو، سه‌تا از قطعه‌هایی که خوانده‌اند به یاد آورده می‌شوند. نه اینکه کم‌کار بوده باشند، اما چرخ زمانه چنین برای آنها چرخیده که تنها با چند قطعه معروف و به یادها سپرده شوند. شاید بتوان محمدرضا عیوضی را یکی از این خواننده‌ها دانست. خواننده‌ای که با قطعه «رنگین‌کمون» در سال1376 معروف شد؛ قطعه‌ای که تیتراژ روزگار جوانی بود و در آن سال پخش شد. چون سریال به‌شدت دیده شد، صدا و آهنگ عیوضی هم بارها و بارها پخش شد و در خاطره‌ها باقی ماند. آهنگساز آن ساسان جمالیان و ترانه‌سرایش ابوالفضل عزیزی بود. این قطعه بعدها در آلبومی به همین نام هم جا خوش کرد و راهی بازار شد. ترانه‌اش نیز چنین بود: «مثل یک رنگین‌کمون هفت‌رنگ/ سرگذشت زندگی‌مون رنگ‌رنگ/‌ ای صمیمی‌ای قدیمی هم‌قطار/ در دل شب، شبنم عشقی بکار...». ماجرای خوانده شدن این تیتراژ هم در نوع خودش جالب است. عیوضی در آزمون صداوسیما پذیرفته شده و وقتی که برای دریافت پاسخ به مرکز موسیقی این سازمان رفته بود، با جمالیان آشنا شد. بعد هم پیشنهاد تیتراژ مطرح شد و او قبول کرد. و چه اتفاقی برای یک خواننده بهتر از این؟

در برابر طمعکاران
  بردگیم زاهد و دزدان

یکی از داغ‌ترین و تازه‌ترین بردگیم‌هایی که در حال تولید است «زاهد و دزدان» نام دارد که کاملا ایرانی بوده و برمبنای حکایتی از کلیه و دمنه طراحی و آماده تولید شده است. این بازی قرار است در کانون پرورش فکری، تولید و راهی بازار شود. این بازی، در جریان طرح تولید 10بازی رومیزی و کارتی ناشی از آثار فاخر ادبیات کهن فارسی و ادبیات معاصر تولید شده است و در ادامه شاهد بازی‌های دیگری از این ژانر هم خواهیم بود. طراح این بازی فرحناز ورنان است و آن را برای کودکان بالای 7سال طراحی کرده است. او درباره ایده مرکزی این بازی گفته است: «سرگرمی زاهد و دزدان براساس حکایتی از کلیله و دمنه با عنوان «گوسفند قربانی» طراحی شده. این بازی از خانواده مهره و صفحه است که در آن یک بازیکن نماینده 3فرد طماع با عنوان دزدان است و بازیکن دیگر در نقش زاهد. بازی زاهد و دزدان تمرین مستمر مبحث احتمال و پیش‌بینی را در خود جای داده و موجب تقویت قدرت پیش‌بینی، احتمال و همچنین تصمیم‌گیری و انتخاب در فرد می‌شود؛ علاوه بر این موارد، تلفیق شانس و فکر در بازی بر جذابیت بازی افزوده است».

دریا در خانه
  آکواریوم

این روزها که غالب مردم ترجیح می‌دهند کمتر بیرون بروند، باید سرگرمی‌هایی برای داخل خانه تدارک ببینیم. آکواریوم‌ها و ایجاد و نگهداری از آنها، از جالب‌ترین فعالیت‌هایی است که می‌توانید داخل خانه انجامش بدهید. ضمن اینکه بچه‌ها و اعضای خانواده هم خیلی می‌توانند با ماهی‌ها و فضای آکواریوم‌ها و نوع نگهداری از آنها ارتباط بگیرند. شاید سؤال کنید که حالا چه آکواریومی؟ البته در یک مطلب 200کلمه‌ای، قاعدتا نمی‌توان آموزش‌های کامل را داد. اما اینکه آکواریوم شما چند لیتری باشد را، فضای آپارتمان و منزل شما مشخص می‌کند. انواع آکواریوم‌ها با حجم‌ها و شکل‌های مختلف وجود دارند؛ دایره‌ای و مکعبی و... . قاعدتا شما باید شیشه یا طلق آکواریوم را از بیرون تهیه کنید، چون اگر خودتان بخواهید درست کنید، ممکن است به‌خاطر عدم‌تجربه، این کار را خوب انجام ندهید و در نهایت و بعد از مدتی، آب نشت کند. آکواریوم‌ها نیاز به وسایلی مثل بخاری اتوماتیک و فیلتر پمپ‌دار یا پمپ و فیلتر جدا و... دارند. همچنین دماسنج و غذای ماهی و سبزه‌ها و چمن‌های مصنوعی و... هم موردنیاز خواهد‌بود. فقط به‌خاطر داشته باشید که اگر فرصت نگهداری از آکواریوم را ندارید، ماهی‌های زبان‌بسته را آواره نکنید.

دنیای الکترونیک
  کیت‌سازی

زمانی خیلی رایج بود که دانش‌آموزان، کیت‌های ساده الکترونیکی را تهیه و آنها را کنار هم سوار کرده و کمی هم لحیم‌کاری انجام داده و دستگاه‌های مختلفی می‌ساختند. هم‌اکنون دنیای کیت‌ها خیلی پیشرفت کرده است و می‌توانید مدل‌های متنوع‌تری از آنها را در اختیار داشته باشید. کیت الکترونیک به واقع مجموعه‌ای از قطعه‌های الکترونیک را شامل می‌شود که وقتی به هم متصل می‌شوند، یک وسیله الکترونیک با قابلیت‌های مختلف را شکل می‌دهند. غالبا هم دفترچه راهنمایی هست که به شما یاد می‌دهد چطور این قطعه‌ها کنار هم سوار شوند تا در نهایت دستگاه مورد نیاز شما ساخته شود. غالبا از کیت‌ها برای آموزش الکترونیک به بچه‌ها و دانش‌آموزان استفاده می‌شود اما شما می‌توانید از آنها برای سرگرم کردن اعضای خانواده هم استفاده کنید. کیت‌ها انواع مختلفی دارند. در مدل دکمه‌ای، نیازی به لحیم و سیم لخت کردن و... ندارید. این قطعه‌ها مثل دکمه‌هایی هستند که باید طبق نقشه، روی یک صفحه پلاستیکی کار گذاشته شوند. انواع دیگر آنها شامل کیت‌های الکترونیکی لحیمی هستند که نیاز به سیم لحیم و دستگاه لحیم یا هویه و روغن لحیم و... هم دارند تا حسابی سرگرم‌تان کنند.









 

این خبر را به اشتراک بگذارید