• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 22 مرداد 1399
کد مطلب : 107465
+
-

تگ پوشیدنی برای ورزش در دوران کرونا

یک شرکت آلمانی با تولید یک برچسب هوشمند، فاصله فیزیکی و مدت زمان مجاورت بازیکنان را کنترل می‌کند

از این به بعد، برای اینکه تمرینات ورزشی به تعویق نیفتد، هنگامی که بازیکنان لیگ ملی فوتبال آمریکا(NFL) وارد اردوی تمرینی می‌شوند، یک تگ هوشمند پوشیدنی به آنها داده می‌شود تا فاصله فیزیکی و مدت زمان مجاورت آنها را کنترل کند.
سایت سی‌ان‌بی‌سی با اعلام این خبر توضیح می‌دهد که در لیگ حرفه‌ای بسکتبال آمریکا(NBA) صدای بوقی که نشان‌دهنده کم شدن فاصله‌گذاری فیزیکی است، تبدیل به یک موضوع عادی شده است.
برچسب‌های SafeZone شرکت کینکسون آخرین ابزاری است که NBA و NFL برای نظارت بر فاصله‌گذاری فیزیکی و همچنین ردیابی تماس بازیکنان از آن استفاده می‌کنند. واقعیت این است که لیگ‌های ورزشی چاره‌ای ندارند جز اینکه روی این ابزار سرمایه‌گذاری کنند تا بتوانند در شرایط ایمن کار خود را ادامه دهند.
این شرکت مستقر در آلمان سال‌هاست که با تیم‌های حرفه‌ای برای ردیابی عملکرد بازیکنان همکاری می‌کند، اما این بار تصمیم گرفته است که ویروس کرونا را مهار کند. مهدی بنتانفوس، مدیرعامل کینکسون می‌گوید: از زمان آغاز این همه‌گیری، ما به جای ردیابی مکان اشیا یا دارایی‌های مردم، فناوری خود را کمی اصلاح کردیم تا اطلاعاتی در مورد فاصله فیزیکی اشخاص به‌دست آوریم.
برخلاف دستگاه‌های ردیابی عملکرد این شرکت که مکان دقیق و حرکت بازیکنان را ردیابی می‌کند و اطلاعاتی را در اختیار مسئولان تیم قرار می‌دهد، SafeZone فقط فاصله بین بازیکنان و مدت زمان تعامل آنها را اندازه‌گیری می‌کند.
NBA این دستگاه‌ها را در اختیار بازیکنان قرار داده است، اما فقط برای اعضای رسمی لیگ و کارکنان رسانه‌ها الزامی است. NBA در سند ایمنی و پروتکل‌های خود به بازیکنان اطمینان داده است که از این دستگاه‌ها برای دسترسی به موقعیت مکانی آنها استفاده نمی‌شود.
این برچسب 14گرمی که به اندازه کیف یک ایرپاد اپل است، یک حسگر دارد که می‌تواند به شکل یک مچ‌بند، با یک آی‌‌دی مشخص استفاده شود یا اینکه در داخل تجهیزات ورزشی در زمان بازی یا تمرین جایگذاری شود.
هنگامی که یک بازیکن یا کارمند باشگاه در فاصله 2متری شخص دیگری قرار می‌گیرد، یک چراغ قرمز به‌عنوان سیگنال هشداردهنده روشن می‌شود. پس از 5ثانیه، صدای یک زنگ از دستگاه شنیده می‌شود که به افراد هشدار می‌دهد تا فاصله فیزیکی خود را رعایت کنند.
شرکت کینکسون می‌گوید که تنظیمات این دستگاه برای هر مشتری می‌تواند شخصی‌سازی‌ شود تا فاصله فیزیکی مورد نظر و زمان در کنار هم بودن افراد مشخص باشد.
البته فقط بازیکنان از این برچسب استفاده نمی‌کنند، بلکه همه افراد حاضر در محیط موظف به استفاده از این دستگاه‌ها هستند. وقتی آنها وارد باشگاه یا اردوی تمرینی می‌شوند یک دستگاه به آنها داده می‌شود و سپس در پایان روز، آنها دستگاه را برمی‌گردانند تا ضمن ضدعفونی، داده‌ها دانلود شود. به این ترتیب درصورت مثبت بودن آزمایش یک بازیکن یا هر فرد حاضر در آن محیط، پیشینه تماس نزدیک آنها و مدت زمان مجاورت قابل دسترسی است. شرکت کینکسون می‌گوید که هر سنسور به‌عنوان یک آی‌دی منحصر به فرد ثبت می‌شود. اطلاعات موجود در دستگاه‌ها به وسیله شرکت IQVIA که یک شرکت مستقل است و با NFL در مورد داده‌های مربوط به بهداشت و ایمنی همکاری می‌کند، بررسی می‌شود.
پس از شناسایی یک مورد مثبت، IQVIA کارمندان و بازیکنانی را که با فرد آلوده ارتباط نزدیک داشته‌اند، شناسایی می‌کند تا به آنها اطلاع دهد که به مراقبت و آزمایش نیاز دارند. با این حال، این فقط تیم‌ها و لیگ‌های ورزشی نیستند که مشتری این شرکت هستند. یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های مواد غذایی در جهان و 3شرکت برتر دنیا در حال آزمایش Safezone هستند. در اروپا شرکت‌های Henkel، Oerlikon و Personio جزو مشتریان این برچسب پوشیدنی هستند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید