• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
سه شنبه 21 مرداد 1399
کد مطلب : 107309
+
-

صندوق بیمه بلاهای بزرگ در انتظار تصمیم آخر

بیمه
صندوق بیمه بلاهای بزرگ در انتظار تصمیم آخر


رئیس‌کل بیمه مرکزی می‌گوید: تصمیم‌گیری درباره لایحه تشکیل صندوق بیمه حوادث همگانی مراحل آخر را می‌گذراند و به احتمال زیاد ابهام شورای نگهبان با مصوبه جدید کمیسیون اقتصادی مجلس و بیمه مرکزی برطرف خواهد شد تا این صندوق ایجاد شود. به‌گزارش همشهری، چندین سال است که تاسیس صندوق بیمه حوادث همگانی در بن‌بست قانونگذاری قرار گرفته و چندین‌بار شورای نگهبان لایحه پیشنهادی دولت و مصوبه مجلس را رد کرده است. غلامرضا سلیمانی، رئیس‌کل بیمه مرکزی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما که آیا این لایحه سرانجام از بن‌بست قانونی خارج می‌شود؟ اظهار کرد: در دیدار اخیر با رئیس مجلس دراین باره بحث شد و قرار است که ابهام قانونی شورای نگهبان زودتر رفع شود تا بتوانیم این صندوق را ایجاد کنیم. وی تأکید کرد: البته رسیدگی به ابهام‌های مطرح شده در جلسه علنی کمیسیون اقتصادی مجلس مراحل پایانی را سپری می‌کند و انتظار داریم به‌زودی این لایحه در صحن علنی مجلس مطرح و به تصویب برسد و برای شورای نگهبان ارسال شود.
رئیس‌کل بیمه مرکزی در پاسخ به این سؤال که ابهام شورای نگهبان چیست؟ می‌گوید: براساس لایحه پیشنهادی، 50درصد از حق بیمه واحدهای مسکونی در برابر بلاهای بزرگ و حوادث طبیعی را دولت می‌پردازد و 50درصد باقی مانده را مردم باید بپردازند اما شورای نگهبان این ابهام را مطرح کرده است که حق بیمه افراد ناتوان و فقیر را چه نهادی پرداخت می‌کند که پس از بررسی در کمیسیون اقتصادی مجلس، قرار شد حق بیمه افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی سازمان بهزیستی و کمیته امداد را این دو نهاد بپردازند. سلیمانی تأکید کرد: حق بیمه سایر افراد ناتوان از پرداخت حق بیمه حوادث طبیعی را قرار شد نهادهای دیگر ازجمله بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی حضرت امام(ره) بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اذن مقام معظم رهبری پرداخت کنند که درصورت تأیید این اصلاحیه از سوی شورای نگهبان پس از رأی مثبت نمایندگان مجلس، شاهد تولد صندوق بیمه حوادث همگانی خواهیم بود.

بیمه هواپیمای اوکراینی ربطی به ما ندارد
رئیس‌کل بیمه مرکزی همچنین درباره پرداخت خسارت به هواپیمای اوکراینی گفت: این هواپیما توسط شرکت‌های بیمه‌ای در اوکراین و اتکایی اروپایی تحت پوشش قرار گرفته بود و شرکت‌های ایرانی ارتباطی با این موضوع ندارند. وی در نشست خبری مجازی با خبرنگاران، افزود: اگر پرداختی هم  در این زمینه انجام شود، باید توسط شرکت‌هایی که این هواپیما را تحت پوشش قرار داده بودند، صورت گیرد.

پرداخت خسارت به بیماران کرونایی
سلیمانی همچنین درباره پرداخت هزینه‌های درمانی به بیماران کرونایی گفت: افرادی که دارای بیمه تکمیلی درمان یا زندگی هستند می‌توانند از پرداخت هزینه‌های درمانی خود استفاده کنند. وی افزود: تعداد زیادی از بیماران کرونایی در بیمارستان‌های دولتی بستری شده بودند که هزینه‌های آنها توسط این بیمارستان‌ها پرداخت شده و افرادی هم که به بیمارستان‌های خصوصی مراجعه کرده بودند، هزینه هایشان توسط شرکت‌های بیمه‌گر پرداخت شده است. رئیس‌کل بیمه مرکزی درباره تأثیر کرونا بر صنعت بیمه نیز گفت: شیوع این ویروس باعث کاهش ۳درصدی پرتفوی صنعت بیمه در سطح جهان شده و در ایران هم شاهد هستیم که درآمد از محل بیمه مسافرتی به‌دلیل کاهش چشمگیر سفرها به داخل یا خارج از کشور به صفر نزدیک شده است. رئیس شورای‌عالی بیمه خاطرنشان کرد: یکی از شرکت‌های بیمه پیشنهاد داده آن دسته از واحدهای تجاری که کرونا منجر به تعطیلی یا رکود یا خسارت آنها شده است، به‌مدت ۳‌ماه تحت پوشش قرار بگیرند و این شرکت بیمه، خسارت آنها را پرداخت کند و من دستور دادم که این موضوع پیگیری شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید