• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
سه شنبه 21 مرداد 1399
کد مطلب : 107308
+
-

مالیات دوبرابری برای خانه‌های خالی غیرمردمی


 معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی می‌گوید: برای خانه‌های خالی بانک‌ها و دستگاه‌های دولتی تا دو برابر دیگر خانه‌های خالی مالیات وضع می‌شود.
هنوز چند صباحی تا نهایی‌شدن طرح شناسایی و دریافت مالیات از خانه‌های خالی باقی مانده و چشم‌انداز روشنی از نحوه اجرای این طرح وجود ندارد اما آنچه روی کاغذ برای ساماندهی بازار اجاره مسکن نوشته شده و از زبان مسئولان مجلسی و دولتی نقل می‌شود حکایت از آن دارد که قرار است قواعد به‌غایت سخت­گیرانه ای اتخاذ شود تا هیچ خانه‌­ای به هیچ بهانه غیرمعتبری خالی نماند. تعیین ضریب دو برابری برای مالیات خانه‌های خالی متعلق به بانک‌ها و دستگاه‌های دولتی و همچنین خانه‌های متعلق به محتکران مسکن از نمونه این قواعد سخت­گیرانه است.
به گزارش همشهری، در پنجمین سالگرد تصویب قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی و در شرایطی که عملاً هیچ اقدامی برای شناسایی و اخذ مالیات از این واحدها انجام نشده بود، کمیسیون اقتصادی مجلس طرحی برای اصلاح ماده 54مکرر قانون مالیات‌­های مستقیم ارائه داد که براساس آن به‌واسطه الزام خوداظهاری محل سکونت توسط مردم، مسیر شناسایی واحدهای خالی نسبت به قانون قبلی هموارتر است و از سوی دیگر به‌دلیل بالا رفتن ضرایب مالیاتی، بازدارندگی بیشتری برای جلوگیری از خالی ماندن واحدهای مسکونی می‌شود.

مالیات بدون سقف برای خانه‌های خالی
در طرح کمیسیون اقتصادی مجلس، خانه‌هایی که به‌عنوان خانه خالی شناسایی شوند در سال اول معادل 6 برابر مالیات متعلقه به اجاره و در سال دوم و سوم به‌ترتیب معادل 12 و 18برابر مالیات متعلقه به اجاره هر خانه مشمول پرداخت مالیات هستند. ارائه‌دهندگان طرح معتقدند با اجرای این قانون، مالکان واحدهای مسکونی خالی از نظر صرفه اقتصادی ترغیب خواهند شد که به‌جای خالی نگه داشتن واحد و پرداخت مالیات سنگین، آن واحد یا واحدها را برای اجاره عرضه کنند و علاوه بر رهایی از هزینه مالیات، به درآمد قابل‌قبول اجاره نیز برسند. البته این معیار برای واحدهای مسکونی خالی که در اختیار عامه مردم باید پذیرفتنی است اما بانک‌ها، دستگاه‌های دولتی و سرمایه‌­دارانی که بخشی از سرمایه خود را به‌صورت املاک بکر و بدون استفاده نگهداری می­‌کنند، کارایی ندارد. بر همین اساس است که معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی می­‌گوید: برای خانه‌های خالی در تملک دستگاه‌های دولتی و بانک‌ها، ضرایب مالیاتی تا دو برابر درنظر گرفته شده است. محمود محمودزاده، مهم‌ترین هدف طرح مالیات بر خانه‌های خالی را وارد کردن این واحدها به بازار مصرف عنوان کرده و به ایسنا گفته است: فرقی نمی‌کند که خانه‌ها به چه تعداد و متعلق به چه کسانی باشد و حتی اگر یک خانه خالی هم وجود داشته باشد باید در اختیار مصرف‌کننده قرار بگیرد.

تدوین لیست خانه‌های خالی تا آخر تابستان
اثرگذار نبودن مالیات ستانی از خانه‌های خالی بر بازار اجاره مسکن، یکی از مسائلی است که همواره موردبحث طرفداران و منتقدان این موضوع بوده است. اتفاقاً یکی از دلایل اجرایی نشدن قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی از اواخر سال94 تا حدود یک سال پیش نیز اعتقاد وزیر سابق راه و شهرسازی و متولیان سازمان امور مالیاتی بر مؤثر و به‌صرفه نبودن اجرای این قانون بر بازار بود. در ادامه اما، وقتی محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، راه‌اندازی سامانه ملی املاک و اسکان را وعده داد ابراز خوش‌بینی کرد تا تابستان امسال و پیش از اتمام فصل جابه‌جایی در بازار مسکن، مالیات ستانی از خانه‌های خالی اجرایی شود. این در حالی است که حالا، محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی می‌گوید: لیست خانه‌های خالی تا پایان تابستان به سازمان امور مالیاتی تحویل داده می‌شود که می‌تواند به‌منزله اجرا نشدن قانون دریافت مالیات از این خانه‌ها تا پایان تابستان قلمداد شود. به‌عبارت‌دیگر، با وجود اینکه اجرای قانون مالیاتی علیه خانه‌های خالی یکی از ابزارهای تبلیغاتی برای ساماندهی بازار اجاره امسال بوده است، بازهم امید چندانی به تحقق این تبلیغات وجود ندارد. البته همچنان معتقدان این طرح بر مواضع خود مبنی‌بر بی‌اثر بودن آن پافشاری می‌کنند؛ اما مسئولان وزارت راه و شهرسازی می‌گویند: هدف عرضه این خانه‌ها به بازار است؛ فارغ از اینکه تعدادشان چقدر باشد و چه تأثیری بر بازار داشته باشند.


شناسایی با هوش مصنوعی

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی از آمادگی وزارت راه و شهرسازی برای شناسایی خانه‌های خالی خبر داد و گفت: شناخت واحدهای خالی در سامانه، براساس هوش مصنوعی در حال شناسایی است. به گزارش وزارت راه و شهرسازی، محمودزاده ارسال پیامک به مالکان واحدهای خالی را اقدامی پایانی به‌منظور خوداظهاری برشمرد و افزود: براساس قانون جدیدی که در مجلس مراحل تصویب را می‌گذراند، همه افرادی که در مناطق شهری ساکن هستند، موظف‌اند آدرس سکونتی خود را در سامانه مربوطه ثبت کنند که با این راهکار، به‌نوعی پیوند بین کد ملی سرپرست خانوار و کد پستی آن محل و واحد مسکونی برقرار می‌شود و خانه‌های دارای سکنه و فاقد سکونت مشخص می‌شود. معاون وزیر راه و شهرسازی، اخذ کد رهگیری را از دیگر موارد صحت سنجی درخصوص واحدهای خالی برشمرد و گفت: درخصوص شناسایی خانه‌های خالی برایند فعالیت سامانه‌های مختلف کنار هم گذاشته می‌شود و سپس با ارسال پیامک و تأیید یا عدم‌تأیید درخصوص خالی بودن و یا نبودن یک واحد درخصوص اخذ مالیات تصمیم‌گیری می‌شود. به گفته او، به‌دلیل اینکه ممکن است بعد از ثبت اطلاعات، نقل‌وانتقال و یا واگذاری انجام گرفته باشد، پیامکی برای مالک ارسال می‌شود تا خالی بودن و یا خالی نبودن واحد تأیید شود. محمودزاده ادامه داد: با ارسال پیامک به مالکان واحدهای خالی، شناسایی نهایی خانه‌ها انجام می‌شود و پس از قطعی شدن آنها لیست به سازمان امور مالیاتی ارائه خواهد شد. او تصریح کرد: شناسایی خانه‌های خالی توسط وزارت راه و شهرسازی براساس اطلاعات موجود در حال انجام است و براساس قول وزارت راه و شهرسازی، این لیست در پایان تابستان به سازمان امور مالیاتی ارائه خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید