• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
سه شنبه 21 مرداد 1399
کد مطلب : 107305
+
-

تحریک انتظارات تورمی ثبات بازار ارز را تهدید می‌کند

رفت و برگشت دلار در کانال 21هزار تومان


تحریک انتظارات تورمی و انتقال پیام‌هایی که نشان‌دهنده بی‌ثباتی و تزلزل در تصمیم‌گیری اقتصادی است باعث می‌شود که ثبات نسبی ایجاد شده در بازار آزاد ارز ایران، آن‌هم در شرایطی که جریان ورودی و تقویت طرف عرضه ارز با موانع جدی مواجه است، به حالت شکننده درآید. به گزارش همشهری، دیروز و تا قبل از ظهر ارزش همه ارزهای خارجی به ویژه ارزهای اثرگذار بر نوسان قیمت در بازار ازجمله دلار آمریکا، یورو، پوند انگلیس، درهم امارات، یوان چین و لیر ترکیه در وضعیت کاهش قیمت قرار داشت اما از ظهر به بعد همزمان با طرح مباحثی مبنی بر احتمال به بن بست رسیدن مذاکرات سران قوا بر سر برنامه گشایش اقتصادی وعده داده شده از سوی رئیس‌جمهور و ابهام درباره سرنوشت عرضه سهام داران دوم در بورس، انتظارات تازه‌ای در بازار ارز شکل گرفت که نشانه این تغییر در رشد قیمت ارزش اکثر ارزهای خارجی در برابر ریال ایران به‌جز دلار آمریکا و یورو بود.
این گزارش می‌افزاید: تا قبل از ساعت13 دیروز قیمت همه ارزهای خارجی روندی کاهشی را تجربه کرد تا جایی که هر دلار آمریکا در صرافی‌های مجاز با هزار تومان کاهش، در محدوده 20هزار تومان نوسان داشت اما این وضعیت پایداری کافی نداشت و قیمت دلار آمریکا به‌تدریج اندکی رشد قیمت را تجربه کرد و به محدوده 21هزار تومان برگشت. در بازار آزاد و معاملات فردایی هم که هر دلار تا مرز 21هزار تومان دادوستد می‌شد با مشاهده نشانه‌هایی از ابهام درباره طرح گشایش اقتصادی و تزلزل وزارت اقتصاد در عرضه سهام دارا یکم قیمت دلار فردایی به کانال 22هزار تومان برگشت و ارزش هر درهم امارات در بازار آزاد رشدی 2درصدی را نسبت به روز قبل تجربه کرد.
نوسان نزولی قیمت ارزهای خارجی به‌ویژه دلار آمریکا، یورو و درهم پس از اظهارنظر اخیر عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی آغاز شد و انتظار فعالان بازار این بود که دولت و بانک مرکزی درصدد حفظ ثبات در بازار ارز هستند و نمی‌خواهند دوباره این بازار با تنش قیمتی مواجه شود. سیاست مهار قیمت ارز در هفته‌های اخیر به‌ویژه با تغییر رویکرد در تامین کسری بودجه دولت از کانال حراج هفتگی اوراق بدهی دولتی تنها یکی از راه‌های حفظ ثبات در بازار ارز بود و انتظار دولت و بانک مرکزی این است که طرح گشایش اقتصادی با هدف تامین مالی دولت و مدیریت نقدینگی بتواند از مهاجرت نقدینگی به سمت بازارهایی ازجمله ارز و سکه جلوگیری کند.

هیجان مانع از ثبات ارزی 
بازار ارز ازجمله بازارهای دارای قدرت نقدشوندگی بالاست که نه فقط به تحولات اقتصادی که به اظهارنظرها و موضع‌گیری‌های سیاسی داخلی و خارجی واکنش فوری نشان می‌دهد و شرط حفظ ثبات ارزی در کشور پرهیز از اظهارنظرها و موضع‌گیری‌های هیجانی است. این چالش وقتی جدی‌تر می‌شود که همزمان با ثبات نسبی ایجاد شده در بازار ارز، یک مقام دولتی نزدیک به رئیس‌جمهور از نزدیک شدن به دوران پایان تحریم‌ها سخن می‌گوید در حالی که چشم‌انداز روشنی از تغییر رویکرد دولت آمریکا برای پایان دادن به تحریم‌ها در عمل وجود ندارد. هرچند تا ساعت16 عصر دیروز ارزش هر دلار آمریکا و یورو به‌ترتیب 3.8درصد و 4.5درصد نسبت به روز قبل کاهش قیمت را تجربه کرد، اما روند افزایشی قیمت سایر ارزهای خارجی مهم و تأثیر‌گذار به‌ویژه در مبادلات تجاری ایران ازجمله درهم امارت، لیر ترکیه و یوان چین با توجه به سهم بالای این 3 کشور در تجارت خارجی ایران نشان می‌دهد که هنوز اقتصاد ایران با دوران بازگشت به ثبات بادوام بازار ارز فاصله زیادی دارد و هرگونه هیجان‌زدگی در تحلیل بازار ارز می‌تواند سطح اعتماد مردم به کارایی سیاست‌های اقتصادی به‌ویژه سیاست‌های ارزی را با تزلزل جدی مواجه سازد.

خطر تحریک انتظارات تورمی
جهش نرخ تورم ماهانه در تیرماه امسال نسبت به خردادماه و رشد نقدینگی و پایه پولی در 3 ماهه نخست باعث شده تا انتظار برای تورم بالاتر در جامعه ایجاد و تردیدها نسبت به هدف‌گذاری بانک مرکزی در کاهش نرخ تورم به دامنه 20 تا 20درصد تشدید شود. به گزارش همشهری، شکل‌گیری موج انتظارات تورمی و رشد قابل توجه پول در آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که برخی بازارهای دارایی محور ازجمله مسکن و خودرو و بازارهای دارای سرعت نقدشوندگی نظیر طلا و ارز همچنان با خطرات ناشی از انتظارات تورمی مواجه است و انتظار می‌رود تا دولتمردان و سیاستگذاران در اظهارنظرها عجله نکنند و انتظارات تورمی را تحریک نکنند. چرا که بازار ارز همچنان با فشارها و تنگناهای جدی مواجه است و افت احتمالی صادرات غیرنفتی ایران در ماه‌های آینده و دشوارتر شدن مسیر دسترسی ایران به منابع ارزی بلوکه شده در خارج از کشور از یک سو و تشدید تقاضای سرمایه‌گذاری و تجاری برای ارز باعث خواهد شد تا رؤیای بازگشت ثبات به بازار ارز به کابوس تبدیل شود.


مکث
دلار به زیر 20هزار تومان سقوط می‌کند


آیا ممکن است دلار به کمتر از 20هزار تومان هم برسد؟ به گزارش همشهری، چند روز پیش عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه قیمت کنونی ارز واقعی نیست، بار دیگر وعده داد که قیمت ارز به‌زودی کاهش یابد. او گفت: در مدتی که شاهد نوسان بازار ارز هستیم اقدامات زیادی انجام شده که در روزهای آینده نتایج آن‌را مشاهده می‌کنیم. به مردم می‌گویم که نرخ ارز این چیزی که می‌بینید نیست و ارز ۲۴هزار تومانی واقعی نیست. افزایش شیب نزولی قیمت دلار امیدواری‌ها را نسبت به سقوط دلار به زیر 20هزار تومان افزایش داد؛ با این حال هنوز مشخص نیست که آیا بانک مرکزی قادر است زمینه نزولی قیمت دلار به زیر 20هزار تومان را فراهم کند.از نظر تکنیکی محدوده 20هزار تومان نوعی مرز روانی برای قیمت دلار محسوب می‌شود که سقوط آن به زیر این مرز می‌تواند زمینه نزول بیشتر قیمت دلار را فراهم کند. نیما آزادی، یک تحلیلگر بازار مالی درباره احتمال کاهش بیشتر قیمت دلار می‌گوید: به‌نظر حد فاصل 19 تا 20تومان کف قیمت دلار باشد و خود دولت هم چندان دنبال برگشت قوی دلار نیست.به گفته او، حالا که دولت ریسک این عدد را در اقتصاد پذیرفته برای جلوگیری از رکود سنگین به‌احتمال زیاد اجازه ریزش قوی را به دلار نخواهد داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید