• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 15 فروردین 1397
کد مطلب : 10730
+
-

مبارزه با پرزهای مزاحم

راهکارهایی برای خلاصی از شر کرک، مو و پرز روی فرش و موکت

راهنما
مبارزه با پرزهای مزاحم

جارو و تی‌کشیدن کف منزل یکی از سخت‌ترین و وقت‌گیرترین کارهای خانه‌داری است و بی‌اهمیتی به آن، علاوه بر اینکه از نظر بهداشتی می‌تواند برای سلامتی، به‌خصوص سلامت کودکان مضر باشد، از زیبایی ظاهر خانه هم کم می‌کند. اگر کفپوش خانه‌تان سنگ، سرامیک یا پارکت است حتما از تجمع کرک، پرز و مو و اینکه مجبور هستید زودبه‌زود کف منزل را نظافت کنید، گلایه دارید. اگر کف سالن و اتاق‌ها را به‌طورکامل با موکت و فرش پوشانده‌اید شاید مجبور نباشید هر روز زمین را جارو کنید و تی بکشید، اما احتمالا از کرک‌ها و موهایی که لابه‌لای پرزهای موکت‌ها و فرش‌ها گیر کرده و به این راحتی‌ها هم تمیز نمی‌شوند شاکی هستید. نکات زیر می‌تواند در نظافت بهتر کف منزل به شما کمک کند.

 

 

   یک روز درمیان فرش‌ها و موکت‌ها را جارو بکشید، چون آلودگی و ناپاکی فرش‌ها، هم جلوه و زیبایی فرش‌ها را از بین می‌برد  و هم دوام و عمر آنها را کم می‌کند.


  هر چند هفته یک‌بار گوشه‌ای از فرش خود را تکان دهید. اگر گرد و خاک زیادی از آن بیرون آمد وقت شستن آنهاست. اگر از روفرشی استفاده می‌کنید و فرش‌هایتان زیاد کثیف نمی‌شود حداقل سالی یک‌بار آنها را شسته و هر چند‌ماه یک‌بار شامپوفرش بکشید.


  بیشتر افراد برای شامپوکردن فرش‌ها از پارچه یا اسفنج استفاده می‌کنند. اگر برای شامپوفرش کشیدن از فرچه‌ها و برس‌های دستی‌ای که موهای کوتاهی دارند استفاده کنید تقریبا تمام کرک‌ها و موها از لای پرزهای فرش بیرون می‌آید؛ البته این کار را با احتیاط و به‌آرامی انجام دهید تا به فرش آسیب نرسد.


  برای شامپوکردن فرش‌ها فقط از کف حاصل از شامپو استفاده کنید. خیس کردن برس یا اسفنج نه‌تنها فرش را تمیز نمی‌کند، بلکه باعث چسبناک شدن فرش می‌شود. حداقل یک تا 2ساعت بعد از شامپو کردن فرش‌ها روی آنها راه نروید تا رطوبت و نم حاصله کاملا خشک شود.


  برای جمع کردن بهتر کرک و موهای موجود روی موکت و فرش، هنگام جاروبرقی عاج‌های مویی سر جاروبرقی را بیرون دهید تا بیشتر موها توسط آن از روی فرش جمع شود. بعد از تمام شدن جارو، موهایی که توسط عاج‌های سر جاروبرقی از لابه‌لای پرز فرش و موکت بیرون کشیده شده را تمیز کنید.


  هر چند هفته یک‌بار پشت فرش‌ها و موکت‌ها را با جاروی دستی یا برقی جارو کنید. با این کار گرد و خاک و آلودگی‌هایی که از روی فرش به پشت آن نفوذ کرده را تمیز می‌کنید.


  برای جمع کردن موها و پرزهایی که روی مبل‌ها و روتختی‌ها می‌نشیند از غلتک‌های ویژه جمع‌آوری مو استفاده کنید. اگر موها و پرزها به راحتی از لابه‌لای درز پارچه‌های رومبلی تمیز نمی‌شود می‌توانید کمی نوار چسب شفاف پهن را دور دست‌تان بپیچید به‌طوری که قسمت چسبناک آن به طرف بیرون باشد و بعد دست‌تان را به آرامی روی سطوح پارچه‌ای بکشید و موها را جمع کنید.

این خبر را به اشتراک بگذارید