• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 15 فروردین 1397
کد مطلب : 10729
+
-

شهر در رسانه‌ها

گمانه‌زنی زودهنگام درباره جانشینی شهردار

درحالی‌که شورای شهر تهران بر مخالفت خود با استعفای شهردار تهران اصرار دارد و برای ماندن نجفی در شهرداری تلاش می‌کند، اما برخی رسانه‌ها درباره جایگزین نجفی گمانه‌زنی می‌کنند؛ روزنامه «آرمان» در مطلبی از اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور و محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران به‌عنوان محتمل‌ترین گزینه‌ها برای جانشینی نجفی یاد کرده است. این روزنامه از نفرات دیگری برای تصدی پست شهرداری نام برده؛ از پیروز حناچی، حبیب‌الله بیطرف و محمدعلی افشانی تا محسن مهرعلیزاده، محسن صفایی‌فراهانی و محمد ستاری‌فر که هر کدام پیشینه کار اجرایی را در پست‌های مختلف دارند. به نوشته آرمان، تمام این اسامی حدس و گمان‌هایی است که مطرح می‌شود و باید منتظر ماند و دید در روز 19فروردین که نخستین جلسه شورای شهر برای بررسی استعفای شهردار است آیا با استعفا موافقت می‌شود یا نجفی در بهشت می‌ماند.

بی‌سابقه در 10سال اخیر

تعدادی از روزنامه‌ها در نخستین شماره خود در سال97، به موضوع آلودگی بی‌سابقه هوای تهران در ایام تعطیلات نوروز پرداخته‌اند؛ روزنامه «شرق» زیر عنوان «بی‌سابقه در 10سال اخیر» می‌نویسد: «درحالی‌که آمارهای هوای نوروزی تهران در 7سال گذشته نشان می‌دهد که حداقل تهران، نوروز خود را با هوای سالم گذرانده است، اما امسال تهران در نوروز 4روز هوای ناسالم را در سامانه‌های کنترل کیفیت هوا ثبت کرد.» به نوشته شرق، کارشناسان محیط‌زیست، این مسئله را برای آغاز بهاری که ترافیک آن تقریبا در روزهای ابتدایی نوروز به صفر می‌رسد، خطرناک عنوان می‌کردند. به‌گفته کارشناسان فروردین امسال کیفیت هوای تهران بدترین شرایط را در 10سال اخیر داشته است.

هشدار درباره گودهای مرگبار

یک نماینده مجلس در گفت‌وگو با «خانه ملت»، نسبت به 200گود خطرزا و مرگبار رها شده در پایتخت هشدار داده و گفته: «با توجه به خطرات احتمالی این گودها برای شهروندان ازجمله آلودگی‌های اجتماعی و محیطی و همچنین خطر رانش و فرونشست زمین نیاز است شهرداری هر چه سریع‌تر ساماندهی آنها را در دستور کار قرار دهد.» به گفته سیده فاطمه ذوالقدر، بسیاری از پروژه‌های عمرانی به‌دلیل رکود و مشکلات اقتصادی در مرحله گودبرداری متوقف مانده‌اند و هنوز اقدامی برای ساماندهی آنها انجام نشده است این در حالی است که مشکلات زیست‌محیطی و اجتماعی ناشی از آن شهروندان تهرانی را آزار می‌دهد و از سویی در زمان بحران یا وقوع زلزله برای شهروندان می‌توانند بسیار خطرآفرین باشند.

کاهش تراز صوت شهر تهران در نوروز

«ایسنا» در گزارشی نوشته که تراز صوت شهر تهران در تعطیلات نوروز، دو دسی‌بلی کاهش داشته است. بنابر این گزارش، میانگین تراز صوت ثبت شده توسط ایستگاه‌های سنجش صوت شرکت کنترل کیفیت هوا در 2هفته پایانی سال گذشته 70.10دسی‌بل بود؛ این در حالی است که در 2هفته ابتدایی سال۹۷ این عدد به 68.57دسی‌بل رسید. به نوشته ایسنا، طبق بررسی‌های انجام شده اگر تعداد خودروها در ناحیه موردنظر نصف شود میزان تراز صوت تنها حدود ۲دسی‌بل کاهش خواهد یافت؛ بنابراین با توجه به تفاوت زیاد میانگین تراز صوت در شرایط موجود با شرایط استاندارد، برنامه‌ای مدون و تلاشی مضاعف لازم است تا شرایط بهبود یابد. متأسفانه امروزه آلودگی صوتی نسبت به سایر آلودگی‌ها در اولویت پایین‌تری قرار گرفته است چرا که خطرات بهداشتی ناشی از آن به سرعت قابل رویت نیست. عادت به صدای ناهنجار به منزله کاهش اثرات ناشی از آن نیست.

بیماری جدید؛ دلیل استعفای شهردار

یک عضو شورای شهر تهران در یادداشتی در «عصر ایران» درباره دلایل استعفای شهردار تهران نوشته که سابقه بیماری قلبی ایشان برای استعفا منتفی است. آنچه در مورد ایشان امروز بیان می‌شود، بیماری قلبی نیست، بلکه یک بیماری جدید است. نکته دیگر درخصوص استعفای ایشان این است که در مدیریت شهر تهران 14سال در به روی  یک پاشنه چرخیده است و ما بیست و یک نفر یا باید با شرایط موجود مماشات کنیم یا گلوگاه‌های فساد را ببندیم. حسن رسولی نوشته: «طبعا مواجه شدن با انواع و اقسام فشارها را به‌عنوان یک واقعیت باید بپذیریم؛ بنابراین فشارها و مخالفت‌ها به‌صورت پنهان و آشکار بوده است و این موضوع چیز جدیدی نیست. اما این موضوع عارضه جدید پزشکی ایشان از جنس بیماری قلبی ایشان در گذشته نیست... من هم به مانند سایر شهروندان تهرانی انتظار دارم که ایشان از این استعفا منصرف شوند و با همین انسجام کارها را به پیش ببریم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید