• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 20 مرداد 1399
کد مطلب : 107257
+
-

در راستای برنامه سوم توسعه شهرداری

تلاش شهرداری برای حفاظت از ساختمان‌های بادوام

براساس برنامه سوم توسعه ، شهرداری باید تا پایان سال99 برنامه حفظ ساختمان‌های بادوام شهر را به شورای شهر ارائه کند. از همین‌رو مطالعاتی آغاز شده تا مشخص شود از چه راه‌هایی می‌توان مالکان را برای حفظ ساختمان بادوام خود قانع کرد تا با حفظ این بناها از هدررفت سرمایه جلوگیری شود.
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهر، روزانه تعداد قابل توجهی از ساختمان‌های شهر تهران که عمرشان از 2دهه بیشتر شده و دیگر نوساز به شمار نمی‌روند، در مسیر تخریب قرار می‌گیرد تا جای خود را به یک بنای نوساز چندین طبقه دهد. در عین حال روزانه در تهران ۳۵هزار تن نخاله ساختمانی تولید می‌شود که نه‌تنها منابع طبیعی را از بین می‌برد بلکه هزینه پسماند را هم افزایش می‌دهد.
مهدی صالحی، مدیرکل معماری و ساختمان معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران با تأکید بر این موضوع که این ساختمان‌های قدیمی در رده ساختمان‌های بادوام قرار دارند، درباره طرح‌های شهرداری برای حفظ این بناها گفت: این ساختمان‌ها هنوز هم برای سکونت و استفاده بادوام هستند و در آنها سرمایه‌ به‌کار گرفته شده و تخریب آن هدر رفت سرمایه به‌شمار می‌رود، ازهمین‌رو از چند سال قبل موضوع جلوگیری از تخریب این ساختمان در شهرداری تهران شروع شد. مدتی بحث‌های سلبی مطرح بود که با روش‌های سلبی مانعی برای تخریب این بناها ایجاد شود و بعد از آن طرح‌های تشویقی مطرح شد که از طریق آن مالکان این ساختمان‌های بادوام به حفظ بنای خود تشویق شوند.
او افزود: هم‌اکنون یک کار مطالعاتی از 5‌ماه پیش در اداره کل معماری و ساختمان شروع شده و انتظار داریم تا 3‌ماه آینده این مطالعات به جمع‌بندی برسد تا از این طریق مشخص شود دلیل اصلی میل به تخریب میان صاحبان این بناها چیست و چه راه‌هایی برای جلوگیری از این تخریب مؤثرتر است.
صالحی بیان کرد: در این حوزه باید از جنبه‌های سلبی، حقوقی و اجتماعی موضوع را بررسی کرد تا مشخص شود که کجا می‌توان برای اعمال محدودیت پیش رفت اما از طرف دیگر باید دید اگر این ممنوعیت‌ها واقعا شدنی نیست چه موضوعات تنبیهی و تشویقی برای این موضوع می‌توان درنظر گرفت تا اگر ساختمان‌های بادوام تخریب شوند چه تنبیهی در انتظار صاحبان آن باشد و اگر حفظ شد چه تشویقی داشته باشد. این موضوع از سرفصل‌های برنامه سوم توسعه شهرداری است و شورای شهر تهران هم سر و سامان دادن به آن را از شهرداری خواسته است بنابراین موظفیم تا پایان سال دوم که امسال باشد، نتیجه اقداماتی که در این راستا انجام شده را به شورا اعلام کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید