• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 20 مرداد 1399
کد مطلب : 107244
+
-

ترکش‌های بورسی و خبرنگاری اینترنت گران

پرونده گران‌کردن بسته‌های اینترنت موبایل باعث تعلیق نماد بورسی یکی از اپراتورها و مشکلات در توزیع اینترنت هدیه خبرنگاران شد

اینترنت
ترکش‌های بورسی و خبرنگاری اینترنت گران

  گران‌شدن ناگهانی بسته‌های اینترنت موبایل و حذف بسته‌های بلندمدت به پرونده‌ای عجیب تبدیل شده که هر روز پیامدهای تازه‌ای دارد. یک‌ماه است که 2اپراتور مسلط موبایل کشور به اخطارهای مقام‌های ارشد دولت، وزیر ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات توجهی نکرده و روی تصمیم گرانی بسته‌های اینترنت همچنان پافشاری دارند.
روز گذشته اما سهامداران بورس و خبرنگاران هم طعم تلخ این ماجرا را به‌صورت جدی‌تر چشیدند.
دیروز به‌دنبال نامه حسین فلاح جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به بورس، نماد همراه تا ابتدای شهریور تعلیق شد تا سهامداران سردرگم باقی بمانند. هفته گذشته رئیس سازمان تنظیم مقررات یا به‌اصطلاح رگولاتوری طی نامه‌ای تغییر در نوع و تعرفه بسته‌های همراه اول را مغایر با مصوبات کمیسیون این سازمان دانسته بود. در اطلاعیه‌ای که در کدال منتشر شده، آمده است که نماد معاملاتی این اپراتور یعنی نماد همراه تا ابتدای شهریور‌ماه تعلیق شده تا وضعیت اطلاعاتی ناشر مورد بررسی قرار بگیرد.
این در حالی است که پیش از این مدیرعامل همراه اول طی نامه‌ای به اداره نظارت بر ناشران گروه‌های مالی و خدماتی سازمان بورس تغییرات اخیر در بسته‌های اینترنت همراه اول را نقض مصوبات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی یا انجام تخلفی ندانسته و تأکید کرده بود که این تغییرات هیچ سودی برای همراه اول به‌دنبال نداشته است.
نماد «همراه»، متعلق به شرکت ارتباطات سیار ایران در بازار دوم بورس، ۱۹میلیارد و ۲۰۰میلیون قطعه سهم است که حدود ۱۰درصد آن شناور است. قیمت هر سهم همراه در آخرین روز معاملاتی هفته پیش، ۷۲۸۵تومان بود.
به گزارش همشهری، در مقابل اما رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خطاب به رئیس سازمان بورس اعلام کرده است که تغییر بسته‌های اینترنتی، مغایر ماده۴ الحاقیه پروانه همراه اول و مصوبه۲۶۶ کمیسیون تنظیم مقررات است.
در این نامه تأکید شده که تخلف همراه اول و جریمه این اپراتور در نامه‌ای رسمی به اطلاع آنها رسیده و همچنین در نامه‌های مختلفی به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان تعزیرات حکومتی اعلام شده و پرونده این موضوع در حال رسیدگی است.
پیش از این همچنین ابهام در افزایش حق اشتراک تلفن ثابت هم باعث شده بود که نماد معاملاتی شرکت مخابرات ایران از ۴تیرماه تعلیق شود.
مشکلات اینترنت خبرنگاری
روز گذشته همچنین این ماجرا دامن خبرنگاران را هم گرفت. هفته گذشته حسن روحانی، رئیس‌جمهوری به وزارت ارتباطات دستور داده بود که به خبرنگاران مانند سال گذشته به مناسب روز خبرنگار اینترنت رایگان تعلق بگیرد، اما روز گذشته به خبرنگاران طی پیامکی اعلام شد که برای استفاده از ۱۲۰گیگابایت اینترنت یک‌ساله یا باید سیم‌کارت اپراتور رایتل را داشته باشند یا سیم‌کارت این اپراتور را تهیه کنند. هرچند رایتل اعلام کرده که سیم‌کارت را به‌صورت رایگان برای خبرنگاران ارسال می‌کند اما اکثر فعالان این قشر به شماره تلفن همراه خود وابسته هستند و بخش عمده‌ای از آنها هم گوشی‌هایی با قابلیت استفاده از دو سیم‌کارت در اختیار ندارند. رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات روز گذشته در پاسخ به اینکه چرا اپراتورهای همراه اول و ایرانسل در این لیست نیستند، گفت: همراه اول و ایرانسل بسته‌های سالانه را حذف کرده‌اند، فقط رایتل بسته سالانه ارائه می‌کند، به همین دلیل است که امسال اپراتور رایتل، اهدای هدیه روز خبرنگار را بر عهده گرفته است.
همراه اول و ایرانسل بسته‌های بلندمدت و باصرفه را از اپلیکیشن و کدهای ستاره‌مربع خود حذف کرده‌اند اما هنوز کاربرانی که اطلاع دارند می‌توانند از سایت این اپراتورها بسته‌های بلندمدت را خریداری کنند. براساس آمارها اما به‌صورت معمول تنها ۲درصد کاربران از سایت‌ اپراتورها خرید بسته اینترنت را انجام می‌دهند. روز گذشته همچنین مسئولان روابط عمومی همراه اول و ایرانسل اعلام آمادگی کردند که حاضرند همچون پارسال بسته اینترنت رایگان یک‌ساله را در اختیار خبرنگاران قرار دهند. این مسئولان در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا فقط اپراتور رایتل بسته رایگان خبرنگاران را در اختیار قرار می‌دهد، گفته‌اند: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خودشان شخصاً با رایتل مکاتبه داشتند و ما هیچ مشکلی برای در اختیار گذاشتن این بسته نداریم. یکی از مسئولان اپراتور‌ها گفت: شاید اگر تصمیم جدیدی از ناحیه وزارتخانه ابلاغ نشود ما خودمان بسته‌ای رایگان در اختیار خبرنگاران جدای از دستور جدید رئیس‌جمهور قرار دهیم.
این در حالی است که طی یک‌ماه گذشته مردم عادی به‌شدت به‌خاطر گرانی بسته‌های اینترنت و تهیه آنها از اپلیکیشن‌ها یا استفاده از کدهای USSD دچار مشکل شده‌اند و پرونده این مسئله منتظر حکم دادگاه تعزیرات است. طی ماه‌های اخیر به‌خاطر شیوع کرونا نیاز مردم به استفاده از اینترنت به‌شدت افزایش پیدا کرده است. بسیاری از مردم کشور اکنون زندگی‌شان با اینترنت موبایل گره خورده است. از مجموع حدود ۷۸میلیون کاربر اینترنت پهن‌باند کشور ۶۹میلیون نفر کاربر اینترنت موبایل هستند و واضح است افزایش ناگهانی و صددرصدی قیمت باعث مشکلات بیشتری برای مردم به‌ویژه در دوران شیوع کرونا می‌شود.
درحالی‌که پیش از این، جریمه ۲میلیارد تومانی به‌خاطر گران کردن صددرصدی برخی بسته‌های اینترنت و حذف بسته‌های بلندمدت به اپراتورها ابلاغ شده، براساس مصوبه‌ای جدید سازمان تنظیم مقررات امکان دارد تا سقف یک‌دهم درصد از درآمد ناخالص سالانه اپراتورها (حدود ۱۷میلیارد تومان) را برای آنها به‌صورت روزانه به‌عنوان جریمه درنظر بگیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید