• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 19 مرداد 1399
کد مطلب : 107140
+
-

فراکسیون‌های متنوع مجلس یازدهم

بعضی از فراکسیون‌های مجلس یازدهم برای نخستین‌بار در ادوار مجلس، تشکیل می‌شوند؛ فراکسیون‌هایی که بعضا دستاویز شوخی‌ها و طنزها هم می‌شود

مجلس
فراکسیون‌های متنوع مجلس یازدهم

نمایندگان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در قالب 19فراکسیون -2فراکسیون سیاسی و 17فراکسیون غیرسیاسی- شمایی از اولویت‌ها و دغدغه‌هایشان را عیان کرده‌اند.
فراکسیون‌هایی مثل «انقلاب اسلامی»، «گام دوم»، «طب سنتی»، «حمایت از صنعت و صنعتگران»، «اصناف»، «مدیریت شهری»، «محیط‌زیست»، «کارگری»، «روحانیت»، «قرآن و عترت و نماز»، «مناطق آزاد صنعتی-تجاری» و غیره ازجمله عناوینی است که نمایندگان را در فراکسیون‌های مجلس عهده‌دار امور و پیگیر مطالبات مردمی خواهد کرد.
اگرچه اساس هویت فراکسیون‌ها در پارلمان‌ها براساس کرسی‌های فتح‌شده از سوی احزاب شکل می‌گیرد اما در فقدان تأثیر‌گذاری احزاب در کشور فراکسیون‌های مجلس شورای اسلامی ورای تشکیل فراکسیون اکثریت و اقلیت سیاسی مجلس در دیگر حوزه‌ها -اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی- به‌عنوان تشکل‌های غیررسمی متشکل از نمایندگان همفکر هستند که بروز و ظهورشان از مطالبات مردم نشات می‌گیرد و عمدتا جنبه مشورتی و همفکری میان نمایندگان با دغدغه‌های مشترک دارد.
به گزارش همشهری، براساس آیین‌نامه داخلی مجلس نمایندگان می‌توانند در قالب تیم‌های حداقل 9نفره فراکسیون‌های متبوعشان را تشکیل دهند. اخبار منتشرشده از مجلس حاکی است که طی 70روز گذشته -از زمان روی کار آمدن مجلس- حدود 19فراکسیون در بهارستان اعلام موجودیت کرده‌اند. در این بین فراکسیون انقلاب اسلامی با 240عضو به‌عنوان فراکسیون اکثریت مجلس اصولگرای یازدهم میداندار است؛ فراکسیونی که حاصل رایزنی‌ها و تعاملاتش، برکرسی ریاست نشاندن محمدباقر قالیباف با 166رأی از تعداد 240رأی ارائه شده بود و الان هم تنها گزینه ریاستش قالیباف است که به‌عنوان کاندیدای بی‌رقیب مدعی ریاست آن شده است، ‌درست مانند روند ریاستش بر مجلس.
اگرچه نخستین دستاورد این فراکسیون بر مسند ریاست نشاندن قالیباف بود اما طی هفته‌هایی که از روی کار آمدن مجلس یازدهم گذشته، هنوز شورای مرکزی و هیأت‌رئیسه آن انتخاب نشده‌اند. قرار است ظهر امروز (یکشنبه) انتخابات شورای مرکزی آن برگزار شود. بعد از تشکیل شورا این شورای 64نفره تشکیل جلسه می‌دهد و رئیس و ارکان فراکسیون را انتخاب خواهد کرد.
در کنار فراکسیون انقلاب که اکثریت را در اختیار دارد، دومین فراکسیون مهم مجلس فراکسیون گام دوم انقلاب است که در راستای توصیه‌های رهبر معظم انقلاب و براساس بیانیه گام دوم انقلاب شکل گرفته. این فراکسیون موضوعاتی چون جوان‌سازی کشور و سپردن کار به نسل‌ جوان، جهش در حوزه‌های مختلف و محورهای بیانیه گام دوم اعم از پیشرفت علم و فناوری را در اولویت خود قرار داده است. محسن زنگنه (نماینده تربت حیدریه)، رئیس فراکسیون و حسن شجاعی علی‌آبادی (نماینده ابهر)، نایب‌رئیس این فراکسیون هستند. فاطمه محمدبیگی نماینده قزوین و مجتبی رضاخواه نماینده تهران هم در نقش دبیران فراکسیون ایفای نقش خواهند کرد.

   17فراکسیون غیرسیاسی
«طب سنتی»، «حمایت از صنعت و صنعتگران»، «اصناف»، «مدیریت شهری»، «محیط‌زیست»، «کارگری»، «زنان»، «اقتصاد دانش‌بنیان»، «روحانیت»، «قرآن و عترت و نماز»، «مناطق آزاد صنعتی-تجاری»، «دیپلماسی بین‌المللی و منافع ملی»، «دفاع و اقتدار ملی»، «ورزش»، «مقابله با آسیب‌های اجتماعی»، «فرهنگیان» و «حمل‌ونقل» دیگر فراکسیون‌هایی هستند که تاکنون در مجلس یازدهم اعلام موجودیت کرده‌اند و جمعی پرچمدار پیگیری آنها شده‌اند. در میان این فهرست برخی فراکسیون‌ها از نظر هویت و چرایی تشکیل‌شان نامرسوم، عجیب و بی‌سابقه هستند؛ مثل فراکسیون طب سنتی که چند روز پیش اعلام موجودیت کرد و علیرضا زاکانی نماینده تهران و رئیس مرکز پ‍ژوهش‌های مجلس به ریاست آن رسید. فراکسیونی که عموم ترکیب اعضای آن دارای مدرک پزشکی هستند و توجه آنها به طب سنتی در این میدان کمی عجیب جلوه می‌کند. ایده تشکیل فراکسیون سیر و عدس که پیش‌تر نیز از سوی جمعی از نمایندگان مطرح شده بود، بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی در پی داشت. اغلب این واکنش‌ها به تشکیل چنین فراکسیونی آمیخته به طعن و طنز بود. برخی از نمایندگان آن را پایین‌آوردن شأن مجلس خواندند. معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار و کنارک نیز در این‌باره گفته بود: تعدد فراکسیون‌ها به‌گونه‌ای است که شأن و جایگاه قانونگذاری و جایگاه نظارتی مجلس را زیر سؤال برده است. هم‌اکنون بیش از 100تقاضا برای تشکیل فراکسیون وجود دارد و در این میان به اسم فراکسیون زیتون یا عدس یا حبوبات و اینطور چیزها برمی‌خوریم. به‌نظرم این پدیده حتی غیراخلاقی است و دون‌ شأن مردمان کشور عزیز ماست که این قبیل فراکسیون‌ها شکل بگیرند. به‌هرروی مجلس یازدهم که وارد سومین ‌ماه کاری‌اش می‌شود، نشان داده مجلسی با رویکردی کاملا متفاوت است که سطح دغدغه‌هایش در عناوین فراکسیون‌های مذکور به‌خوبی نمایانگر شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید