• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 19 مرداد 1399
کد مطلب : 107077
+
-

آغاز معاملات مشمولان غیرمستقیم سهام عدالت

مشمولانی که در استان خراسان جنوبی روش غیرمستقیم را برای آزاد‌سازی‌ سهام عدالتشان انتخاب کرده‌اند از این هفته می‌توانند سهامشان را بفروشند


 بورس تهران از پذیرش شرکت سرمایه‌گذاری استان خراسان جنوبی و انجام نخستین معامله این نوع شرکت‌ها خبر داد؛ به این ترتیب مشمولانی که در استان خراسان جنوبی روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند از امروز می‌توانند سهام عدالتشان را بفروشند. مشمولان سایر استان‌ها که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند باید منتظر باشند تا سهام شرکت سرمایه‌گذاری استانی محل سکونتشان در بورس پذیرفته شود. به گزارش همشهری، مطابق رویه سازمان خصوصی‌سازی،‌ مشمولان سهام عدالت به 2روش می‌توانند سهام عدالتشان را آزاد کنند؛ در روش نخست که روش مستقیم نامگذاری شده است سهامداران می‌توانند به‌طور مستقیم مدیریت سهامشان را در اختیار بگیرند و 30درصد از سهامشان را بفروشند. در روش غیرمستقیم مشمولان سهام عدالت، سهامدار یک شرکت سرمایه‌گذاری استانی می‌شوند؛ به این معنا که به جای مدیریت سهام چند ده شرکت، فقط سهام یک شرکت سرمایه‌گذاری استانی به آنها اختصاص می‌یابد. پیش از این در هر استان یک شرکت سرمایه‌گذاری استانی تاسیس شده است تا سهام عدالت مشمولان هر استان به این شرکت سرمایه‌گذاری اختصاص یابد. بر این اساس مشمولان هر استان که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند از طریق شرکت سرمایه‌گذاری همان استان می‌توانند سهام عدالتشان را بفروشند. اما مشکل آنجا بود که ابتدا باید این شرکت‌ها در بورس پذیرفته می‌شد تا امکان معاملات سهام آنها در بورس فراهم شود. حالا آنطور که بورس تهران اعلام کرده است از 30شرکت سرمایه‌گذاری استانی تاسیس شده، سهام یک شرکت، یعنی شرکت سرمایه‌گذاری استانی خراسان جنوبی در بورس پذیرفته شده و مشمولانی که در استان خراسان جنوبی روش غیرمستقیم را برای آزاد‌سازی‌ سهام عدالتشان انتخاب کرده‌اند می‌توانند سهام عدالتشان را در بورس بفروشند. مشمولان سایر استان‌ها هم که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند باید منتظر بمانند تا شرکت سرمایه‌گذاری استانی محل سکونتشان در بورس پذیرفته شود. پیش از این علیرضا صالح، رئیس سازمان خصوص‌سازی‌ درباره مشمولان سهام عدالت که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند گفته بود: ۱۰۰درصد از سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی وارد بازار سرمایه خواهند شد که ۶۰درصد آن در روز بعد از عید غدیر قابلیت معامله را پیدا خواهد کرد و بر این اساس موقعیتی مانند مشمولانی که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند، پیدا می‌کند.

آغاز معاملات از امروز
معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس با بیان اینکه همزمان با عید سعید غدیرخم، شرکت سرمایه‌گذاری استانی خراسان جنوبی به‌عنوان نخستین شرکت سرمایه‌گذاری استانی در بورس تهران پذیرش و سهام آن از امروز قابل معامله خواهد بود، گفت: ترکیب سبد سهام شرکت سرمایه‌گذاری استانی خراسان جنوبی شامل سهام ۳۶شرکت در گروه‌های فلزات اساسی، بانکی، پالایشگاهی، خودروسازی و سایر صنایع ارزنده بازارسرمایه است. به گفته محمدرضا معتمد مبنای محاسبه سرمایه جدید شرکت، ارزش سهام این شرکت‌ها در تاریخ اول تیرماه است. این به‌معنای آن است که ارزش کل سهام شرکت سرمایه‌گذاری خراسان جنوبی اکنون به بیش از ۱۰هزار میلیارد تومان رسیده است. 


 جزئیات ورود سرمایه‌گذاری استانی به بورس

اکبر حیدری، سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت هم درباره جزئیات ورود شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به بورس گفت: در ابتدا قرار بود بعد از ۲۹خرداد‌ماه که پایان مهلت انتخاب گزینه روش مدیریت سهامداری است اقدامات برای ورود شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به بورس انجام شود، اما وجود برخی از مباحث فنی و حقوقی درباره نحوه اجرا، عملیات و تصویب آیین‌نامه باعث شد این اقدام شامل مدت زمان شود و به تأخیر بیفتد. او با بیان اینکه از همان ابتدا پیش‌بینی‌ها براساس پذیرش سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت در بورس تا پایان تابستان بود، افزود: عزم جمعی همه نهادهای مرتبط ازجمله دولت، سازمان بورس و مدیران سرمایه‌گذاری‌های استانی سهام عدالت این است که هر چه سریع‌تر فرایند پذیرش شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در بورس انجام شود و سهام مردم در این شرکت‌ها قابلیت مشاهده و معامله روی تابلو داشته باشند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید