مدیرعامل شرکت متروی تهران گفت: «از نظر قوانین حمایتی بالادستی کم و کسری نداریم، اما این قوانین در دولتهای مختلف یا بهطور کامل اجرا نشده و یا نصفه و نیمه اجرا شده است و اگر نمایندگان مردم این بخش را در مجلس پیگیر باشند، دستاورد خوبی به همراه خواهد داشت.» به گزارش همشهری، علی امام، مدیرعامل شرکت متروی تهران در بازدید مدیران شهری و چندتن از نمایندگان تهران از کارخانه واگنسازی تهران گفت: «بعد از تشکیل مجلس یازدهم، مجمع نمایندگان تهران ابراز علاقه کرد که با آخرین وضعیت و مسائل مربوط به پیشرفت عملیات و چالشهایی که مترو با آن درگیر است آشنا شود. بازدید اخیر نخستین بازدیدی بود که انجام شد و در آینده نیز ادامه خواهد داشت.»
او افزود: «هدف این است که نمایندگان مردم در مجلس نسبت به مسائل و مشکلات ما دید جامعی پیدا کنند تا بتوانیم با همفکری و پیگیری آنها راهحلی برای چالشها و مشکلات موجود در مترو پیدا کنیم.» مدیرعامل شرکت متروی تهران ادامه داد: «در بازدید از کارخانه واگنسازی، از ظرفیتها و توانمندیهای این شرکت بازدید شد. همانطور که میدانید هماکنون با توجه به اینکه هنوز قرارداد جدیدی در بخش ساخت وجود ندارد، کارها محدود به مسائل تعمیراتی شده است؛ اگرچه در حال پیشبرد قرارداد تولید ۱۰۵واگن هستیم و امیدواریم نهایی شود.» امام به قرارداد ۶۳۰دستگاه واگن نیز اشاره کرد و افزود: «درخصوص قرارداد ۶۳۰دستگاه واگن که کارفرمای آن وزارت کشور است نیز توضیحاتی به نمایندگان تهران داده شد. قرارداد این ۶۳۰دستگاه به کندی پیش میرود. پس از آنکه اقدامات این قرارداد در داخل کشور تمام شد، نامهای از بانک مرکزی به کشور چین منعکس شد تا در قالب پکیج فاینانس ایران و چین پیگیری شود، اما در کشور چین به کندی پیش میرود.»
او ادامه داد: «درخواست کردهایم درخصوص قرارداد ۱۰۵دستگاه واگن، منابع مالی آن با کمک تمامی ظرفیتهای قانونی موجود در گذشته و قانون بودجه کل کشور ازجمله تبصره۱۸، تبصره۱۹ و ماده۱۲ قانون حمایت از تولید رقابتپذیر مصوب سال۹۴، قانون حمایت از سامانههای ریلی در سال۸۵، قانون توسعه حملونقل عمومی سال۸۶ و مواردی از ایندست باید تامین شود.»
مدیرعامل شرکت متروی تهران با اشاره به اینکه پیگیری این ظرفیتهای قانونی و اجرا از سوی دولت باعث اتفاقات خوبی در حوزه حملونقل عمومی میشود، گفت: «به لحاظ قانونی درخواستی نداریم، اما بر این نظریم جنبه نظارتی که مجلس باید بر قوانین داشته باشد، انجام شود؛ چراکه با این اتفاق در بحث تأمین واگن شاهد اقدامات مناسبی در آینده نزدیک خواهیم بود.»
عمل به قوانین موجود
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در بازدید از شرکت واگنسازی تهران و در حضور تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: «اگر به قوانین موجود در حوزه حملونقل توجه شود و این قوانین عملی گردد، هیچ مشکلی درخصوص حملونقل عمومی از بابت تأمین ناوگان و یا تکمیل شبکه حملونقل عمومی نخواهیم داشت.»
محسن هاشمی با اشاره به اینکه قوانین خوبی در حوزه حملونقل عمومی وجود دارد که تنها نیازمند اجراییشدن است، گفت: «اولین قانون بسیار مهم، قانون توسعه حملونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت است، که طبق آن هرسال دولت موظف است حدود 4هزار میلیارد تومان به کلانشهرها در راستای توسعه حملونقل عمومی و تجهیز ناوگان آن اختصاص دهد که متأسفانه این مهم اجرا نشده است.» وی افزود: «قانون بعدی، قانون هدفمندی یارانهها بود که در همان قانون هم باید ۱۰درصد از درآمدهای دولت ناشی از این قانون به حملونقل عمومی اختصاص پیدا میکرد که این امر نیز محقق نشد. هماکنون چون قانون خاصی برای بودجه وجود ندارد، میتوان گفت شهرداریهای کلانشهرها در حوزه حملونقل عمومی در حدود سالی 4هزار میلیارد تومان و در این 10سال و اندی، ۴۵ الی ۶۰هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار بودهاند.»
هاشمی افزود: «با این حال متأسفانه دولتها از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کردهاند و این در حالی است که در دولت فعلی هم 2تفاهمنامه امضا شده که تفاهمنامه اول شامل خرید ۱۹هزار اتوبوس و تفاهمنامه دوم شامل خرید ۴۰ هزار اتوبوس بوده که این موارد هم هنوز عملی نشده است.» او درخصوص بهکارگیری اتوبوس برقی گفت: «هماکنون خرید و تولید اتوبوس برقی ارزان است، چراکه هزینه ساخت بدنه و موتور و باتری کاهش یافته است. در گذشته هم عمدتا مشکل باتری وجود داشت و هماکنون برخی کشورها کلا اتوبوسها را برقی کردهاند و کارخانجات باتریسازی نیز فراوان است. بهنظرم تهران حداقل در فاز اول نیاز به حدود 2هزار اتوبوس برقی دارد و اتوبوسهای خطوط BRT را نیز میتوانیم کاملا برقی کنیم، سپس میتوانیم به سمت برقیکردن دیگر خطوط اتوبوسرانی برویم. اینگونه میتوانیم ۹هزار اتوبوس را بهعنوان مکمل متروی تهران قرار دهیم.»
هاشمی گفت: «هماکنون در تهران ۷خط مترو داریم و میتوانیم بیش از ۲۰۰ایستگاه داشته باشیم و مجموعا هزینه بیش از 7میلیون سفر با مترو را به سرانجام برسانیم.» رئیس شورای شهر تهران، در ادامه و خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی یادآور شد: «قانون هدفمندی یارانهها باعث شده که امروز بیش از ۴۰هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار باشیم. خود شهرداری هم هماکنون ۲۰هزار میلیارد تومان به بانکها بابت مترو بدهکار است لذا نظارت دقیق و فشار مجلس میتواند در حلکردن این مشکل یاریگر باشد.»
جهاد دانشگاهی یک رام قطار ملی میسازد
جهاد دانشگاهی با حمایت مالی شهرداری تهران یک قطار ملی با ٧واگن را تا پایان امسال میسازد و برای تولید انبوه تست میکند. رئیس جهاد دانشگاهی درباره تولید یک رام قطار مترو به مهر گفت: خوشبختانه با حمایت شرکت مترو که بخشی از منابع را تأمین میکند، محققان جهاد دانشگاهی درصددند، یک رام قطار ملی را طراحی کنند و در خط قرار دهند. حمیدرضا طیبی با اشاره به اینکه ساخت یک رام قطار با ۷واگن مدنظر است، بیان کرد: اکنون محققان جهاد در حال ساخت واگنهای قطار هستند. مشکل عمده ما تهیه اقلام در شرایط تحریمی است و نوسان قیمت در کشور نیز مزید بر علت شده است، ولی تا آنجایی که ممکن است تولید این قطار را در پیش میگیریم. او با تأکید بر اینکه میبایست آزمایشهای اصلی به شکلهای مختلف با مسافر و بار انجام بگیرد و سپس وارد ایستگاهها شود، افزود: امیدواریم که تعداد زیادی از این قطار ساخته شود و بهتدریج با افزایش تعداد رامهای قطار مشکل رفتوآمد درونشهری مرتفع شود. طیبی خاطرنشان کرد: قیمت هر نمونه خارجی ۹۰۰هزار یورو است و این قطار براساس استانداردهای بینالمللی قیمتی کمتر از نمونه خارجی خواهد داشت. همچنین تمام قطعات مورد نیاز قطار را تا جای ممکن بومیسازی میکنیم و مابقی که برای تولید هزینهبر هستند را وارد خواهیم کرد.
یکشنبه 19 مرداد 1399
کد مطلب :
107071
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/QW5jq
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved