• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 19 مرداد 1399
کد مطلب : 107068
+
-

جبهه خالی آمریکا در شورای امنیت

سیاست خارجی
جبهه خالی آمریکا در شورای امنیت


میزان مخالفت با پیش‌نویس طرح آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی به حدی است که آمریکا احتمالا نخواهد توانست 9 رای لازم را برای تصویب این قطعنامه به دست بیاورد که نیاز به وتوی چین و روسیه داشته باشد.
کمتر از یک‌هفته تا رأی‌گیری شورای امنیت برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران رسانه‌های غربی از شکست زودهنگام طرح آمریکا خبر می‌دهند، دو رسانه غربی پیش‌بینی کرده‌اند که قطعنامه پیشنهادی آمریکا حدنصاب لازم برای تصویب را به‌دست نخواهد آورد.
مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه در کنفرانس خبری‌اش درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران گفت: آمریکا هفته آینده پیش نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه خواهد کرد تا اطمینان حاصل کند که تحریم تسلیحاتی ایران تمدید می‌شود.
تحریم تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار است ۲۷مهرماه امسال به پایان برسد. براساس توافق برجام؛ 5سال پس از اجرای این توافق، تمامی تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران لغو می‌شود و آمریکا تلاش دارد با بردن قطعنامه‌ای به شورای امنیت جلوی این اتفاق را بگیرد.
کلی کرفت، نماینده آمریکا در سازمان ملل هم روز پنجشنبه در اظهاراتی بار دیگر مدعی شد که ایران بزرگ‌ترین حامی تروریسم در جهان است و از چین و روسیه خواست که شریک «بزرگ‌ترین حامی تروریسم» نباشند. آمریکا تاکنون پیش‌نویس قطعنامه مربوط به تمدید این تحریم را یک‌بار به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرده که با مخالفت شدید روسیه و چین، از کشورهای صاحب حق وتوی قطعنامه‌های شورای امنیت روبه‌رو‌شده است. در تازه‌ترین موضع‌گیری وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که این کشور از پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده از سوی آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران به‌مدتی طولانی‌تر از‌ ماه اکتبر حمایت نمی‌کند.
وانگ در یک کنفرانس مطبوعاتی در این‌باره گفت: ما با اعمال فشار از سوی آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل مخالفیم.
او در عین حال تأکید کرد که کشورش به تلاش‌های مشترک جهانی برای حفظ توافق هسته‌ای ادامه خواهد داد.
از سوی دیگر مقامات روسیه هم که تا‌کنون چندبار به صراحت مخالفت خود با تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را اعلام کرده‌اند باز از طریق یک منبع دیپلماتیک موضع خود را در مخالفت با طرح آمریکا تکرار کردند.یک منبع در هیأت دائمی روسیه در سازمان ملل در این‌باره گفت: روسیه به مخالفت با پیش‌نویس قطعنامه‌ای که آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران به شورای امنیت سازمان ملل ارائه داده است، ادامه می‌دهد. این منبع افزود: موضع روسیه در این‌باره تغییر نکرده است.
 آمریکا در قطعنامه ارائه شده از تمام کشورها می‌خواهد در قلمرو خودشان، شهروندانشان، کشتی‌ها و هواپیماهایشان را از خرید مستقیم یا غیرمستقیم تسلیحات و فروش یا انتقال تسلیحات و مواد مرتبط با آن به ایران تا زمانی که اجازه آن از سوی کمیته ویژه شورای امنیت سازمان ملل داده شود و مطابق نیازهای بشردوستانه باشد، منع کنند.
حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران ۳‌ماه قبل گفته بود ایران از دوستان خود انتظار دارد مانع تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران شوند.
علاوه بر چین و روسیه، انگلیس، فرانسه و آمریکا اعضای دائم شورای امنیت هستند که حق وتو دارند، 10کشور بل‍ژیک، جمهوری دومنیکن، استونی، آلمان، اندونزی، نیجر، سنت وینسنت و گرانادینس، آفریقای جنوبی، تونس و ویتنام اعضای غیردائم شورای امنیت هستند و حالا خبرگزاری فرانسه و رویترز به نقل از دیپلمات‌ها در سازمان ملل گزارش داده‌اند میزان مخالفت با پیش‌نویس آمریکا «به شکل فعلی» به حدی است که آمریکا احتمالا نخواهد توانست ۹رأی لازم را به‌دست بیاورد.
یک دیپلمات به خبرگزاری فرانسه گفته است قطعنامه آمریکا، «موضع حداکثری» در مورد ایران دارد. یک دیپلمات دیگر نیز گفته که پیش‌نویس آمریکا «فراتر از مقررات فعلی» ممنوعیت فروش سلاح‌های متعارف به ایران است.
آلمان، فرانسه و بریتانیا، ۳ عضو اروپایی برجام قبلا گفته بودند از تلاش‌های آمریکا برای اعمال مجدد تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران حمایت نمی‌کنند.
آمریکا گفته است اگر پیش‌نویس این کشور در شورای امنیت رأی نیاورد، به مکانیسم «بازگشت خودبه‌خود تحریم‌ها» (موسوم به ماشه) که منجر به از سرگیری کلیه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران می‌شود، متوسل خواهد شد؛ درحالی‌که خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ۲ سال قبل باعث شده آمریکا نه‌تنها در نگاه چین و روسیه بلکه از نظر اروپایی‌ها هم موقعیت حقوقی برای استفاده از مکانیسم ماشه را نداشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید