• یکشنبه 23 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 4 ذی القعده 1445
  • 2024 May 12
پنج شنبه 16 مرداد 1399
کد مطلب : 107054
+
-

العربیه، هیزمی بر آتش بیروت

العربیه، هیزمی بر آتش بیروت

 احمد جعفری چمازکتی_روزنامه نگار   
بعدازظهر سه‌شنبه، بیروت در آتش سوخت. آتشی که شعله‌های آن، دل میلیون‌ها انسان آزاده در سراسر دنیا را، از هر دین و کیش و مذهب به درد آورد. عمق فاجعه را ویدئوهای ارسالی در شبکه‌های اجتماعی به تصویر کشیدند. شدت انفجار به حدی بود که تا کیلومترها دورتر از محل حادثه، کشته و زخمی گرفت. موج انفجار به سان توفانی وحشی، برای تخریب مصنوعات بشری، خیز برداشت تا حادثه هیروشیما در اذهان تداعی شود.
براساس اعلام رسمی مقامات لبنان، حادثه اولیه در انبار مواد محترقه آتش‌بازی رخ داد. سپس دامنه آتش به انبار نگهداری مواد نیترات آمونیوم رسید، تا فاجعه کامل شود.
خبرهای دریافتی حکایت از آن دارد که 2روز قبل کشتی «مترو استار» که حامل مواد محترقه آتش‌بازی بود، از مبدا اوکراین، در بندر بیروت پهلو گرفت و محموله آن به انبار شماره 12منتقل شد. مقامات رسمی در بیروت تلاش کردند با اطلاع‌رسانی سریع، دقیق و مطابق با واقعیت، ضمن اقناع افکار عمومی، از بروز شایعات جلوگیری کرده، تا بتوانند بحران پیش آمده را مهار کنند.
مردم لبنان و بخش اعظمی از افکار عمومی دنیا، هنوز در شوک این حادثه بودند که شبکه تلویزیونی العربیه متعلق به خاندان سعودی، با انتشار خبرهای جعلی، جنگ تازه‌ای را با جبهه مقاومت آغاز کرد. این رسانه که دشمنی‌اش با جبهه مقاومت مسبوق به سابقه است، در خبرهای خود، مسئولیت این حادثه هولناک را متوجه حزب‌الله لبنان دانست. براساس جعلیات العربیه، انفجار انبار مهمات حزب‌الله موجب بروز این فاجعه بود. در دنیای امروز، «اعتبار منبع» یکی از ارکان مهم در فعالیت‌های رسانه‌ای است. فعالان حوزه رسانه تلاش می‌کنند تا ضمن رعایت سرعت و دقت در اطلاع‌رسانی، از صحت مطالب ارائه شده اطمینان داشته باشند چرا که اعتبار آنان نزد مخاطبان در وهله اول براساس صحت مطالب ارائه شده است. زمانی که مقامات رسمی یک کشور در بازه زمانی کوتاه، دلیل حادثه را اعلام می‌کنند، گمانه‌زنی رسانه‌ای درباره آن رخداد، کاری غیراخلاقی و مغایر با اصول پذیرفته شده در فعالیت‌های رسانه‌ای است. داستانسرایی‌های العربیه در حالی صورت می‌گیرد که ریاض داعیه رهبری جهان عرب را دارد. حالا افکار عمومی در کشورهای مسلمان باید از خود بپرسند چگونه یک کشور عربی می‌تواند هیزم آتشی شود که هم‌کیشانشان را در خود بلعیده است؟ ابعاد حادثه بیروت اگرچه هولناک است، اما عوامل بروز آن به سادگی در پیش چشم ملت لبنان است. اقدام غیراخلاقی و غیرحرفه‌ای العربیه در وارونه جلوه دادن حقایق این رخداد، پاشیدن نمک بر زخم مردمی است که سالیان دراز دود دشمنی سعودی‌ها را در چشم خود دارند. اقدام این رسانه سعودی در تولید اخبار جعلی، اگرچه از نظر آنان در امتداد دشمنی با جبهه مقاومت است، اما تداوم این شیوه در درازمدت، موجب خلع رسانه‌ای ریاض خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید