• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
پنج شنبه 16 مرداد 1399
کد مطلب : 107011
+
-

رشد 2درصدی شاخص بورس


شاخص کل بورس تهران در مبادلات روز گذشته نزدیک به 2درصد رشد کرد. به گزارش همشهری، در جریان مبادلات روزگذشته شاخص کل بورس تهران با 39هزارو142واحد افزایش نزدیک به 2درصد رشد کرد و به 2میلیون‌و34هزار واحد رسید. به‌نظر می‌رسد شاخص کل بورس تهران در حال تثبیت در بالای محدوده 2میلیون واحد است. با رشد روزگذشته شاخص کل بیش از 149هزار میلیارد تومان به ارزش سهام شرکت‌های بورس و فرابورس اضافه شد و جمع کل ارزش بازار سهام به مرز 9000هزار میلیارد تومان رسید.

انجام 2عرضه اولیه
در جریان مبادلات روز گذشته سهام 2شرکت تامین سرمایه امین و پتروشیمی ارومیه برای نخستین بار در بورس عرضه و رکورد جدیدی از نظر تعداد خریدار ثبت شد. در جریان مبادلات دیروز 15درصد از سهام تامین سرمایه امین توسط 5میلیون نفر و 15درصد از سهام پتروشیمی ارومیه توسط 5میلیون‌و500هزار نفر خریداری شد که رکورد جدیدی برای عرضه‌های اولیه محسوب می‌شود. با عرضه سهام این 2شرکت تعداد عرضه‌های اولیه امسال به 14شرکت رسید.رئیس سازمان بورس می‌گوید هم‌اکنون140شرکت در صف پذیرش در بورس هستند.

از شرکت‌ها چه خبر؟
تازه‌ترین خبرها از وضعیت معاملات سهام شرکت‌ها در بورس حاکی از آن است که از هفته آینده و البته به‌صورت کاملا موقتی، بدون آنکه زمان داد و ستدها طولانی شود، معاملات صنایع مختلف در 2زمان 8:30 تا 11 و 11تا 14یا 15 هر روز کاری معامله شوند. مدیرعامل بورس تهران قرار است به‌زودی جزئیات و چند و چون این رویه را اعلام کند. دیروز همچنین نمایندگان مجلس دوفوریت لایحه افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس از طریق صرف سهام با سلب حق تقدم را تصویب کردند. درصورت تصویب نهایی این لایحه شرکت‌های بورسی رابطه‌شان با منابع دستگاه‌های اجرایی را قطع می‌کنند و دستگاه‌های اجرایی که سهام شرکت‌های بورسی را تحت کنترل یا تملک دارند، می‌توانند برای تامین مالی طرح‌های جاری و توصیه‌ای از طریق افزایش سرمایه اقدام کنند اما این کار منوط به عرضه سهام آنها در بورس به‌صورت عمومی است. همچنین آنطور که وزیر اقتصاد می‌گوید تا اول مهر، چندین صندوق پروژه مشتمل بر پروژه‌های دولتی و خصوصی در بورس فعال خواهند شد.
برخی خبرهای غیررسمی در مورد هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس حاکی از آن است که این شرکت قصد دارد سرمایه‌اش را از محل سود انباشته افزایش دهد. این شرکت همچنین در تلاش است سهام 3شرکت زیرمجموعه‌اش را در بورس عرضه کند و در ماه‌های بعد 3طرح توسعه را نیز اجرا خواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید