• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
پنج شنبه 16 مرداد 1399
کد مطلب : 106995
+
-

تابستان داغ امسال در خانه هستیم و می‌توانیم نوشیدنی‌های خنک خانگی درست کنیم

یک لیوان خنک در یک روز داغ

یک لیوان خنک در یک روز داغ


نیلوفر ذوالفقاری

دیگر زورمان به گرمای تابستان نمی‌رسد. خورشید هر روز داغ‌تر می‌تابد و هوا روزبه‌روز گرم‌تر می‌شود. کرونا و خطرهایش هم باعث شده دور رفت‌وآمدهای غیرضروری و تفریحی را خط بکشیم و تابستان امسال را بیشتر در خانه بمانیم. حالا که خبری از رفتن به آبمیوه‌فروشی، بستنی‌فروشی و کافه نیست، چه چیزی بهتر از اینکه خودمان را به یک لیوان خنکی در خانه مهمان کنیم؟ با این کار با یک تیر چند نشان می‌زنیم؛ هم گرمای تابستان را با نوشیدن یک لیوان نوشیدنی خنک از بدنمان دور می‌کنیم، هم خیالمان از سالم و بهداشتی بودن آن راحت است و هم یک سرگرمی برای روزهای خانه‌نشینی پیدا کرده‌ایم. این صفحه پر است از نوشیدنی‌های خنک و خوردنی‌های تابستانی که می‌توانید خودتان در خانه درست و گرمای تابستان را با آنها فراموش کنید. 


آبمیوه‌ها

یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌هایی که می‌توانیم برای روزهای گرم تابستان انتخاب کنیم، آبمیوه طبیعی است. آبمیوه‌های طبیعی بدون شکر و افزودنی‌های خوراکی آبمیوه‌های صنعتی هستند و وقتی آنها را در خانه درست کنیم، خیالمان از سلامت و بهداشت آنها هم کاملا راحت است. تابستان هم که فصل مورد علاقه دوستداران میوه است، چون تنوع میوه‌های فصلی بیشتر از هر فصل دیگری است و برای هر سلیقه و ذائقه‌ای، میوه‌ای در بازار پیدا می‌شود. کافی است کمی خلاقیت داشته باشیم و بدانیم ترکیب طعم کدام میوه‌ها با هم خوب از آب درمی‌آید تا یک نوشیدنی متفاوت و سرشار از خاصیت برای روزهای بلند تابستان درست کنیم. 


خیار و گلابی

این نوشیدنی خیلی راحت درست می‌شود و پر از مواد مغذی و فیبر است که باعث می‌شود بدنتان دچار کم آبی نشود. 
  مواد لازم
خیار و گلابی ریز‌شده هرکدام یک فنجان، آبلیمو و شکر هرکدام 2قاشق چایخوری، برگ ریحان تازه نصف فنجان، پودر زیره نصف قاشق چایخوری و یخ به مقدار لازم. 
  روش تهیه
خیارها را پوست بکنید و خرد کنید. هسته گلابی‌ها را هم خارج کنید. میوه‌ها را با برگ‌های ریحان، آبلیمو، یخ و پودر زیره در مخلوط‌کن یا هر وسیله مشابهی که در آشپزخانه دارید بریزید تا مخلوطی یکدست درست شود. می‌توانید برای تزئین از برگ ریحان استفاده کنید. 


طالبی یا گرمک

این میوه حاوی ویتامین‌C، آنتی‌اکسیدان و بتاکاروتن است که برای بهبود بیماری‌هایی مثل اسیدیته، زخم معده و عفونت دستگاه ادراری مفید است. این آبمیوه به کاهش وزن هم کمک می‌کند. 

  مواد لازم
طالبی یا گرمک، یخ، آبلیمو و شکر (دلخواه). 
  روش تهیه
پوست طالبی‌ها را بکنید و تخمه‌های آن را کاملا جدا کنید. طعم طالبی به‌تنهایی برای بیشتر سلیقه‌ها موردپسند است و معمولا نیازی به اضافه‌کردن طعم‌های دیگر ندارد. اگر طالبی شما شیرین نبود می‌توانید کمی شکر به آن اضافه کنید. با چند قطره آبلیمو و یخ، آبمیوه سرشار از ویتامین شما آماده است. 


هندوانه با پوست لیمو

هندوانه محبوب‌ترین میوه تابستانی است که می‌تواند به راحتی احساس تشنگی و گرمازدگی را از بین ببرد. 

  مواد لازم
3پیمانه هندوانه، یک پیمانه سرخالی شکر، 2پیمانه آب انگور سفید، یک قاشق چایخوری پوست رنده‌شده لیمو.
  روش تهیه
هندوانه‌ها را در مخلوط‌کن بریزید و از صافی رد کنید تا یکدست شود. پوره هندوانه را به شکر و پوست رنده‌شده لیمو اضافه کنید و خوب هم بزنید تا شکر حل شود. می‌توانید برای تزئین از برش‌های هندوانه یا برگ نعنا استفاده کنید. 


اسموتی‌ها

اسموتی یک نوشیدنی غلیظ است که ترکیبی از اجزای میوه‌هاست. در اسموتی تنها آب میوه‌ها را نمی‌خورید، بلکه بافت و گوشت میوه را هم می‌خورید و از ویتامین‌های میوه‌ها بهره‌مند می‌شوید، درحالی‌که وقتی آبمیوه می‌نوشید ممکن است برخی از ویتامین‌هایی که در بافت میوه وجود دارد، به بدن شما نرسد. 


اسموتی هلو

ترکیب مواد این اسموتی پر از ویتامینC و کلسیم است و می‌تواند برای افرادی که رژیم لاغری دارند هم مناسب باشد، چراکه در ترکیبات آن شکر وجود ندارد. 

  مواد لازم
یخ یک فنجان، آب ‌پرتقال 3فنجان، هلوی پوست‌کنده و خرد‌شده 2فنجان، ماست کم‌چرب زده‌شده نصف فنجان.
  روش تهیه
مواد را داخل مخلوط‌کن یا اسموتی‌ساز بریزید تا خوب با هم ترکیب شوند. اسموتی قرار است غلیظ باشد، پس لازم نیست آن را از صافی رد کنید. 


اسموتی موز

موز و جو پرک هر دو فیبر دارند و برای سیستم گوارشی مفید هستند، ضمن اینکه می‌توانند تا چند ساعت به شما احساس سیری دهند و به کاهش وزن کمک کنند. 

  مواد لازم
آب یک پیمانه، شیر نصف پیمانه، جو پرک یک‌چهارم پیمانه، موز یک عدد، مغز بادام 3قاشق غذاخوری و دارچین به مقدار دلخواه.
  روش تهیه
جو پرک را در تابه روی شعله کم، تست کنید و بعد اجازه دهید خنک شود. بادام را آسیاب کنید. آب، شیر، جو تست‌شده، بادام آسیاب‌شده، موز و دارچین را با هم در مخلوط‌کن بریزید تا خوب حل شوند. اگر اسموتی را خنک دوست دارید به‌جای آب، یخ بریزید. 


اسموتی انبه

انبه ویتامین C دارد و برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این میوه نیز برای تقویت بینایی و کمک به عملکرد مغز مفید هستند. 

  مواد لازم
انبه 3عدد، بستنی 5قاشق غذاخوری، تخم شربتی درصورت تمایل نصف لیوان، گردو 2عدد، خامه یک قاشق غذاخوری و شیر 2لیوان.
  روش تهیه
تخم‌شربتی را در یک لیوان آب به‌مدت 24ساعت خیس کنید. 
گردو را بشکنید و مغز آن را جداگانه خرد کنید. انبه را پوست بکنید و داخل مخلوط‌کن بریزید. بقیه مواد را به آن اضافه و مخلوط کنید. در پایان خامه را اضافه کنید. 



کوکتل‌ها

به ترکیب بیش از 2نوشیدنی با یخ، کوکتل گفته می‌شود. بیش از هزاران نوع کوکتل در جهان وجود دارد که هرکدام با توجه به مواد و نوشیدنی‌ها، آب و هوا و ذائقه هر منطقه درست شده‌اند. اگر به یک کافی‌شاپ بروید، در منوی کوکتل‌ها به نام‌های عجیب و غریبی می‌رسید که شاید از آنها سر درنیاورید، اما درواقع همه آنها، ترکیب چند طعم هستند که در کنار هم به مزه نهایی دلچسبی تبدیل شده‌اند. تهیه کوکتل‌ها کار چندان سختی نیست و کافی است بر اثر تجربه بدانید کدام طعم‌ها با هم سازگارترند. 


استوایی

آناناس میوه‌ای تابستانی است که ترکیب آن با گلابی، سرشار از آنتی‌اکسیدان، ویتامین و مواد‌معدنی خواهد بود. 

  مواد لازم
آب گلابی، آب آناناس و آب زردآلو هرکدام 3پیمانه و آبلیموی تازه یک‌ پیمانه. 
  روش تهیه
میوه‌ها را با هم در مخلوط‌کن بریزید و ترکیب کنید. اگر میوه‌ها خنک باشند نیازی به یخ پوره‌شده هم نخواهید داشت، اما این انتخاب سلیقه‌ای است و می‌توانید به ترکیب آبمیوه‌ها، یخ هم اضافه کنید. این نوشیدنی را در لیوانی کوتاه بریزید و با تکه‌های آناناس تزئین کنید. 


موهیتو

موهیتو یک نوشیدنی کوبایی است که در همه دنیا طرفداران زیادی دارد و سرشار از ویتامین C و برطرف‌کننده تشنگی و گرمازدگی است. 

  مواد لازم
لیموی تازه، برگ‌های تازه نعنا، شکر (ترجیحا شکر قهوه‌ای) و سودا یا آب گازدار.
  روش تهیه
لیموها را برش دهید و خرد کنید، سپس روی آنها شکر بریزید و برگ‌های نعنا را اضافه کنید. با پشت قاشق این ترکیب را کمی فشار دهید تا طعم‌ها ترکیب شود. لیوان را تا نیمه از یخ پرکنید و روی این ترکیب، آب گازدار خنک بریزید. 


عرقیات گیاهی

شربت‌های مختلفی در تابستان مصرف می‌شوند تا تشنگی شما را برطرف کنند، اما بیشتر آنها به‌دلیل شیرینی زیاد شما را باز هم تشنه‌تر می‌کنند. بنابراین توصیه می‌شود به‌جای شربت‌ها، سراغ عرقیات گیاهی بروید. آنها را با آب ترکیب کنید و شربت‌های مقوی و سالم‌تری بنوشید، ضمن اینکه بعضی از این نوشیدنی‌ها به تعادل دمای بدن کمک می‌کنند. البته از خواص دارویی آنها هم غافل نشوید. بسیاری از این عرقیات بدون اینکه عوارضی داشته باشند به رفع انواع مشکلات جسمی کمک می‌کنند. 


کاسنی و شاتره

کاسنی و شاتره هر دو به کاهش حرارت بدن و رفع احساس تشنگی کمک می‌کنند. کاسنی تب‌بر است و کلسترول خون را پایین می‌آورد. شاتره هم به تصفیه خون کمک می‌کند. 

  مواد لازم
عرق کاسنی و عرق شاتره هرکدام یک لیوان، یخ و برگ نعنای تازه.
  روش تهیه
تهیه نوشیدنی از عرقیات گیاهی دردسری برایتان ندارد چون قرار است فقط آنها را با هم ترکیب کنید و خنک بنوشید. هرچند می‌توانید موادی مثل تخم‌شربتی یا خاکشیر را هم با آنها ترکیب کنید. 


عرق بهارنارنج

بهارنارنج به آرامبخش طبیعی معروف است، بنابراین برای روزهای تابستان که گرمای هوا کلافه‌کننده است و بعضی از ما را بداخلاق می‌کند، گزینه خوبی به‌نظر می‌رسد. بهارنارنج به آرام شدن درد معده و نفخ هم کمک می‌کند. 

  مواد لازم
عرق بهارنارنج طبیعی، عسل و یخ.
  روش تهیه
نصف لیوان عرق بهارنارنج را با کمی آب ترکیب کنید، یک قاشق چایخوری عسل به آن اضافه کنید و با 2قطعه یخ، یک نوشیدنی مفید و خنک تابستانی بسازید. 





فالوده شیرازی در خانه
لازم نیست حتما شیرازی یا کرمانی باشید تا بدانید فالوده، یکی از محبوب‌ترین دسرهای ایرانی است. اگر نوع باکیفیت آن را امتحان کرده باشید، طعم آن از یادتان نمی‌رود. اما حالا که قرار است در خانه بمانیم، می‌توانیم به یاد فالوده‌های خوشمزه‌ای که در شیراز و کرمان و یزد خورده می‌شود، خودمان در خانه دست به‌کار شویم. 
  مواد لازم
آب 4 لیوان، شکر یک لیوان، گلاب یک‌چهارم لیوان، لیموترش یک عدد، نشاسته 300گرم و شربت آلبالو برای تزئین.
  روش تهیه
2لیوان آب را در ظرفی روی حرارت بگذاربد و شکر را به آن اضافه کنید. این ترکیب را آنقدر هم بزنید تا شکر در آب کاملا حل و شربت کمی غلیظ شود. بعد گلاب را اضافه کنید و صبر کنید تا ترکیب کمی بجوشد. حالا دیگر می‌توانید آن را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا سرد شود. شربت سرد‌شده را باید در فریزر بگذارید تا یخ بزند. بعد از اینکه شربت یخ زد، آن را در مخلوط‌کن به شکل پوره درآورید. حالا نوبت نشاسته است. آن را به همراه 2لیوان آب روی حرارت ملایم بگذارید تا آب تبخیر و نشاسته کشدار و غلیظ شود. یک آبکش را روی کاسه بزرگی که پر از یخ کرده‌اید بگذارید. نشاسته را در آبکش بریزید و فشار دهید تا به شکل رشته‌هایی از آبکش رد شود و روی یخ‌ها بریزد. بعد می‌توانید یخ‌ها را جدا کنید و پوره شربتی را که کنار گذاشته‌اید با رشته‌های فالوده ترکیب کنید.










یخمک؛ محبوب تابستانی بچه‌ها
یخمک یکی از خوشمزه‌ترین دسرهای بهار و تابستان است که بین بچه‌ها و حتی بزرگ‌ترها هم طرفداران بسیاری دارد. توت‌فرنگی، انگور، گیلاس، آناناس، انبه و...، همه را برای تهیه یخمک می‌توانید استفاده کنید. تهیه یخمک خانگی یک امتیاز بزرگ دارد و آن‌هم این است که خیالتان راحت است که حاصل کار، مثل یخمک‌های بسته‌بندی‌شده پر از رنگ‌های غیرمجاز خوراکی یا افزودنی‌های مضر نیست. 
  مواد لازم
450گرم میوه یخ‌زده مثل انگور، گیلاس بدون هسته یا توت‌فرنگی، 30گرم شکر، یک عدد لیموترش و یخ به مقدار لازم.
  روش تهیه
انتخاب میوه‌هایی که برای تهیه یخمک استفاده می‌کنید با توجه به سلیقه و ذائقه بچه‌ها، برعهده خودتان است. لازم است میوه‌ها حتما ساعتی در فریزر بمانند تا یخ بزنند. 20دقیقه قبل از تهیه یخمک، میوه را از فریزر دربیاورید. اطراف میوه باید کمی نرم شده باشد، اما نه به‌طور کامل. 
شکر را با 30میلی‌لیتر آب و آبلیمو بجوشانید تا شکر آب شود، سپس این ترکیب را کنار بگذارید تا خنک شود. شربت و میوه را در مخلوط‌کن بریزید و هم بزنید. یخ را هم اضافه کنید و هم بزنید. حالا آن را در ظرف بریزید و در فریزر قرار دهید. 






بستنی خانگی؛ سالم و بهداشتی
بستنی، خوردنی خنک و خوش‌طعمی است که علاقه به آن کوچک و بزرگ نمی‌شناسد. درست‌کردن بستنی در خانه، مخصوصا بدون ثعلب، کمی وقت‌گیر است، اما نتیجه آن دلچسب است. 
  مواد لازم
شیر یک لیوان، زرده تخم‌مرغ 5عدد، شکر نصف لیوان، خامه 400میلی‌لیتر، وانیل مایع یک قاشق چایخوری، نمک به اندازه‌ نوک قاشق چایخوری و لوبیای وانیل یک عدد. 
  روش تهیه
وانیل تازه را به 2قسمت مساوی تقسیم کنید. شیر، شکر و نمک را با هم در ظرف استیل بریزید و مخلوط کنید و برای اینکه حل شود روی حرارت قرار دهید. زمانی که مایع جوش آمد از روی حرارت بردارید. دانه‌های وانیل را داخل شیر بریزید. بعد از یک ساعت، ظرف شیر را دوباره روی حرارت بگذارید. کاسه بزرگی از یخ پر کنید. کاسه‌ای بردارید و خامه را در آن قرار دهید و روی یخ‌ها بگذارید. خامه را هم بزنید تا یکدست شود. زرده‌های تخم‌مرغ را نیز هم بزنید، مقداری از شیر داغ را به زرده‌ها اضافه کنید و برای جلوگیری از پخته‌شدن زرده‌ها همزمان با همزن آن را مخلوط کنید و زرده‌ها را به بقیه شیر اضافه کنید. ظرف را روی حرارت ملایم قرار دهید و زمانی که به غلظت مناسب رسید بردارید و با یک صافی، مخلوط را روی خامه‌ها بریزید و تا زمانی که مخلوط خنک شود هم بزنید. مایع حاضرشده را در ظرف فلزی در داری بریزید و 12ساعت در فریزر بگذارید. 



 

این خبر را به اشتراک بگذارید