• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 15 مرداد 1399
کد مطلب : 106965
+
-

شیوه‌نامه بهداشتی برگزاری آیین محرم ابلاغ شد


مفاد شیوه‌نامه‌های برگزاری مراسم و آیین‌نامه‌های محرم مورد‌نظر ستاد ملی مدیریت و مقابله با بیماری کرونا و وزارت بهداشت، با امضای علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، ابلاغ شد. این شیوه‌نامه برای همه شهرها فارغ از سفید، زرد یا قرمز بودن وضعیت‌شان، لازم‌الاجراست. به گزارش همشهری به نقل از وزارت بهداشت، شیوه‌‎نامه ابلاغی به این شرح است:
۱. دسته‌های عزاداری در محیط‌های باز با حفظ فاصله فیزیکی بین هر فرد به اندازه 4مترمربع (از هر طرف ۱.۵ متر)
۲. زدن ماسک برای عزاداران حسینی در تمام مراسم و محافل ضروری و مهم‌ترین عامل کنترل شیوع کروناست.
۳. افراد مسن و دارای بیماری‌های مزمن در منزل عزاداری کنند و در مجالس عمومی به هیچ‌وجه شرکت نکنند.
۴. برگزاری مراسم در فضای باز، اولویت اصلی مجالس حسینی باشد، و درصورت اضطرار در محیط‌های بسته باید یک‌چهارم ظرفیت مکان و با حفظ فاصله فیزیکی برگزار شود. (هر چقدر ارتفاع سقف محیط‌های بسته بلندتر باشد مثل ۶ یا ۸ متر، به فضای باز نزدیک‌تر است؛ مسئله اصلی تهویه هواست.)
۵. حرکت هیئت‌ها از یک هیئت به هیئت دیگر و تجمع هیئت‌ها، یکی از عواملی است که به‌شدت در انتقال کرونا مؤثر است و نباید صورت بگیرد.
۶. جهت زنجیرزنی در دسته‌های عزاداری، حتما از زنجیر‌های شخصی استفاده شود و یا زنجیرها به اشخاص تا پایان دهه عزاداری واگذار شود تا زنجیر‌ها بین افراد دست‌به‌دست نشود.
۷. استفاده از طبل و سنج و دمام و دیگر ادوات به‌دلیل تحرک بالای افراد و تجمع افراد یکی از عوامل انتقال کروناست و نباید صورت بگیرد.
۸. تمهیداتی انجام پذیرد که در هنگام ورود و خروج عزاداران از مجالس تجمع مردم نباشد. مردم به نوبت و با فاصله وارد یا خارج شوند.
۹. حتی‌الامکان نذورات حسینی به سمت کمک‌های مومنانه و توزیع مواد غذایی درب منازل برود. اگر در جایی نذر غیرقابل تغییر بود، با نظارت کارشناس‌های بهداشتی پخت و توزیع صورت بگیرد و به‌صورت بیرون‌بر در ظرف‌های یک‌بار مصرف به‌نحوی توزیع شود که تجمع مردم را به‌دنبال نداشته باشد.
۱۰. مهم‌ترین مسئله‌ای که در مورد عزاداری‌ها هنوز به اتفاق نرسیده‌ایم، برگزاری مراسم در محیط بسته به‌مدت بیش از یک ساعت است.

این خبر را به اشتراک بگذارید