• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 15 مرداد 1399
کد مطلب : 106963
+
-

علی‌الحساب عیدتان مبارک

یادداشت
علی‌الحساب عیدتان مبارک

 هوشنگ صدفی- روزنامه‌نگار

 استادفرهیخته‌ای از استادان دانشگاه غیرانتفاعی، پیامکی برایم فرستاده که از منظرحرفه‌ای و آموزشی قابل اعتناست: «با سلام و تبریک عید سعید قربان؛ به اطلاع می‌رساند مبلغ 5 میلیون ریال به‌عنوان علی‌الحساب حقوق تیرماه به‌حساب همکاران محترم واریز شد.»
 فارغ از هرگونه داوری درباره این پیامک شعف‌بر‌انگیز آن هم در‌آستانه 2 عید مذهبی؛ نوع برخورد یک مرکز آموزشی و فرهنگی آن هم با اساتید گرانمایه بعد از چند سال و اندی تلاش و دلسوزی برای فرهنگ و آموزش کشور؛ مایه تاثر و تعجب شد. درست است ویروس کرونا کمر به انهدام نسل بشر بسته اما رفتار غیراخلاقی و غیرحرفه‌ای این دانشگاه عظیم‌الجثه غیرانتفاعی با آن همه ساختمان؛ دبدبه و کبکبه آموزشی و فرهنگی نشان داد که رفتار آنان نیز کمتر از این ویروس وحشی و ناشناخته نیست، به گمانم در قاموس مدیران مالی آن ذره‌ای از اخلاق و کرامت انسانی وجود ندارد. احتمالا مدیران بافرهنگ این دانشگاه غیرانتفاعی؛ حقوق ماهانه را با مبلغ ناچیز یارانه دولتی یا کمک معاش کارگران اشتباه گرفته‌اند. هرچند بعید می‌دانم با توجه به تداوم شیوع ویروس کرونا در تمامی اماکن آموزشی و علمی؛ در فصل پاییز و زمستان؛ بتوان دوباره با شهریه‌های آنچنانی دانشجویان؛ بنیاد این دانشگاه‌های غیرانتفاعی را مستحکم کرد.
شاید هنوز برخی مدیران آموزشی به این باور نرسیده‌اند که کرونا؛ فصل جدیدی را در سیستم آموزشی کشور و جهان گشوده است؛ فصل وداع با ساختار آموزشی کهنه و ناتوان. به‌رغم تمام تبلیغات دولتی و ادعاهای مسئولان آموزشی در زمینه مدارس هوشمند ؛ مجازی و غیره ذلک، شوربختانه یا خوشبختانه این ویروس ناقابل کرونا بوده که تمام رشته‌های مدیران آموزشی رادر طول این سال‌ها در زمینه آموزش دیجیتال و مجازی به کل پنبه کرده است.
برای استادی که در شرایط فعلی دریافت حقوق کمتر از 6 میلیون تومان در ماه؛ غلطیدن درآستانه خط فقر هست نمی‌دانم این 500هزار تومان ناقابل؛ چه کمکی به زندگی و معاش این افراد فرهیخته دانشگاهی خواهد کرد؛ آن هم در زمانه‌ای که سرعت صعود قیمت مواد غذایی و کالاها به جان نوسان دلار بسته است.
امیدوارم عزیزان فرهنگی دانشگاه غیرانتفاعی ازفرصت پیش آمده با حضور پررنگ ویروس کرونا؛ تجربه بیندوزند و ساختارهای آموزشی خود را هرچه زودتر دگرگون کنند، طبعا اگر ساختار آموزشی این دانشگاه یا مدارس کشور سال‌ها پیش تغییر یافته بود این بیماری فراگیرمی‌توانست نه در قالب تهدید؛ بلکه فرصت تغییر سامانه آموزشی، فرجه‌ای برای پالایش نیروی انسانی متورم و مازاد ساختار آموزشی قلمداد شود.
به‌نظر می‌رسد مسئولان مالی این دانشگاه عظیم و فراگیردوست دارند به‌نحوی استادان و همکاران آموزشی خود را متعجب کنند تا در هنگامه فرارسیدن 2 عید سعید قربان و غدیر؛ استادان دانشگاه را ذوق زده کنند. راستی تا یادم نرفته به مسئولان دانشگاه عظیم الجثه با مدیران ارشد کثیرالمشاغل بگوییم:«علی الحساب عیدتان مبارک»؛ آبادگران روستاها، بخش‌ها، شهرهای دور و نزدیک ایران که توانستید شهروندان ایرانی را از مهد تا لحد به تحصیل وادارید ولی کمی متخلق به اخلاق و کرامت انسانی باشید.

این خبر را به اشتراک بگذارید