• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
چهار شنبه 15 مرداد 1399
کد مطلب : 106953
+
-

در آستانه تعطیلی

بودجه حمایتی شهرداری قطع شده؛ ایرانشهر و خانه هنرمندان در تلاش برای ادامه حیات خود هستند

در آستانه تعطیلی


فهیمه پناه‌آذر ـ روزنامه نگار

تماشاخانه ایرانشهر و خانه هنرمندان ازجمله مکان‌هایی هستند که با شیوع ویروس کرونا فعالیت خود را متوقف کرده‌اند. حالا تعطیلی ۶ ماهه باعث شده در وضعیت سخت اقتصادی قرار بگیرند تا جایی که به گفته مدیران آن، اگر این تعطیلی ادامه یابد و حمایت مادی از جانب شهرداری صورت نگیرد، ممکن است که ایرانشهر و خانه هنرمندان نتوانند دیگر به فعالیت خود ادامه دهند.
به گزارش همشهری، در این سال‌ها خانه هنرمندان و بعدها تاسیس و فعالیت تماشاخانه ایرانشهر توانست این 2 مکان فرهنگی را به معروف‌ترین مراکز هنری و فرهنگی پایتخت تبدیل کند و خانه امنی برای هنرمندان در عرصه‌های مختلف به شمار آید. اما ویروس کرونا تمام معادلات را به هم ریخت. بسیاری از گروه‌های نمایشی که از یک سال قبل برای اجرا در سالن‌های ایرانشهر منتظر بودند، با تعطیلی ایرانشهر نتوانستند اجرایی داشته باشند و با توجه به اینکه ایرانشهر با فروش بلیت و هزینه‌های جنبی خود ازجمله فعالیت کافی‌شاپ‌ها به حیاتش ادامه می‌داد، حالا دیگر از عهده هزینه‌های جاری خود نیز بر نمی‌آید. به گفته حسین مسافرآستانه، مدیر تماشاخانه ایرانشهر؛ با شیوع کرونا و تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی و هنری، درآمد ایرانشهر به صفر رسیده و در این وضعیت، بودجه مصوب شهرداری پاسخگو نیست.
حمایت‌ها می‌تواند خانه هنرمندان را زنده نگه دارد
علاوه بر تماشاخانه ایرانشهر، خانه هنرمندان هم این مشکلات را دارد. خانه هنرمندان فضایی برای فعالیت هنرمندان در شاخه‌های مختلف هنری است که در این سال‌ها توانست با هنرمندان و مردم ارتباط بگیرد.خانه هنرمندان بودجه‌ای مصوب در شهرداری ـ که متولی آن است ـ دارد که با توجه به شرایط اقتصادی این بودجه کفاف اداره این مکان فرهنگی و هنری را نمی‌دهد و حالا با توجه به تعطیلی و عدم ‌فعالیت؛ خانه هنرمندان توانایی ادامه ندارد. مدیرعامل خانه هنرمندان که ریاست تماشاخانه ایرانشهر را نیز عهده‌دار است، نگرانی جدی از ادامه حیات این مکان دارد. مجید رجبی‌معمار در گفت‌وگویش با بیان این‌که شهرداری هم با مشکل بودجه روبه‌رو بوده و به همین دلیل  کمک مالی شهرداری در چند ‌ماه گذشته قطع شده است؛ عنوان می‌کند:«این مجموعه متعلق به همه هنرمندان است؛ همچنان‌که در شورای عالی آن هم نمایندگان و هم تمام انجمن‌های هنری حضور دارند و همه آنان، این مکان را خانه خود می‌دانند.خانه هنرمندان ایران ردیف بودجه دولتی نداشته است و مهم‌ترین نقطه اتکای آن کمک مصوبی است که از سوی شهرداری به‌عنوان نهادی عمومی به این مکان تعلق می‌گرفته که همراه با درآمدهای خانه، هزینه‌های آن را تامین می‌کرده است.»  رجبی‌معمار البته ابراز امیدواری کرد که با جذب حمایت‌ شهرداری، بتوان خانه امید هنرمندان را همچنان سرپا نگه داشت و تعطیلی این خانه مقطعی و ویژه دوران کرونایی باشد.همه تلاش‌ما ن را به‌کار می‌گیریم تا این خانه را سرپا نگه داریم و تعطیلی‌های آن تعطیلاتی مقطعی و به‌دلیل کرونا باشد، نه اینکه تعطیلاتی ادامه‌دار شود.


 راهکاری برای بازگشایی ایرانشهر


حسین مسافرآستانه، مدیر تماشاخانه ایرانشهر

مسافرآستانه در توضیح بیشتر به همشهری می‌گوید: «علاوه بر بودجه حمایتی شهرداری؛ چرخه اقتصادی ایرانشهر از درآمد نمایش‌ها و دیگر هزینه‌های جانبی تامین می‌شود و اگر روال به این شکل باشد امکان ادامه فعالیت وجود ندارد. ایرانشهر ازجمله سالن‌های نمایشی است که جدول اجرای نمایشی خود را تا نیمه ۱۴۰۰ داشته و شورای سیاستگذاری برنامه‌ریزی‌ها برای اجرای نمایش را انجام داده و این تعطیلی باعث شده‌ تا بسیاری از گروه‌ها اجرای خود را از دست بدهند و گروه‌های دیگر نیز بلاتکلیف هستند.» مسافرآستانه در ادامه یادآور می‌شود: «ما اگر با توجه به پروتکل‌های بهداشتی و فروش بلیت براساس ۵۰ درصد ظرفیت سالن، سالن‌ها را بازکنیم ، ایرانشهر با این وضعیت اقتصادی نمی‌تواند از عهده هزینه‌های جاری و تعهداتی که دارد بربیاید مگر آنکه حمایت مادی شود. در این میان گروه‌ها نیز باید ببینند می‌توانند با این شرایط فروش و وضعیت تماشاگر از عهده مخارج خود بر بیایند؟ با این حال برخی از گروه‌های نمایشی هم برای اجرا در این تماشاخانه اعلام آمادگی کرده‌اند و امیدواریم درباره چگونگی راه‌اندازی این تماشاخانه به نتیجه برسیم.البته گروه‌های متقاضی اجرا هم قطعا می‌دانند شرایط اجرا با قبل از کرونا قابل مقایسه نیست و باید با حداقل‌ها کنار بیایند.» وی با بیان این مطلب گفت که اعلام ورشکستی نکرده‌ایم، اما باید راهکاری برای ادامه فعالیت ایرانشهر داشته باشیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید