• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 15 مرداد 1399
کد مطلب : 106946
+
-

بازگشت قم به وضعیت قرمز

نادیده‌گرفتن هشدارها و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی منجر به بحرانی شدن ابتلا به کرونا و بازگشت استان به وضعیت قرمز شده است

قم
بازگشت قم به وضعیت قرمز

روح‌الله کریمی- قم- خبرنگار

   اوایل هفته جاری بود که سیامک محبی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم از تصور اشتباه مردم درباره مبتلا نشدن به کرونا انتقاد و عنوان کرد حضور پررنگ شهروندان در  بوستان‌ها، فضای سبز و خیابان‌ها تأمل‌برانگیز است و بدون شک قم تا پایان هفته در میان استان‌های با وضعیت قرمز قرار می‌گیرد.
هنوز هفته به پایان نرسیده، اما روز گذشته رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم از ورود این استان به وضعیت قرمز و گسترش دوباره این ویروس بین مردم خبر داد. ویروسی که دیگر پیر و جوان و کودک نمی‌شناسد و همه را مورد هدف قرار است، حتی کودکان و افراد بدون بیماری‌های زمینه‌ای‌. به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان به دلیل روند صعودی ابتلای کودکان قمی به کرونا، بیمارستانی هم به آنها اختصاص داده شده است و بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی در میان فوت شدگان این استان، کودکان هم وجود دارند.

3500 ابتلای جدید در استان
قرارگیری قم در وضعیت قرمز به این دلیل مهم است که این استان اولین منطقه‌ای بود که با شیوع گسترده بیماری مواجه شد و تاکنون بیش از 400 نفر از مردم آن جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند. روز گذشته هم مسئولان علوم پزشکی قم از مثبت شدن تست 3500  نفر دیگر خبر دادند. بر اساس آمار، مراجعه روزانه بیماران مشکوک به کرونا به مراکز درمانی بین 80 تا 120 نفر است و در حال حاضر 360 مبتلا در بیمارستان‌های قم بستری هستند که حال 66 نفر آنها وخیم گزارش شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم رعایت نکردن اصول و پروتکل‌های بهداشتی را مهم‌ترین عامل بحران دوباره کرونا در این استان عنوان کرد و گفت: بعد از پیک دوم ویروس کرونا در قم، از دیروز وضعیت قرمز شده است.
محمد‌رضا قدیر استفاده نکردن از ماسک، حضور در تجمعات و برگزاری مراسم‌ها و همچنین جدی نگرفتن بیماری از سوی برخی از مردم را عامل اصلی بازگشت قم به وضعیت قرمز می‌داند. وی با بیان اینکه کادر درمان در شرایط سخت و فعالیت شبانه‌روزی قرار دارند و بیمارستان‌ها روزانه در حال تکمیل ظرفیت هستند، از مردم خواست با رعایت مسائل بهداشتی به کادر درمان کمک کنند.
این مسئول بر ضرورت استفاده از ماسک هم تاکید کرد و گفت: مجوزهای تولید ماسک در استان قم تا پایان شهریور تمدید می‌شود تا در روند تولید، مشکل کمتری داشته باشیم. همچنین یکی از فرآیندهای مهم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک‌های خانگی است که باید به صورت یک فرهنگ دربیاید و دستگاه‌های اطلاع رسانی و فرهنگی در این باره تلاش کنند.

اختصاص یک بیمارستان به کودکان کرونایی
اگرچه کادر درمانی قم در اعلام نخستین موارد ابتلا به کرونا که منجر به مرگ دو شهروند شده بود، جسارت خود را نشان داده‌اند، اما همواره از بی‌توجهی مردم به هشدارها هم گلایه‌هایی وجود داشته است. در موج نخست شیوع کرونا بیش از هزار بیمار مبتلا به کرونا در 5 بیمارستان کامکار، فرقانی، شهیدبهشتی، علی‌ابن‌ابیطالب و امام رضا(ع) بستری بودند و هر روز ناله و شیون خانواده‌های داغدار در بهشت معصومه(س) بلند بود. نقطه اوج شیوع کرونا به گونه‌ای دلهره‌آور بود که ارتش جمهوری اسلامی ایران بیمارستان سیار خود را در منطقه پردیسان قم مستقر کرد. سپاه هم بیمارستان صحرایی خود را به قم منتقل کرد، اما با فروکش کردن این بیماری، آن هم در حالی که به نظر می‌رسد مردم قم توجه جدی به کرونا ندارند، فرصت کافی برای برپایی این بیمارستان مهیا نشد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم از بی‌توجهی مردم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی انتقاد و عنوان کرد: اگر همین روند خطرناک در قم دنبال شود تا چند هفته دیگر بخش درمان استان با مشکل جدی روبه‌رو خواهد شد.
سیامک محبی با تاکید بر این که وضع تجمع مردم در بوستان‌ها، تالارها، مراکز فروش و غیره به‌شدت خطرناک و نگران‌کننده است، بیان کرد: گروه‌های جهادی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هیات‌های مذهبی در ایام ماه محرم فعال شوند و فعالیت‌های خود را در این بخش ادامه دهند. رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برگزاری آیین‌های ماه محرم باید دقیقا طبق شیوه‌نامه‌های ابلاغی ستاد ملی مبارزه با کرونا رعایت شود.
این مسئول از اختصاص بیمارستان حضرت معصومه (س) برای بستری کودکان مبتلا به کرونا خبر داد و گفت: در بین فوت‌شدگان کرونایی قم مواردی از کودکان نیز وجود دارد و نباید تصور کرد این ویروس خطرناک در کمین کودکان یا ورزشکاران نیست. خطر فوت در بین بیماران زمینه‌ای بیشتر است، اما از نظر میزان ابتلا به کووید ۱۹ هیچ فرقی بین کودکان و ورزشکاران با افراد دیگر نیست. وی با بیان این‌که روند بستری و تست‌های مثبت کرونایی در قم همچنان صعودی است، اظهار کرد: بیمارستان‌های فرقانی، کامکار، شهید بهشتی و حضرت معصومه (س) بیمارستان‌های هدف در پذیرش بیماران کرونایی هستند که با تداوم شرایط کنونی باید تخت‌های دو بیمارستان دیگر نیز برای بستری افراد کرونایی خالی شود.
 
قم: کرونا وارد موج دوم خود شده و وضعیت حادی دارد و تنها خواسته مسئولان از مردم رعایت مسائل بهداشتی و خروج از منزل فقط در صورت نیاز است. این شرایط بدون همراهی و همکاری مردم با مسئولان بهداشت و درمان استان می‌تواند باز هم منجر به مرگ تعداد زیادی از شهروندان شود.

اگرچه کادر درمانی قم در اعلام نخستین موارد ابتلا به کرونا که منجر به مرگ دو شهروند شده بود، جسارت خود را نشان داده‌اند، اما همواره از بی‌توجهی به هشدارها هم گلایه‌هایی وجود داشته‌است

   کاهش حساسیت‌های اجتماعی و افزایش آمار
معاون سیاسی امنیتی استاندار قم هم کاهش حساسیت‌های اجتماعی در رعایت بهداشت را عامل افزایش آمار ابتلا به کرونا عنوان کرد و گفت: در حال حاضر شاهد کمرنگ شدن حساسیت‌ها هستیم و اخبار و آمار کرونا برای بسیاری از مردم عادی شده و متاسفانه عده‌ای ماسک و دستکش را جدی نگرفته‌اند. بیژن سلیمان‌پور با تاکید بر این که حساسیت‌ها باید با همراهی اصحاب رسانه و خبرنگاران و اعضای شورای اطلاع‌رسانی افزایش یابد، بیان کرد: ابتدای امسال با جدی گرفتن محدودیت‌ها از سوی مردم و اعمال قانون آمار بستری در قم به 70 نفر رسید، اما امروز این آمار به 300 نفر بستری رسیده است. وی ادامه داد: کارشناسان از چند ماه قبل درباره رشد جهشی کرونا و آسیب‌های موج دوم شیوع این بیماری هشدار داده بودند و این آمار امروز تصاعدی رشد دارد. به نظر می‌رسد باید شورای اطلاع‌رسانی به ایجاد حساسیت بیشتر در مردم در مورد شیوع کرونا بپردازد. از اصحاب رسانه هم تقاضا داریم پویش و موجی برای ارتقای سطح آگاهی مردم ایجاد کنند تا جامعه حساس شود. پیشنهاد ما این است که شیوه اطلاع‌رسانی تغییر کند و از ابزارهای بهتری استفاده شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید