• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
سه شنبه 14 مرداد 1399
کد مطلب : 106786
+
-

1000پروژه کوچک مقیاس و محلی با مشارکت شورایاران انتخاب و تا پایان سال اجرا می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد

انتخاب بامردم، اجرا با شهرداری

گزارشی از وضعیت پروژه‌های محله‌ای مهم که تا پایان سال در تهران به اجرا در خواهد آمد

عمران
انتخاب بامردم، اجرا با شهرداری

الهام مصدقی‌راد- خبر‌نگار

شورای شهر در بودجه سال‌جاری پایتخت، اعتباری 2هزار میلیاردی برای اجرای هزار پروژه کوچک مقیاس و محلی تا پایان سال درنظر گرفته تا پاسخگوی نیاز‌های هرچند کوچک اما مهم شهروندان شده و احساس رضایت و دلبستگی به منطقه مسکونی را در آنها ارتقا دهد.
تا پیش از این، شعار محله‌محوری در شهرداری تهران حول فعالیت‌های فرهنگی قرار داشت اما در سال‌جاری تمرکز بر حل مشکلات با تعریف پروژه‌های کوچک مقیاس در دل 352محله شهر تهران کلید خورد تا در کمترین زمان نتایجش به ثمر بنشیند. کارشناسان معتقدند انجام فعالیت‌ها و پروژه‌ها در مقیاس کوچک و محلی، حس تعلق و همبستگی ساکنان محله را افزایش خواهد داد. انتخاب پروژه‌های هر محله نیز به‌عهده شورایاران گذاشته شده که به گفته آرش حسینی میلانی، ‌عضو شورای شهر، شروع خوبی برای بها دادن به‌نظرات ساکنان محلات بوده و تلاشی است برای نمایش جایگاه شورایاران.
افشین حبیب‌زاده، عضو شورای شهر نیز معتقد است: «اجرای اقدامات در کوتاه‌ترین زمان و در نقاطی که مردم به‌صورت روزانه با مشکلات آن درگیر هستند تأثیرات مستقیم در زندگی آنها خواهد شد.» اجرای این پروژه‌ها همواره طی سال‌ها در دستور کار مناطق شهرداری قرار گرفته اما جمع کردن آنها در فهرستی هزارتایی و اختصاص بودجه‌ای جداگانه برای اجرا، نشانگر اهمیت ویژه طرح‌ها و اقداماتی است که شاید از چشم مسئولان دور می‌ماند اما تأثیر پررنگ و بسزایی در زندگی ساکنان یک محله خواهد داشت.

شناسایی دغدغه‌های محلی شهروندان
نظرسنجی‌های متعددی در شهرداری تهران صورت گرفته و مدیران شهری براساس این نظرسنجی‌ها معتقدند که جنس دغدغه‌های مردم محلات با رویکرد جدید مدیریت شهری در توجه به محله‌ها همخوانی دارد و این امر در ترسیم مسیر و چشم‌انداز آینده شهر بسیار مؤثر است. اواخر سال گذشته حامد مظاهریان، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران به بررسی رضایت‌مندی شهروندان از شهر تهران اشاره کرد و گفت: «47درصد مردم نسبت به موضوع آبگرفتگی و رفع آن ناراضی بوده‌اند. 75درصد از وضعیت کفپوش‌های معابر، 60درصد از وضعیت آسفالت و 35درصد از وضعیت میادین میوه و تره‌بار، 54درصد از زمین‌های بازی و 53درصد از روشنایی معابر ناراضی بوده‌اند.»
 اقداماتی که مناطق 22گانه در محلات خود به انتخاب شورایاران در دستور کار قرار داده‌اند نیز از همین جنس است؛ پروژه‌هایی همچون آسفالت معابر، مناسب‌سازی‌ بوستان‌ها، اصلاح هندسی معابر، جدول‌گذاری و... تا به تعبیر مظاهریان «تلاشی برای ساماندهی عادلانه‌تر خدمات شهری باشد و در نهایت به جذب مشارکت شهروندان در تصمیم‌گیری و در نتیجه به ترویج حکمروایی مطلوب شهری منجر شود.» به گفته مظاهریان در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته نیز مدیریت شهری با توجه به مفهوم محله و همسایگی برای ساماندهی عادلانه‌تر خدمات شهری برنامه‌ریزی و تلاش می‌کند.

فرصت 7ماهه شهرداری برای اتمام پروژه‌های محلی
آنگونه که مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر هم اعلام کرد، در راستای سند تحول شهر تهران، شورایاران 3مشکل مهم هر محله را شناسایی کرده تا در لیست پروژه‌ها ی هزارتایی کوچک مقیاس قرار دهند.
در این بین برخی مناطق فهرست پروژه‌های خود را بسیار سریع اعلام کرده و وارد فاز اجرایی شدند تا جایی که هفته اول خرداد‌ماه پروژه اتصال کندرو خیابان شهیدباقری به بزرگراه آزادگان به‌عنوان نخستین پروژه کوچک مقیاس شهرداری، در منطقه18 بهره‌برداری شد. اما آنگونه که معاونت فنی و عمرانی شهرداری اعلام کرده تاکنون 37درصد از برنامه پروژه‌های محله‌ای عملیاتی شده و شهرداری فرصت دارد طی ماه‌های باقیمانده تا پایان سال، 63درصد دیگر را نیز به نتیجه برساند.

کارشناسان معتقدند بهره‌برداری از پروژه‌های محلی، احساس تعلق به منطقه مسکونی را ارتقا خواهد داد

از 500کیلومتر پیاده‌راه‌سازی تا بازپیرایی 5 میدانگاه
به‌جز اجرای هزار پروژه کوچک‌مقیاس قرار است تا پایان سال‌جاری، 28پروژه عمرانی که از سال‌های گذشته باقی مانده یا به‌تازگی کلید خورده‌اند به بهره‌برداری برسند. بازپیرایی 5میدانگاه مهم تهران ازجمله این پروژه‌هاست که به‌تازگی در دستور کار شهرداری قرار گرفته و سازمان عمران مناطق شهرداری آن را اجرا می‌کند. میدانگاه امین‌السلطان، ‌باغ‌فردوس، متروی صادقیه، میدان صادقیه و میدان جهاد این میدانگاه‌ها هستند و تا پایان سال بازپیرایی آنها انجام خواهد شد. میدان امین‌السلطان که به‌عنوان بزرگ‌ترین میدان تهران در دوران قاجار نیز شناخته می‌شود، بخشی از طاق ضربی‌اش در فروردین امسال به‌دلیل بارندگی ریزش کرد و مورد ایمن‌سازی‌ قرار گرفت و هم‌اکنون قرار است مرمت و بازپیرایی شود.
باغ‌فردوس واقع در خیابان ولیعصر(عج) و به‌جا مانده از دوره قاجار، قرار است به میدانگاه پیاده در دوره جدید مدیریت شهری تبدیل شود. میدانگاه فعلی بر بستر یک قنات قرار گرفته و معاونت عمرانی شهرداری بازپیرایی این میدان را در اولویت‌هایش قرار داده است. به‌جز بازپیرایی میدانگاه‌ها، پروژه پلازای میدان امام‌خمینی در منطقه12 نیز ازجمله پروژه‌های جدید است. این میدان در زمره قدیمی‌ترین میدان‌های شهر است و پلازای آن به ساماندهی ورودی گذر لاله‌زار از میدان امام‌خمینی(ره) تا خیابان جمهوری اسلامی اختصاص دارد. این مسیر در واقع اجرای سیاست شهرداری تهران مبنی بر کاهش مسیرهای خودرومحور در شهر و گسترش مسیرهای پیاده‌راه است. نمونه این اقدام، اجرای پلازای هفتم تیر است که تیرماه سال گذشته بهره‌برداری شد. احداث سالن تطهیر و سردخانه بهشت‌زهرا(س)، احداث و تجهیز مددسرای بانوان، بازسازی و تجهیز ساختمان مرکز ارتباطات (بوستان گفتگو)، کتابخانه تخصصی شهرسازی و معماری و مرکز اسناد رسمی، توسعه قطب گردشگری و صنایع خلاق جنوب تهران و تکمیل مجموعه ورزشی شهرک نفت از دیگر پروژه‌های جدید سازمان عمرانی شهرداری تهران هستند که در سال۹۹ افتتاح می‌شوند.

پروژه‌های مانده از سال‌های قبل
تعدادی دیگر از پروژه‌هایی که قرار است تا پایان سال بهره‌برداری شود، در سال‌های گذشته آغاز شده است. مرکز همایش‌های رازی(طغرل) ازجمله این پروژه‌هاست که هم‌اکنون 99درصد پیشرفت اجرایی داشته است. مجموعه فرهنگی خدماتی طغرل 30هزار مترمربع زیربنا دارد و دارای کتابخانه، موزه، ‌واحدهای فرهنگی و خدماتی است و در آینده نیز یک آمفی‌تئاتر به آن افزوده خواهد شد. این مرکز مدرن به شکل دایره احداث شده و هزارنفر گنجایش دارد. یکی دیگر از پروژه‌هایی که از سال‌های قبل باقی‌مانده، مرمت و ایمن‌سازی‌ مسجد ارگ است که هم‌اکنون 95درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. سفت کاری، کف‌سازی‌ حیاط و تکمیل سرویس‌های بهداشتی ازجمله اقداماتی است که در مسجد ارگ به اجرا درآمده است. خانه امیرخسرو افشار واقع در خیابان سمیه نیز در حال مرمت و بازسازی است و تاکنون 85درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. این خانه در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
مجموعه فرهنگی ساختمان خانه شهر (بلدیه) نیز در سال‌جاری بهره‌برداری خواهد شد. ساختمان خانه شهر حدود 18هزار مترمربع زیربنا دارد و در زمینی به متراژ 4800مترمربع در ضلع شمالی میدان امام‌خمینی در حال اجراست. این پروژه تاکنون 46درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. این ساختمان قرار است به محلی برای برگزاری رویدادهای مرتبط با برنامه‌ریزی شهر و گفت‌وگوی مردم و متولیان شهر تبدیل شود. سالن نمایش، ‌کافه‌رستوران، عکاسخانه، کافه‌کتاب و گالری موزه ازجمله امکانات این مجموعه است. احداث ساختمان فروشگاه شهروند در منطقه۷ با ۸۳درصد پیشرفت، احداث و تکمیل اسکان کارگری و سوله بازیافت منطقه۱۳ شهرداری تهران با ۸۲درصد پیشرفت، سوله انبار منطقه۱۳ با ۴۵درصد پیشرفت، احداث و بازسازی مسیر براری در محدوده محله پیروزی با ۹۵درصد پیشرفت، بازسازی و مرمت مسجد شیخ‌فضل‌الله نوری با ۱۲درصد پیشرفت، پارکینگ ۵۵۰ واحدی امیرکبیر با ۵۳درصد پیشرفت، محور نیلوفری یا ساماندهی خط راه‌آهن تهران-تبریز با ۱۱درصد پیشرفت، پارکینگ ۳۹۰واحدی باقری با ۹درصد پیشرفت و بازسازی مجموعه‌های ورزشی سازمان ورزش با ۸۵درصد پیشرفت ازجمله دیگر پروژه‌هایی است که تا پایان سال۹۹ به بهره‌برداری خواهد رسید. ایجاد و بهسازی ۵۰۰کیلومتر طول مسیرهای پیاده با اولویت بهسازی برای معلولان و ایجاد مسیرهای دوچرخه‌سواری در سطح شهر تهران (پیاده‌رو‌سازی‌ کریمخان) نیز با ۵۰درصد پیشرفت همراه بوده است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید