• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
سه شنبه 14 مرداد 1399
کد مطلب : 106774
+
-

بدهکاران ارزی معرفی شدند

فهرست هزار و ۴۰۸ واردکننده حقیقی و حقوقی با تعهدات ارزی معوقه به ارزش مجموعا ۲۰ میلیارد یورو تهیه و طی نامه‌ای به وزیر دادگستری اعلام شد

بدهکاران ارزی معرفی شدند

هشدارهای یک‌ماه اخیر دولت نسبت به متخلفان ارزی، درنهایت با پیگیری قوه قضاییه به انتشار اسامی آنها انجامید. البته به گفته رئیس قوه قضاییه تنها 25درصد اسامی منتشر شده‌اند و دولت نام شرکت‌های عمده متخلف نفتی و پتروشیمی را از قلم انداخته است. این فهرست در اختیار وزیر دادگستری قرار گرفته است. علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست خبری 17تیرماه خود گفته بود: «از سال۹۷ تاکنون ۲۷میلیارد دلار ارز باید از طریق صادرکنندگان به کشور بازمی‌گشت که تاکنون بازگردانده نشده است.»
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در جلسه روز سه‌شنبه مسئولان عالی قضایی با اشاره به بخشنامه اخیر بانک مرکزی مبتنی بر پیشنهادهای سازمان بازرسی برای بازگرداندن ارز حاصل از واردات، گفت: فهرست هزار و ۴۰۸ واردکننده حقیقی و حقوقی با تعهدات ارزی معوقه به ارزش مجموعا ۲۰میلیارد یورو تهیه و طی نامه‌ای به وزیر دادگستری اعلام شد. حسن روحانی، رئیس‌جمهور نیز اخیرا اجرای دقیق و جدی دستورالعمل جدید نحوه برگشت ارزهای صادرکنندگان را ضروری دانسته بود. او از بانک مرکزی همچنین خواسته بود متخلفان ارزی بخش صادرات و واردات را به‌طور شفاف به مردم معرفی کند و در گلایه‌های تندتری گفته بود: «متأسفانه برخی از صادرکنندگان ارز خود را با هدف بالا رفتن قیمت ارز ارائه نمی‌کنند و حتی خود اینها در فضای روانی جامعه با هدف بالا رفتن نرخ ارز می‌دمند تا به این ترتیب ارز خود را گران‌تر بفروشند که این‌کار، خیانت به ملت ایران و اقتصاد کشور است.» 
حسن درویشیان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور احتمالا به‌دنبال همین اظهارات روحانی پیگیری وصول بدهی‌ها و جرایم مالیاتی بالای هزار میلیارد تومان را از دستورکار‌های ویژه این سازمان عنوان کرد و از وصول بدهی و جرایم مالیاتی یک بدهکار بزرگ به ارزش هزار و ۸۰۰میلیارد تومان خبر داد. دادستان تهران نیز در جلسه سه‌شنبه مسئولان عالی قضایی گزارشی از رسیدگی به جرایم مالیاتی و پیگیری وصول مطالبات از بدهکاران اصلی که با تأسیس شرکت‌های کاغذی، حساب‌های اجاره‌ای و کارت‌های بازرگانی دیگران در تلاش برای فرار از بدهی‌های کلان مالیاتی هستند، ارائه کرد. علی القاصی‌مهر گفت که در نتیجه اقدامات صورت گرفته از سوی دادستانی، ۲۳۵‌هزار میلیارد ریال بدهی مالیاتی از بدهکاران کلان دریافت و به خزانه واریز شده است.
تخلفات ارزی و مالیاتی تنها حساسیت‌های روزهای اخیر قوه قضاییه نبوده‌اند. حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه نیز که اخیرا درباره پرونده‌های زمین‌خواری و تخلفات ساخت لواسان انتقادهای تند و تیزی کرده بود، در واکنش به گزارش رئیس سازمان بازرسی و دادستان تهران درخصوص بازگشت هزاران میلیارد تومان فرار مالیاتی، تأکید کرد: با صاحبان کسب و کار‌های متضرر از کرونا و وضعیت اقتصادی کشور باید مدارا کرد و در مقابل سراغ آن برج ساز و واردکننده‌ای رفت که درآمد هنگفت دارد و مالیات هم نمی‌دهد.
روایت حجت‌الاسلام هادی صادقی، رئیس مرکز توسعه شوراهای حل اختلاف از فهرست اعلامی متخلفان ارزی اما متفاوت بود.

سازمان بازرسی پیگیری کند
در این نشست همچنین حجت‌الاسلام صادقی، رئیس مرکز توسعه شورا‌های حل اختلاف، با اشاره به گزارش سخنگوی قوه قضاییه مبنی بر اعلام تنها ۲۵ درصد از اسامی واردکنندگان و صادرکنندگان متخلف ارزی از سوی دولت به دستگاه قضا، اظهار داشت: آنچه از گزارش‌ها برمی‌آید، ۷۵درصد مابقی شرکت‌های متخلفی که اقدام به اجرای تعهدات ارزی خود و بازگرداندن ارز نکرده‌اند، شرکت‌های عمده دولتی همچون شرکت‌های نفتی و پتروشیمی‌ها و امثال آن است که جا دارد سازمان بازرسی با شناسایی آنها، با مدیران متخلف برخورد کرده و حقوق ملت را استیفا نماید.
رئیس دستگاه قضا هم در واکنش به سخنان حجت‌الاسلام صادقی متذکر شد: گفته می‌شود ۲۷‌میلیارد دلار تخلف ارزی صورت گرفته اما فقط یک چهارم متخلفان به قوه قضاییه معرفی شدند و سه‌چهارم معرفی نشدند؛ لازم است سازمان بازرسی کل کشور موضوع بازگرداندن ارز حاصل از صادرات توسط شرکت‌های دولتی را با جدیت پیگیری و گزارش اقدامات خود در این زمینه را ارائه کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید