• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 12 مرداد 1399
کد مطلب : 106554
+
-

بسته حمایت از بورس راهی مجلس شد

به‌دنبال افزایش نگرانی‌ها نسبت به آینده بورس یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از ارسال یک بسته حمایتی از سوی سازمان بورس به مجلس خبر داد و اعلام کرد قرار است این بسته امروز در مجلس مورد بررسی قرار گیرد.
به گزارش همشهری، شاخص کل بورس تهران از ابتدای امسال تاکنون نزدیک به 220درصد رشد کرده است و آنطور که وزیر اقتصاد می‌گوید از ابتدای سال تاکنون 70هزار میلیارد تومان پول جدید وارد بازار سرمایه شده است.تعداد سهامداران بورس نیز به 15میلیون و 251هزار نفر و با احتساب سهام عدالت به 48میلیون و 500هزار نفر رسیده است.محاسبات نشان می‌دهدکه جریان ورود پول‌های جدید به بورس هنوز قطع نشده و هر روز نقدینگی بیشتری وارد بورس می‌شود. این رشد پرشتاب و افزایش استقبال از بورس این پرسش را ایجاد کرده است که در زمان نزول بورس چه اتفاقی برای سرمایه‌های مردم خواهد افتاد و بسیاری ازکارشناسان و حتی دولتمردان را درباره آثار احتمالی سقوط بورس نگران کرده است.
به‌طور معمول سازمان بورس از طریق 2 صندوق تثبیت و توسعه بازار سرمایه ازسرمایه‌های مردم در زمان‌های نزول محافظت می‌کند اما به‌نظر می‌رسد به‌دلیل بزرگ شدن ابعاد بازار سرمایه این 2 صندوق به‌طور کامل آمادگی لازم برای حمایت از بازار سرمایه در زمان‌های نزول را ندارند. بر همین اساس سازمان بورس به تازگی طرحی را آماده کرده است که براساس آن در زمان سقوط شاخص‌های بورس از سهامداران حمایت می‌شود.
هنوز از جزئیات این بسته حمایتی اطلاعات کاملی در دست نیست اما اطلاعات دریافتی همشهری نشان می‌دهد که سرفصل اصلی این بسته حمایتی مبتنی بر افزایش توان مالی 2 صندوق تثبیت و توسعه بازار سرمایه و همچنین توسعه بازارگردان‌ها در بازار سرمایه است.این طرح که به تازگی به مجلس ارسال شده است قرار است امروزدرکمیسیون اقتصادی مجلس مورد بررسی قرارگیرد.همزمان با این بسته حمایتی دولت نیز از تدارک برنامه‌هایی خبر داده است تا براساس آن از بازار سرمایه حمایت شود.فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد دیروزدرهمین رابطه گفت:در تلاش هستیم سرمایه‌های جدیدی که وارد بورس شده‌اند را حفظ کنیم و به بازار اولیه و نهایتاً به حوزه تولید و توسعه سرمایه‌گذاری سوق دهیم.علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز تأکید کرده است که دولت به بورس نگاه حمایتی دارد.

ارسال بسته سازمان بورس به مجلس
یک عضوکمیسیون اقتصادی مجلس درباره ارسال بسته پیشنهادی سازمان بورس به مجلس گفت:درباره بازارسرمایه نگرانی‌هایی وجود دارد و ما در جلساتی که با مسئولان سازمان بورس داشتیم این نگرانی‌ها را به آنها هشدار داده‌ایم و از آنها خواسته‌ایم که بسته پیشنهادی خود را برای بهبود وضعیت بورس و جلوگیری از آسیب و ضرر احتمالی مردم، به کمیسیون اقتصادی ارائه دهند و اکنون بسته پیشنهادی سازمان بورس به کمیسیون اقتصادی ارسال شده است.
محسن علیزاده با بیان اینکه نگرانی‌هایی درباره آینده بورس وجود دارد به تسنیم گفت:مسئولان سازمان بورس بسته پیشنهادی خود را ارائه کرده‌اند و قرار است امروز 12مرداد این بسته در جلسه کمیسیون اقتصادی بررسی شود.علیزاده با بیان اینکه این بسته درباره راهکارهای سازمان بورس برای رفع نگرانی‌ها درباره این بازاراست، اضافه کرد:اگرپس از بسته، پیشنهادهای مسئولان سازمان بورس به‌گونه‌ای باشد که نیاز به همراهی مجلس در قالب طرح یا تصویب قوانین باشد، مجلس قطعا این کار را انجام خواهد داد، چراکه مجلس به‌دنبال تقویت بورس و همکاری مشترک با مسئولان سازمان بورس است.

نگاه حمایتی دولت
همزمان با ارائه بسته پیشنهادی سازمان بورس برای حمایت از بازارسرمایه سخنگوی دولت نیز از اجرای برنامه‌های جدیدی از سوی دولت برای حمایت از بورس خبرداد و تأکیدکرد:دولت درحال برداشتن گام جدید خصوصی‌سازی‌ با مشارکت بالای مردم و شفافیت زیاد است.عرضه سهام دربورس و درگام‌های بعدی عرضه مدیریت صورت خواهد گرفت و آینده نشان خواهد داد این تلاش‌ها چه خدمتی را به اقتصاد ایران انجام داده است.علی ربیعی ادامه داد:برخی نگرانی‌ها درخصوص حباب کاذب بورس و یا برخی سوءاستفاده‌ها، اصل این اتفاق مبارک را نباید خدشه‌دارکند چون در ذات بورس فراز و نشیب و افت و خیز وجود دارد و با نگاه ویژه وحمایتی که دنبال خواهد شد بورس در درازمدت رشد خود را حفظ خواهد کرد.
او در پاسخ به این پرسش که به‌دلیل تغییر معادلات در بازار سرمایه هر تصمیم اشتباهی در اقتصاد و بورس می‌تواند وضعیت معیشتی دامنه وسیعی از اقشار مردم را تحت‌تأثیر قرار دهد بر همین اساس دولت برای جلوگیری از زیان مردم درزمان‌های نزول چه برنامه‌ای دارد، گفت: معتقدم بورس را ابتدا باید به‌عنوان یک گزاره اقتصادی مورد بررسی قرار داد.در اقتصاد ایران پیش از این بازارهای موازی با بورس وجود داشته که بازده آن یک بازده عمومی مولد نبوده و صرفا سوداگری را برای عده‌ای خاص به‌دنبال داشت. هنردولت این بودکه بازارسرمایه را به‌صورت مستقیم با جریان تولید، جریان شفافیت سرمایه وخلق ثروت برای بخش عظیمی از جامعه شفاف و قابل دسترسی کرد.
او ادامه داد:دردوره‌ای شاهد تجربه‌ای از خصوصی‌سازی‌ بودیم که بخش کمی از جامعه از آن بهره‌مند شدند و با نگاهی تجاری، خصوصی‌سازی‌ دنبال شد اما اکنون دولت درحال برداشتن گام جدید خصوصی‌سازی‌ با مشارکت بالای مردم و شفافیت زیاد است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید