• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 9 مرداد 1399
کد مطلب : 106313
+
-

درجه حرارت قیمت‌ها در استان‌ها

شهروندان استان اردبیل‌ بیشترین رشد قیمت‌ ماهانه، ساکنان استان هرمزگان بالاترین نرخ تورم نقطه به نقطه و سالانه را در تیرماه امسال تجربه کردند

شهروندان کدام استان ایران بیشترین و کمترین فشار تورم را در تیرماه امسال تجربه کردند و درجه حرارت قیمت‌ها در مناطق شهری و روستایی چند بوده است؟ آیا فشار تورم بر دهک‌های پردرآمد بیشتر بوده یا فقیرترین‌ها؟ مرکز آمار ایران چند روز پس از انتشار گزارش تورم تیرماه خود که نشان‌دهنده کاهش نرخ تورم سالانه و سرعت گرفتن کم‌سابقه نرخ تورم ماهانه و نقطه به نقطه است، دیروز جزئیاتی از نبض قیمت‌ها در استان‌های ایران و توزیع فشار تورم بین اقشار مختلف را منتشر کرد که نمایانگر درجه حرارت قیمت‌ها بین استان‌ها و دهک‌های جامعه است.
به گزارش همشهری، میانگین سبد هزینه‌های مصرفی مردم ایران در تیرماه امسال 6.4درصد گران‌تر شده است به این معنا که خانوارهای ایرانی برای خرید یک سبد کالا و خدمات یکسان 6.4درصد بیشتر از خردادماه امسال هزینه کرده‌اند که این سرعت رشد تورم دست‌کم در سال‌های اخیر بی‌سابقه است و ادامه این وضعیت باعث تشدید نابرابری درآمدی و توزیع بیشتر فقر خواهد شد. نکته قابل تامل اینکه شهروندان استان اردبیل در تیرماه امسال بالاترین سرعت رشد تورم را در تیرماه امسال به نسبت خرداد گذشته با 8.2درصد تجربه کردند و در مقابل شهروندان استان ایلام شاهد رشد تنها 3.9درصد نرخ تورم ماهانه بوده‌اند.
نرخ تورم نقطه به نقطه به‌معنای اینکه سبد هزینه مصرفی مردم در یک‌ماه نسبت به‌ماه مشابه سال قبل چقدر تغییر قیمت را تجربه کرده، نشان می‌دهد که به‌طور میانگین ایرانیان برای خرید یک سبد کالای یکسان در تیرماه امسال نسبت به تیرماه پارسال 26.9درصد بیشتر هزینه کرده‌اند. البته شهروندان استان هرمزگان بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه را در تیرماه به میزان 32درصد و شهروندان استان آذربایجان غربی هم کمترین میزان یعنی 21.4درصد را شاهد بوده‌اند. همین وضعیت در ارتباط با نرخ تورم سالانه هم مشاهده می‌شود؛ به‌نحوی که میانگین نرخ تورم سالانه تیرماه 26.4درصد برآورد شده اما این نرخ تورم سالانه برای ساکنان استان هرمزگان 31.4درصد و برای ساکنان استان آذربایجان غربی 22.5درصد بوده است.
براساس گزارش مرکز آمار ایران، سرعت رشد قیمت‌ها در تیرماه برای مناطق شهری نسبت به خرداد 6.5درصد بوده یعنی یک صدم درصد بالاتر از نرخ تورم ماهانه کل کشور. بیشترین نرخ تورم ماهانه در مناطق شهری در نخستین‌ماه تابستان امسال را استان اردبیل با 8.5درصد جهش و کمترین را استان یزد با 3.8درصد افزایش تجربه کرده است. نرخ تورم نقطه به نقطه مناطق شهری هم در‌ماه گذشته 27درصد بوده که بالاترین میزان تورم نقطه به نقطه در استان هرمزگان به میزان 32.8درصد و کمترین در استان آذربایجان غربی به میزان 21درصد به ثبت رسیده است. نرخ تورم سالانه مناطق شهری ایران هم آنگونه که مرکز آمار روایت می‌کند، ٢٦.٤درصد بوده که بیشترین نرخ تورم سالانه به میزان 31درصد در استان هرمزگان و کمترین آن به میزان 22.9درصد در استان فارس مشاهده و محاسبه شده است. تنها نهاد آماری که طی سال‌های اخیر اجازه انتشار نرخ تورم را دارد می‌گوید: میانگین سرعت رشد قیمت‌ها در تیرماه نسبت به خردادماه امسال در روستاهای ایران 5.9درصد بوده که کمتر از سرعت رشد در کل کشور به شمار می‌رود. بیشترین فشار ناشی از سرعت رشد تورم ماهانه را روستاییان استان همدان با فشار 8.7درصدی و کمترین را ساکنان روستاهای ایلام به فشار 2.9درصدی تحمل کرده‌اند. این گزارش می‌افزاید: میانگین رشد قیمت کالاها و خدمات در تیرماه امسال نسبت به تیرماه پارسال در مناطق روستایی 25.9درصد بوده که روستاییان همدانی با فشار 32درصد و روستانشینان خوزستانی با فشار 19.3درصدی به‌ترتیب بالاترین و کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه را شاهد بوده‌اند. نرخ تورم سالانه روستاهای ایران در تیرماه 26.4درصد برآورد شده اما در 12‌ماه منتهی به تیرماه بیشترین رشد قیمت‌ها را خانوارهای روستایی هرمزگان به میزان 32.3درصد و کمترین را خانوارهای روستایی آذربایجان‌غربی به میزان 21.2درصد تجربه کرده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید