• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 7 مرداد 1399
کد مطلب : 106097
+
-

معارفه بذرپاش به‌عنوان هشتمین رئیس دیوان محاسبات زیرموج اعتراض‌ها و ابهام‌ها برگزار شد

گذشتن از ابهامات

قالیباف: هر چه بود گذشت / بذرپاش: از همه گذشتم

گذشتن از ابهامات

بالاخره مجلس، مهرداد بذرپاش 40ساله را بی‌اعتنا به اعتراض‌ها، گلایه‌ها و درخواست‌ها به دیوان محاسبات فرستاد. مراسم معارفه این مدیر دولت محمود احمدی‌نژاد دیروز در شرایطی برگزار شد که موجی از اعتراض‌ها نسبت به سوابق اجرایی او و احتمال نادیده گرفتن قانون از طرف او شکل گرفته بود. 
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس و علیرضا زاکانی رئیس مرکز پژوهش‌ها 2 چهره ارشد مجلس یازدهم بودند که با حضور در این مراسم دفاع تمام قد‌شان از بذرپاش را به رخ کشیدند و بر انتخاب قانونی او تأکید کردند.
اگرچه همزمان با برگزاری این مراسم منتقدان بذرپاش در شبکه‌های مجازی از بی‌توجهی به شائبه‌های مطرح شده در سوابق رئیس جدید دیوان گلایه می‌کردند و به نشنیدن این نقدها توسط رئیس مجلس کنایه می‌زدند اما معارفه مدیر جوان دولت احمدی‌نژاد در راس بازوی نظارتی مجلس انجام شد.
معارفه بذرپاش در مقام هشتمین رئیس دیوان محاسبات به‌رغم اعتراضات مطرح شده علیه‌اش سبب ابراز ناامیدی برخی از حامیان مجلس یازدهم از عنوان انقلابی‌گری این مجلس شد و جمعی از اصولگرایان فعال در توییتر در واکنش به بی‌توجهی رئیس مجلس به نقدهای مطرح شده، اعلام کردند که از رویه مجلسی که قرار بود انقلابی باشد دلسرد شده‌اند. 
در همین راستا جلیل محبی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر که در روزهای اخیر به جد علیه بذرپاش فعال بوده است در توییتی نوشت: «هرکی ناراحت نیست یا نمی‌فهمه چه اتفاقی افتاده یا خودش رو زده به اون راه». 
مهرداد بذرپاش را بعد از محمدرضا رحیمی باید جنجالی‌ترین رئیس دیوان محاسبات بعد از انقلاب نامید؛ با این تفاوت که اولی بعد از انتخاب شدنش به واسطه تملق‌هایش از دولت احمدی‌نژاد جنجال‌آفرین شد و جمعی از مجلسی‌ها خواهان عزل او شدند ولی مجلس پشت دومی در آمد و حمایتش
کرد.

 قالیباف: هرچه بود گذشت
هرچند نقدها و موج اجتماعی که علیه بذرپاش در شبکه‌های مجازی ایجاد شده بود در روند برگزاری مراسم تغییری ایجاد نکرد اما بر نطق‌های سخنرانان مراسم دیروز بی‌تأثیر نبود و هم قالیباف و هم بذرپاش را وادار به موضع‌گیری کرد. چنانچه رئیس مجلس در آغاز سخنانش در این مراسم معارفه با اشاره به برخی حواشی ایجاد شده علیه او خطاب به بذرپاش گفت: هرچه بود گذشت از امروز عمل شماست که در پیشگاه خدا، نمایندگان و مردم قضاوت می‌شود ثابت کنید که فرزند گام دوم هستید این خواسته یکایک ما در مجلس شورای اسلامی از شماست.
تأکید قالیباف بر هر چه بود گذشت در حالی است که همچنان جمعی از منتقدان او در بیرون و درون مجلس بر پیگیری نقاط مبهم رزومه او تأکید می‌کنند، چنانچه احمد توکلی، چهره شناخته شده اصولگرایان و رئیس دیده‌بان عدالت و شفافیت در جدیدترین موضع‌گیری‌اش در این ماجرا اعلام کرده در نشستی که عصر یکشنبه در دفتر رئیس مجلس برگزار شده به این انتصاب اعتراض کرده و اتهامات بذرپاش را از طریق دیده‌بان عدالت و شفافیت پیگیری می‌کند.
در کنار توکلی جمعی از نمایندگان مخالف بذرپاش نیز اعلام کرده‌اند که همچنان پیگیر برکناری بذرپاش از ریاست دیوان محاسبات هستند. بعد از دفاعیات قالیباف از بذرپاش برخی مشاوران نزدیک قالیباف در نوشتارهایی تأکید کردند که رئیس مجلس مجبور به دفاع از رأی مجلس است. محمد سعید احدیان، دستیار سیاسی و رسانه‌ای قالیباف نوشت: براساس قانون، بررسی تطبیق شرایط نامزدهای رئیس دیوان محاسبات ازجمله آقای بذرپاش توسط کمیته دیوان محاسبات و کمیسیون بودجه صورت گرفته، سپس آقای بذرپاش در صحن علنی مجلس ۱۵۸ رأی آورده است. او نوشت: رئیس مجلس حق ندارد قانون مجلس را نادیده گرفته و مصوبه مجلس و رأی نمایندگان محترم را کنار بگذارد. کمیسیون بودجه موظف است براساس اصل شفاف‌سازی‌ نسبت به ابهامات و سؤالات موجود، پاسخگو باشد و افکار عمومی را قانع کند.
قالیباف سخنانش در دفاع از بذرپاش را اینگونه ادامه داد که من مکلف هستم از قانون دفاع و مو به مو قانون را اجرا کنم. فرایند انتخاب رئیس و دادستان دیوان محاسبات براساس قانون پیش رفت. تعداد نامزدها در این دوره بیشتر بود و رقابت جدی مومنانه‌ای شکل گرفت. من موظف هستم انتخاب مجلس شورای اسلامی را پاس بدارم و از آن حمایت کنم. ان‌شاء‌الله دو برادر عزیز هم با کار و تلاش‌شان بر انتخاب درست مجلس شورای اسلامی صحه بگذارند.
قالیباف در ادامه نظارت دیوان محاسبات را اثرگذار، عملگرا، دقیق، منصفانه، مداوم و بازدارنده توصیف کرد و گفت: ما باید تلاش مضاعف و ایثارگرانه داشته باشیم. دیوان محاسبات هم باید مجلس را در کنار خود ببیند. امیدواریم رویکرد هوشمندسازی و شفاف‌سازی‌ در تمام قوه مقننه جاری شود. چرا که در غیراین‌صورت نمی‌توانیم اثرگذار باشیم.

 قسم به خون پدرم ایستاده‌ام 
به دنبال سخنان قالیباف، مهرداد بذرپاش پشت تریبون رفت و او هم ترجیح داد در ابتدا جواب معترضانش را بدهد و در همین راستا نیز با اشاره به برخی حواشی ایجاد شده در روزهای اخیر در مورد سوابقش گفت: کلکسیونی از حرف‌ها زده شد. بعضی دلسوز بودند و برخی احتمالا نگران شدند. من از همه آنها گذشتم و به خون پدر شهیدم قسم یاد می‌کنم و با خدای خود عهد می‌بندم که ایستاده‌ام و ذره‌ای از حقوق مردم و بیت‌المال کوتاه نمی‌آیم و اجازه نمی‌دهم به کسی به اسم عدالت‌خواهی ظلم شود.
این نخستین موضع‌گیری رسمی بذرپاش علیه نقدهای مطرح شده علیه اوست. شیب نقدها علیه وی در مقام رئیس دیوان محاسبات در یک هفته گذشته کم‌سابقه بوده است. در هیچ دوره‌ای از ادوار گذشته دیوان محاسبات  سابقه‌سازی‌ روسای دیوان زیر سؤال نرفته بود و از سوی اذهان عمومی متهم به تخلف نشده بود. او نخستین رئیس دیوان محاسباتی است که سابقه‌اش نزد اذهان عمومی اگر مسئله‌دار نباشد دست‌کم سفید هم نیست.
وی افزود: با ما کار سیاسی کردند، ولی من در اینجا کار سیاسی نخواهم کرد، ولی نظارت دقیق بر مبنای قانون را پیش می‌گیرم زیرا پای بیت‌المال در میان است و شوخی ندارم و پاسداری از بیت‌المال هم ماموریت اصلی دیوان است که باید در سخت‌ترین شرایط آن را رعایت کنیم.

 دفاع آذر از مدیریت چهار ساله‌اش 
در ادامه مراسم نوبت به عادل آذر، رئیس سابق دیوان محاسبات رسید که تریبون را دست بگیرد. او که در مرحله رقابت‌های درون کمیسیون بودجه کرسی ریاستش را از دست داد، سخنرانی‌اش را به دفاعیه تمام عیار از سکانداری‌اش بر دیوان طی 4سال گذشته اختصاص داد و گفت: دیوان محاسبات کار گذشتگان در ۴۰سال پیش بوده و من هم 4 سال سعی کردم آن را جلو ببرم. پیش از دوره فعالیت من حسابرسی عملکرد تا حدودی انجام شده بود، ولی استانداردی نداشت. ما استاندارد آن را تعریف و بومی‌سازی‌ کردیم، ۱۰۰ کارگاه در استان‌ها برگزار کردیم و الان نظام حسابرسی عملکرد دیوان را داریم که باید توسعه یابد. البته از نظر تئوری و استاندارد این کار به‌طور کامل انجام شد ولی در اجرا ۴۰درصد آن اجرایی شده است.
رئیس سابق دیوان محاسبات، دیوان محاسبات را بازوی نظارتی مجلس عنوان و خاطرنشان کرد: آنچه برخی درخصوص حسابرسی بی‌خاصیت دیوان گفتند قدری بی‌انصافی بود. من را هرچقدر می‌خواهید نقد کنید اما دیوان کارهای گرانسنگی انجام داده نگویید وجود یا عدم‌وجودش فرقی ندارد مثل این‌ است که بگوییم وجود یا عدم‌وجود قوه قضاییه فرقی ندارد. آذر با اشاره به بازگشت 4 میلیارد و ۱۶۷ میلیون دلار از سوی دیوان محاسبات به بیت‌المال گفت: از این مبلغ 4 میلیارد دلار به صندوق توسعه ملی رفت.
رئیس سابق دیوان محاسبات همچنین اظهار کرد: نکته‌ دیگری مطرح شده بود که دیوان نباید نوشداروی بعد مرگ سهراب باشد، قانون اساسی می‌گوید کار دیوان پس از خرج است. پیش از خرج، سازمان مدیریت، حین خرج امور اقتصادی و دارایی و پس از خرج دیوان محاسبات مسئولیت دارند.

 مجلس قوی دیوان انقلابی می‌طلبد
علی کامیار، دادستان دیوان محاسبات نیز در مراسم معارفه‌اش بر ضرورت استقلال مالی دیوان محاسبات تأکید کرد و گفت: دیوان محاسبات در تامین بودجه نباید وابسته به دستگاه اجرایی باشد.او افزود: مجلس قوی و انقلابی،  دیوان محاسبات قوی و انقلابی را می‌طلبد و نباید اجازه دهیم رانت‌خواران و سودجویان به اموال بیت‌المال دست‌درازی کنند و اجازه ندهیم که این افراد از هر راهی به سرمایه‌های سیاه خود بیفزایند. کامیار افزود: وابستگی اقتصاد به دولت یکی از مشکلات کشور است و اگر دولت به درستی عمل کند بخش زیادی از روند اقتصادی در مسیر درست قرار می‌گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید