• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 24 آبان 1399
کد مطلب : 115613
+
-

امروز درباره تعطیلی دوهفته‌ای تصمیم‌گیری می‌شود

خبر امروز
امروز درباره تعطیلی دوهفته‌ای تصمیم‌گیری می‌شود

پس از یک‌ماه و اندی درخواست‌های مکرر برای تعطیلی یک تا دوهفته‌ای تهران، قرار است امروز ستاد ملی مقابله با کرونا درباره این درخواست تصمیم‌گیری کند؛ البته این‌بار درخواست تعطیلی صرفا مربوط به تهران نیست و احتمال تعطیلات برای کل کشور وجود دارد.
آمار روزانه ابتلا به کرونا در ایران از مرز 11هزارنفر گذشته و آمار فوتی‌های کرونا هم در روزهای متوالی، قربانیان بالای 400نفر در 24ساعت را حفظ کرده است. مسئله‌ای که تعطیلی را اجتناب‌ناپذیر می‌کند، منحنی افزایشی ابتلا و وضعیت نسبتا ثابت مرگ‌ومیر روزانه است؛ وضعیتی که نشان می‌دهد در شکستن زنجیره انتقال و کاهش شیوع بیماری اتفاق مثبتی رخ نداده است.
آمارهای کرونا در ایران به تفکیک استان‌ها اعلام نمی‌شود اما به استناد آنچه مسئولان مختلف گفته‌اند، تهران نیمی از آمار مرگ‌ومیر روزانه کرونا را به‌تنهایی به نام خود ثبت می‌کند. حجم بالای ترددهای روزانه در سطح شهر در کنار سفرهای برون‌شهری که از مقصد تهران انجام می‌شود، شرایطی را پدید آورده که تهران به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مراکز گسترش‌دهنده کرونا شناخته شود. به همین دلیل است که در هفته‌های گذشته درخواست‌های پی‌درپی برای تعطیلی تهران با هدف شکستن زنجیره انتقال و کاهش روزانه آمار ابتلا و مرگ‌ومیر ارائه شده است. ستاد ملی مقابله با کرونا تاکنون با این درخواست‌ها موافقت نکرده است. هفته گذشته انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران گفت بحث تعطیلی دوهفته‌ای منتفی است اما حالا خود در کنار فرمانده ستاد ملی مقابله با کرونا در تهران، یکی از متقاضیان تعطیلی تهران شده است؛ در خواستی که به‌نظر می‌رسد حالا هواداران بیشتری دارد.
علاوه بر این نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران با بیان اینکه وضعیت استان تهران از نظر شیوع کرونا بحرانی است، گفت: ‌موضوع تعطیلی دو هفته‌ای استان تهران در آستانه تأیید نهایی است. به گفته او در پیشنهادی که این بار ارائه شده تعطیلی کامل و قرنطینه در انتظار تهران است. یعنی فقط ارگان‌های امدادی و خدماتی ویژه اجازه فعالیت دارند؛ در نتیجه همه کارمندان و کارگران تعطیل می‌شوند و فقط مشاغل گروه یک مانند اورژانس، آتش نشانی، بیمارستان‌ها، فروشگاه‌های مایحتاج و مواد غذایی مردم می‌توانند فعالیت داشته باشند.
آنطور که قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفته، قرار است که امروز درخصوص تعطیلی دوهفته‌ای کشور برای کنترل شیوع کرونا تصمیم‌گیری شود. او در حاشیه سفرش به استان خراسان در این‌باره گفت: در اکثر استان‌ها روند رو به کاهش نداریم؛ یا با شیب ملایم در حال افزایش و یا در حالت ثابت هستیم. باید صبر کنیم که ان‌شاءالله رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم بتواند سیکل انتقال بیماری را بشکند.
جان‌بابایی درخصوص طرح تعطیلی گروهای دو، 3 و 4 شغلی گفت: در تعطیلی یک‌ماهه حلقه‌های متعدد وجود دارد، تعطیلی اصناف نیز به‌تنهایی نمی‌تواند مؤثر باشد؛ در کنار آن منع رفت‌وآمد، عدم‌حضور خانواده‌ها در دورهمی‌های خانوادگی و مراسم‌ جشن و عزاداری، ماسک‌زدن، رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی و... همه اینها باید با هم رعایت شود.
به گفته او این حلقه، حلقه انتقال است، چرخه‌ای دارد که هر قسمتش باید شکسته شود و اگر یک قسمت بماند نمی‌توانیم بیماری را به صفر برسانیم.
طبق آمارهای وزارت بهداشت علاوه بر تهران، شیوع کرونا در بیشتر کلانشهرها در وضعیت خطرناکی قرار دارد. در اصفهان، خراسان رضوی و استان فارس بخش عمده بیمارستان‌ها و امکانات بخش‌های مراقبت‌های ویژه در اختیار بیماران مبتلا به کروناست و در دیگر شهرهای کشور نیز معدود نقاطی سفید مانده که بیم آن می‌رود با افزایش پرشتاب آمار انتقال به‌زودی تغییر رنگ بدهند. مسئله اصلی در تصمیم‌گیری جدیدی که انتظار می‌رود ستاد ملی مقابله با کرونا در دستور کار داشته باشد، بحث محدودکردن فرایند سفرهاست؛ به‌گونه‌ای که تعطیلات تازه شرایط جدیدی برای سفر کرونا به دیگر شهرها را فراهم نکند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید