• پنج شنبه 11 بهمن 1403
  • الْخَمِيس 30 رجب 1446
  • 2025 Jan 30
سه شنبه 7 مرداد 1399
کد مطلب : 106048
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/mZ7JE
+
-

تجربه‌ای جدید و خوشایند

خواسته دو شهردار کوچک مدرسه این است که کشف و پرورش استعداد دانش‌آموزان در قالب برنامه‌هایی مانند «مدرسه تابستانی» مستمر باشد

تجربه‌ای جدید و خوشایند


مرضیه ثمره‌حسینی ـ روزنامه‌نگار

تبِ موج دوم بیماری کرونا، فصل شادی و بازی را بی‌جان کرده! کوچه‌ها، پارک‌ها، سالن‌های ورزشی و... خلوت‌ترین تابستان را به‌خود می‌بینند و کودکان و نوجوانان به در خانه ماندن، تشویق و اجبار می‌شوند! چرا که در موج سهمگین جدید هشدار داده می‌شود که آنها نیز به اندازه بزرگسالان در معرض خطرند. یک‌جا نشستن و بندشدن، آن هم برای سن و سال کودکی و نوجوانی، کار و تجویز راحتی نیست؛ یا باید گذاشت چشم بچه‌ها پای تلویزیون و گوشی، قرمز و خشک شود یا برنامه‌‌ای چید که در عین اینکه حوصله‌سربر نباشد، پای آنها را بند خانه کند. طرح مدرسه تابستانی، برنامه آنلاین اداره کل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران برای این روزهاست و حدود یک‌ماه است که آغاز شده تا بابی برای کشف استعدادهای نوجوانان باز و باری از دوش خانواده‌ها برداشته شود. آتنا کریمی، دانش‌آموز پایه یازدهم مدرسه آبسال و مشاور شهردار در امور دانش‌آموزی و امیرمحمد غفاری، دانش‌آموز پایه نهم و شهردار مدرسه شهید معتمدی و همچنین مشاور نوجوان معاونت فرهنگی-اجتماعی شهرداری تهران، از مخاطبان طرح مدرسه تابستانی هستند؛ راضی و خوشحال هستند و با این برنامه، ارتباط خوبی برقرار کرد‌ه‌اند. در طول مصاحبه، با دقت گوش می‌کردند و شمرده هم پاسخ می‌دادند.

بچه‌ها، روزهای تابستانی امسال را چطور می‌گذرانید؟ با سال‌های گذشته متفاوت است؟
   آتنا: تابستان امسال تحت‌تأثیر بحران کرونا، اوقات فراغت ما در خانه بیشتر شده. من بیشتر وقتم را روی درسم گذاشته‌ام و در کنار آن کتاب می‌خوانم؛ مخصوصاً کتاب شعر. در برنامه مدرسه تابستانی هم شرکت می‌کنم و می‌توانم بگویم که تقریباً همه کلاس‌ها را دنبال می‌کنم.
   امیرمحمد: من ده سال است که فوتبال بازی می‌کنم. باشگاه ما که در سطح حرفه‌ای است، برای مدتی باز بود، اما دوباره بسته شد و امیدوارم اوضاع ثبات پیدا کند و باز شود. امسال از کلاس‌های مدرسه تابستانی، مشخصاً کلاس بازیگری با مربیگری خانم مهتاب نصیرپور و کتابخوانی آقای سروش صحت استفاده می‌کنم.
چقدر این طرح را مفید می‌دانید و به‌نظرتان به پای کلاس‌های حضوری می‌رسد؟
   آتنا: من خودم از طرح مدرسه تابستانی راضی‌ام و به‌نظرم فرصتی دست داده است که ما نوجوانان از اوقات فراغت امسال بهتر استفاده کنیم و به سمت کارهایی که علاقه و استعداد داریم، برویم. در مدرسه، در مراسم زیادی مجری بودم و تشویق شدم. اما کلاس و آموزش خاصی در این زمینه ندیده بودم تا اینکه طرح مدرسه تابستانی آمد و اکنون خوشحالم که می‌توانم اصول علمی این هنر را از استاد منصور ضابطیان یاد بگیرم.
   امیرمحمد: من مثل خیلی‌های دیگر، رؤیای بازیگرشدن داشتم. الان که کلاس‌های آنلاین بازیگری برگزار می‌شود، خیلی خوشحالم. خانم نصیرپور، مباحث کلاس را به زبانی ساده و قابل فهم و جذاب آموزش می‌دهد. من لینک کلاس‌ها را برای چند نفر از دوستانم که می‌دانستم آنها نیز علاقه دارند، فرستادم. آنها از اینکه کلاس‌ها به‌صورت رایگان است، خیلی خوشحال شدند. کلاس‌های کتابخوانی آقای صحت را هم همراه با خانواده‌ام دنبال می‌کنیم.
جز آموزش هنر، زنگ آموزش مفاهیم شهروندی هم وجود دارد و مهارت‌های شهروندی و رازهای موفقیت از درس‌های این زنگ هستند؛ به این بخش هم علاقه دارید؟
   آتنا: آموزش آداب و مهارت‌های شهروندی نقطه قوت طرح مدرسه تابستانی است و به‌نظرم اینکه در روزهای شیوع بیماری کرونا، پست‌های آموزشی بهداشتی ارسال می‌شود، هم برای بچه‌ها و هم خانواده‌هایشان خیلی مؤثر است؛ درواقع، می‌توان گفت اداره آموزش‌های شهروندی به همه جوانب نگاه کرده و با مدیریت زمانی، تقریباً برنامه‌های مختلف را لحاظ کرده است.
   امیرمحمد: آموزش‌های شهروندی در مدرسه هم به‌طور جدی برای ما ارائه می‌شود؛ مثلاً طرح «سه‌شنبه‌های پاک» در مدرسه که به خوبی استقبال شد و بعد از آن، ما به‌دنبال رایزنی برای ایجاد پارکینگ دوچرخه در مدرسه رفتیم تا بچه‌هایی که از دوچرخه استفاده می‌کنند، تشویق شوند. طرح آموزش‌ دوچرخه‌سواری در مدرسه تابستانی هم برای من مفید بوده است. به همرا برادرم، پای صحبت‌ها و تجربیات خانم فرشته کریمی، بازیکن فوتسال هم می‌نشینیم و وقتی تجربیات او را می‌شنوم، انگیزه بیشتری پیدا می‌کنم که در رشته فوتبال بیشتر تلاش کنم.
پیش از این طرح، تجربه استفاده از آموزش‌های آنلاین و مجازی را داشتید؟ اگر داشتید، کیفیت این طرح را در مقایسه با آن برنامه‌ها در چه سطحی می‌بینید؟
    آتنا: تجربه استفاده از آموزش‌های اینترنتی را نداشتم و تا پیش از شیوع کرونا، کلاس‌های حضوری می‌رفتم. نخستین بار است که به این شکل، آموزش‌های مجازی را دنبال می‌کنم و با اینکه متفاوت است، اما از نظر سطح کیفی به‌نظرم عالی است و از کلاس‌های حضوری چیزی کم ندارد.
   امیرمحمد: من هم تجربه‌ای نداشتم. هم‌اکنون نیز از نخستین تجربه‌ام خیلی راضی‌ام و به‌نظرم هم مربیان و استادان خوبی انتخاب شده‌اند و هم کیفیت ضبط برنامه‌ها مناسب است.
به‌عنوان مخاطبان علاقه‌مند، ایده یا پیشنهادی دارید که فکر کنید اگر اجرا شوند، طرح بهتر خواهد شد؟
   آتنا: بسیار خوب است که برای همه، البته کسانی که به اینترنت دسترسی دارند، شرایطی مهیا شده است که از حضور استادان باتجربه بهره ببرند و فرصتی پیش آمده که سطح آگاهی و آموزش خود را ارتقا دهند. پیشنهادم این است که جریان استعدادیابی بین دانش‌آموزان مستمر باشد و افراد برتر، به‌طور مرتب معرفی و تشویق شوند و زمینه‌ای فراهم شود که نوجوانان مستعدِ در یک رشته، در آن ماندگار شوند و مسیر کار در آینده برایشان فراهم شود.
   امیرمحمد: من هم امیدوارم طرح، توسعه پیدا کند و به رشته‌های ورزشی و فرهنگی نیز پرداخته شود. یک پیشنهاد من این است که طرح طوری پیش برود که قبل و بعد از شرکت افراد در آن متفاوت باشد و در آنها تغییر ایجاد شود. اینگونه نباشد که چند‌ماه برگزار شود و با اهدای چند جایزه به چند نفر تمام شود. امیدوارم که از دل طرح، حداقل 2 بازیگر،2 گوینده، 2نویسنده و... بیرون بیاید و بازخورد بلندمدت داشته باشد. پیشنهاد بعدی‌ام این است که طرح استعدادیابی دانش‌آموزان به‌صورت ماهانه از طریق معاونت‌های فرهنگی- اجتماعی شهرداری در مناطق بیست‌ودوگانه تهران اجرا شود و در این میان حتماً برنامه ویژه‌ای به کودکان کار اختصاص یابد تا در نبود امکانات، استعداد و علاقه آنها از بین نرود. در آخر هم از مسئولان برنامه می‌خواهم که نظرشان را چه مثبت، چه منفی درباره ویدئوهای ارسالی ما بگویند تا بدانیم که در چه حوزه‌ای استعداد داریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید