• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 14 فروردین 1397
کد مطلب : 10594
+
-

نشست روحانی، پوتین و اردوغان در آنکارا

دیپلماسی
نشست روحانی، پوتین و اردوغان در آنکارا

رئیس‌جمهور امروز به ترکیه می‌رود. هدف از سفر او شرکت در اجلاس سران ایران، روسیه و ترکیه است و در حاشیه آن حسن روحانی و ولادیمیر پوتین برای دوازدهمین بار در 5سال اخیر با هم دیدار می‌کنند.
این دومین نشست روحانی، پوتین و اردوغان درباره سوریه است.
اجلاس آنکارا در ادامه گفت‌وگوهایی است که روسای جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و روسیه در چارچوب مذاکرات آستانه و برای رایزنی و همکاری سه‌جانبه درخصوص مسائل سوریه، برگزار کردند.
معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور در این رابطه، گفت: حسن روحانی در این سفر در اجلاس سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه درخصوص سوریه شرکت و سخنرانی خواهد کرد.
پرویز اسماعیلی افزود: رئیس‌جمهور علاوه بر این، دیدارهای دوجانبه‌ای با رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین روسای جمهور ترکیه و فدراسیون روسیه خواهد داشت که در آن مسائل مربوط به روابط فیمابین و همچنین همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و چند تن از اعضای کابینه رئیس‌جمهور را در این سفر همراهی می‌کنند.
اول آذر سال گذشته بندر سوچی در جنوب روسیه میزبان نخستین نشست مشترک سران 3کشور ایران، روسیه و ترکیه بود.
آن نشست سه‌جانبه با موضوع بررسی شرایط سوریه و راه‌های دستیابی به راه‌حل سیاسی برای بحران این کشور برگزار و قرار بر این شد تا نشست‌های دیگری هم در همین‌باره ادامه پیدا کند.
در آن زمان حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در سفر یکروزه به سوچی، به‌صورت جداگانه با پوتین و اردوغان هم دیدار کرد.
در نتیجه نخستین نشست سران 3کشور، کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه در سوچی برگزار شد که یکی از محورهای آن رایزنی درباره رسیدن به راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه بود.
دومین نشست سران 3کشور در حالی برگزار می‌شود که وزیران خارجه ایران، ترکیه و روسیه تا‌کنون 3بار درباره سوریه نشست داشته‌اند، دیدار نخست آذر سال95 در مسکو برگزار شد، دیدار دوم در آنتالیا بود و اواخر اسفند در آستانه قزاقستان هم محمد جواد ظریف، مولود چاووش اوغلو و سرگئی لاوروف برای سومین بار نشست مشترک داشتند.
سوریه از 8سال قبل با برخی اعتراضات مردمی مواجه شد اما بعد از مدتی دامنه این اعتراضات به اقدامات مسلحانه و ایجاد گروه‌های تروریستی تکفیری گسترش یافت. ایران و روسیه از حامیان دولت سوریه هستند و ترکیه نیز جانب مخالفان مسلح در این کشور را گرفته است تا اینکه 3کشور از سال94به‌عنوان ضامن‌های آتش‌بس در سوریه نشست‌هایی را در قالب روند آستانه آغاز کردند که تا‌کنون 8 دور از این نشست‌ها برگزار شده است.
نشست نهم روند آستانه براساس توافق اجلاس وزیران خارجه قرار است اردیبهشت در آستانه برگزار شود.    

نشست چهارم وزیران خارجه 3 کشور

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به همراهی وزیر خارجه در سفر روحانی به ترکیه، گفت: وزیر امور خارجه در سفر به آنکارا، در نشست وزرای خارجه ترکیه، ایران و روسیه با موضوع سوریه نیز شرکت خواهد کرد. بررسی تحولات سوریه و پیگیری توافقات آستانه، محور گفت‌وگو‌های وزرای خارجه 3کشور خواهد بود. در این نشست دستور کار اجلاس سران سه کشور نیز مورد گفت‌وگو قرار خواهد گرفت.
بهرام قاسمی همچنین افزود: وزیر امور خارجه سپس در روزهای پنجشنبه و جمعه برای شرکت در اجلاس میاندوره‌ای وزرای امور خارجه کشورهای عضو جنبش عدم‌تعهد به باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان، سفر می‌کند. وزیر امور خارجه همچنین بعد از شرکت در اجلاس وزرای امور خارجه عدم‌تعهد و در بعد از ظهر جمعه به دعوت رسمی مقامات جمهوری خودمختار نخجوان به این جمهوری خود مختار سفر و با مقامات عالی رتبه آن منطقه دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

   دعوت ظریف از کشورهای منطقه

 در آستانه سفر رئیس‌جمهور به ترکیه، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه یادداشتی در روزنامه ترک‌زبان ینی‌شفق نوشت و از کشورهای منطقه دعوت کرد تا مشکلات و اختلافات را بر سر میز مذاکره حل کنند. ظریف در این یادداشت ضمن اشاره به اینکه برخی کشورها قصد دارند از جهان عرب سوءاستفاده کنند و آنها را مشتریان خود می‌پندارند، نوشت: قدرت‌های خارجی با نفوذ در منطقه، تداوم جنگ و درگیری را به‌عنوان گزینه‌ای برای صلح پایدار می‌دانند. جنگ علیه یمن، جنگ رژیم صهیونیستی با لبنان، اشغال غیرقانونی فلسطین، نقض حریم هوایی سوریه و کشتار فلسطینیان طی چند روز گذشته در راهپیمایی بازگشت، بخشی از این سناریوهاست. وی با به رسمیت شناختن اختلاف‌نظرها در بعضی موارد، تأکید کرد که پیشنهاد جمهوری اسلامی برای بازسازی منطقه به‌معنای نادیده گرفتن نظر دیگر کشورها نیست بلکه کشورهای کوچک‌تر نیز باید این حق را داشته باشند که در حل مشکلات منطقه شریک باشند و بتوان از منافع آنها حمایت کرد. وزیر خارجه ایران سپس با پیشنهاد کاهش بودجه نظامی و ارتباط ارتش‌های کشورهای منطقه، از کشورهای منطقه خواست گردشگری، سرمایه‌گذاری مشترک و اجرای پروژه‌هایی در زمینه امنیت هسته‌ای و مبارزه با آلودگی محیط‌زیست را افزایش دهند. ظریف در پایان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران دست دوستی خود را به سوی کشورهای منطقه دراز می‌کند، تأکید کرد: این یک گزینه استراتژیک برای ایران است زیرا اگر اکنون گزینه صلح و آرامش انتخاب نشود، نسل‌های بعدی فرصت مذاکره را نخواهند داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید