حتی قدیمیتر از کافهنادری
اولین تجربههای جامعه شهری ایران در استفاده از جذابیت اجرای موسیقی
حسین عصاران
کلنل وزیری در اوایل راه خدمترسانیهای هنری و فرهنگیاش در پاییز سال۱۳۰۳ کلوپ موزیکال را راهاندازی کرد که خیلی زود به پاتوقی برای گروهی از ادیبان، نویسندگان، موسیقیدانان و شاعران بدل شد؛ با چنین تصویری شاید بتوان کلوپ موزیکال را یکی از نخستین تجربههای جامعه شهری ایران در استفاده از جذابیت اجرای موسیقی (کنسرتهای موسیقی با یک ارکستر سینفره)، نه در شکل مجلسی و خصوصی، بلکه در عرصهای گسترده، آن هم برای مخاطبان زن و مرد دانست. در گذر از این مؤلفه، سویه دیگر این جمعنشینی را باید در سخنرانیهای پرشور، پیشرو و روشنگرانه وزیری در سال۱۳۰۴ دانست که به بهانه لزوم تغییر و نوآوری در موسیقی ایران، رنگ و بویی از نقد تند اجتماعی نسبت به عقبماندگی جامعه ایرانی به خود گرفت. متن 4 سخنرانی او را - که همان سال توسط سعید نفیسی تدوین و منتشر شد- میتوان نمایهای از ذهنیت نوگرای وزیری در زمینه مسائل اجتماعی و چه بسا سیاسی، در پیوند با کار موسیقی یا به بهانه آن در نظر گرفت.
پیشنهاد کتاب: «در عالم موسیقی و صنعت» (4 کنفرانس، به ضمیمه مقاله «صنایع ظریفه»)، نوشته علینقی وزیری، به کوشش سعید نفیسی- سال۱۳۰۴