چرا تیاترش را درآوردی
تکلیف همه با واژههای «تیارت» و «تیاتر» روشن شد
مهرداد رهسپار
علینقی وزیری نظرات جنجالی بسیار داشت و این نظرات را تند و بیپرده هم مینوشت یا میگفت. یک نمونه از این نوع اظهارنظرهای سوءتفاهمبرانگیز او که به قصد رفع سوءتفاهم بیان شد، در مجموعه سخنرانیهای پی در پی او در تیرماه سال 1304 است که بخشهایی از آن در روزنامه علی دشتی، یعنی «شفق سرخ» منتشر شد و سپس سعید نفیسی آنها را به صورت کتابی تحت عنوان «درعالم موسیقی و صنعت، چهارکنفرانس علی نقی وزیری، به ضمیمه مقاله صنایع ظریفه» در همان سال منتشر کرد. این سخنرانیها درباره موسیقی و تئاتر و اصول اخلاقی بودند. در چهارمین جلسه سخنرانی که 24تیرماه 1304 در مدرسه عالی موسیقی برگزار شد، وزیری بحث خود را صرفا به هنر تئاتر و رابطه آن با اخلاق و آموزش اختصاص داد و بر آن شد تا تکلیف همه را با واژههای تیارت و تیاتر روشن کند، او گفت: «تیارت همانطور که اینجا معمول است یک بقالبازی است و لوسگیری و حقهبازی. اغلب شنیدهاید که یکی به دیگری به غرض میگوید: بابا چرا تیاترش را درآوردی! بازی تئاتر به کلی ورای آن است و چون معنی آن را بعضیها نمیدانند خیال میکنند چه چیزی باید باشد، حرام باشد یا حلال، مکروه باشد یا مطلوب.
خب من حالا سعی میکنم که به شما بفهمانم اولا معنی فارسی تئاتر، نمایشگاه و محل انتقادات اخلاق مردم است، پس هر ملتی ملزم است برای آشنایی به اخلاق خود در تاسیس این نمایشگاه مخصوصا در شهرهای پرجمعیت کوشش نماید تا بدینوسیله عیوبی که خود بدانها آگاه نیست به طرز برجسته دیده و درصد درفع آن برآید».