• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 14 فروردین 1397
کد مطلب : 10559
+
-

شیرابه پسماندها، طبیعت شمال را تهدید می‌کند

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست ، درباره انباشت زباله در جنگل‌های استان‌های مازندران و گیلان گفت: متاسفانه سهم شیرابه‌های ناشی از مواد آلی پسماندها و زباله‌ها به ۲۰ تا۳۰ برابر فاضلاب شهری می‌رسد. این در حالی است که شیرابه این پسماندها از جنس فاضلاب‌های بسیار خطرناک است و باید حتما تصفیه شود اما متاسفانه نه در شمال بلکه در هیچ نقطه‌ای از کشور شیرابه‌ها تصفیه نمی‌شود.


به گزارش ایلنا، علی مریدی  با بیان اینکه سایت مناسبی برای دفع پسماند در این مناطق وجود ندارد، افزود: محدودیت زمین ازیک سو  و از سوی دیگر، میزان بارش فراوان  در استان‌های شمالی و وجود رودخانه‌های متعدد به بحران  شیرابه‌ها در این استان‌ها دامن زده است. به‌گفته وی، وجود زباله‌ها در استان‌های شمالی نه‌تنها باعث آلودگی خاک و آب شده بلکه از نظر بصری و بهداشتی نیز مشکلاتی را ایجادکرده است و باید راه‌حل اصولی برای آن پیدا کرد.مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه برای دفن زباله در این مناطق هنوز  راه‌حل مناسبی  وجود ندارد و باید به دنبال راهکارهای جایگزین بود، تصریح کرد: مهم‌ترین راهکار جایگزین بازیافت است که می‌توان از آن کود به‌دست آورد و قبل از امحای زباله باید سعی کنیم به سمت احیای این سرمایه برویم و آن را بازیافت کنیم. مریدی با اشاره به اقدامات محیط زیست در این زمینه گفت: یکی از اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست در این زمینه تشکیل و فعالیت کارگروه مدیریت پسماند در استان‌هاست.او گفت: ما در سازمان حفاظت محیط زیست همیشه از وزارت کشور پیگیر این موضوع بوده‌ایم اما کمبود بودجه مهم‌ترین مشکل در زمینه مدیریت پسماند است. در کشور ما رویه این است که اگر بخواهیم کاری را انجام دهیم باید از طرق مختلف بودجه آن را  تامین کنیم اما قصدی برای انجام کار وجود ندارد.
مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: برای دفع   پسماند می‌توان با استفاده از وام‌های بین‌المللی، وام از صندوق توسعه ملی یا استفاده از بخش‌خصوصی این بودجه را تامین کرد. ما قوانین خوبی در حوزه پسماند داریم که اگر به خوبی اجرا شود بی‌شک می‌توانیم از بخش خصوصی در این حوزه استفاده کنیم و مدام کمبود یا نبود بودجه را بهانه نکنیم. مریدی با بیان اینکه تاکنون هیچ اقدام موثری نشده است، گفت: اگر اقدام موثری شده بود ما شاهد این وضعیت نبودیم.

 

 

ضعف نظارت


علی‌اصغر یوسف‌نژاد ،نماینده مردم استان مازندران در مجلس شورای اسلامی هم  درباره عدم همکاری دستگاه‌های ذیربط درخصوص مدیریت پسماند در این استان   گفت: یکی از سه مسئله اصلی   زباله‌، شیرابه‌های آن و مشکلات زیست‌محیطی است که این دغدغه‌ همه مردم استان است.


یوسف‌نژاد افزود: متاسفانه اغلب مسئولان تلاشی در این زمینه ندارند البته مجمع نمایندگان استان نیز تا جایی که امکان داشته باشد کمک می‌کند اما این موضوع وظیفه دستگاه‌های اجرایی است که به آن رسیدگی نمی‌کنند. یوسف‌نژاد در پاسخ به این سوال که آیا مشکل بودجه در این زمینه وجود دارد، گفت: مسائل مدیریتی و اقدامات کارشناسی در این زمینه بسیار مهم و بودجه جزئی فرعی  است. البته نمی‌گویم بودجه بی‌اثر است اما اثر موثر ندارد. برخی از روش‌ها، روش‌های مدیریتی و اجرایی است و بعد از آن بودجه اهمیت پیدا می‌کند.


 او تاکید کرد: بودجه‌های بسیاری در استان هزینه می‌شود اما برای مدیریت پسماند متاسفانه این کار صورت نمی‌گیرد. از سوی دیگر جلوگیری از دفع زباله در طبیعت و دفن آن نیاز به بودجه ندارد این اقدامات نیاز به انجام تکلیف دارد. متاسفانه سازمان محیط‌زیست هم اگرچه وظیفه نظارتی دارد و باید جلوی تخلفات را بگیرد اما به وظیفه خود عمل نمی‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید