• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 30 تیر 1399
کد مطلب : 105321
+
-

آینه‌ای نازک‌تر از تار مو

نازک‌ترین آینه جهان با لایه‌ای متشکل از صدها اتم، از سوی دانشمندان ساخته شده که ضخامت آن بسیار کمتر از موی انسان است. این آینه اگرچه بسیار نازک است، اما توانایی بالایی در بازتاب نور دارد.
سایت innovations-report خبر داده است که فیزیکدانان مؤسسه اپتیک کوانتومی ماکس پلانک(MPQ) برای ساخت این آینه از موادی جدید و همچنین لایه‌ای متشکل از صدها اتم استفاده کرده‌اند.
این اتم‌ها در یک ارائه دو بعدی مشبک نوری قرار گرفته‌اند که از تداخل پرتوهای لیزری تشکیل یافته‌اند. آنها در یک الگوی منظم با فواصلی کمتر از طول موج انتقال نوری اتم قرار گرفته‌اند. برای ساخت این آینه از «فراماده» استفاده شده. فراماده‌ها ساختارهای مصنوعی با خواص بسیار ویژه‌ای هستند که در طبیعت به ندرت می‌توان آنها را مشاهده کرد. این خواص نه از ترکیب آنها، بلکه از ساختارهایی که توسط آنها شکل گرفته‌اند، نشات می‌گیرند.
معمولاً برای ساخت آینه‌ها از سطوح فلزی جلا داده شده یا شیشه‌های نوری که با موادی خاص پوشانده می‌شوند، استفاده می‌شود تا وزن کمتری داشته باشند. اما فیزیکدانان مؤسسه MPQ برای نخستین بار نشان دادند که حتی یک لایه متشکل از چند صد اتم، می‌تواند یک آینه نوری خلق و آن را تبدیل به سبک‌ترین آینه قابل تصور کند.
قطر این آینه از آنجا که فقط ۷ میکرون و هزار برابر نازک‌تر از موی انسان است، نمی‌توان آن را با چشم غیرمسلح تشخیص داد.
 با این حال دستگاهی که این آینه را ساخته است بسیار بزرگ است و وزن آن به حدود 2تن می‌رسد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید