• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 23 تیر 1399
کد مطلب : 104776
+
-

سرمایه اجتماعی؛ راه نجات از پاندمی

یادداشت
سرمایه اجتماعی؛ راه نجات از پاندمی


ایمان مهدی‌زاده ـ  پژوهشگر توسعه پایدار

آموزش ندیده‌ایم برای مقابله و شکست کرونا و برنامه مشخصی هم اجرا نمی‌کنیم. البته دستورالعمل‌ها و اجرای پروتکل‌های بهداشتی در فضاهای سربسته می‌تواند تا حد زیادی از شیوع پاندمی جلوگیری کند اما یکسری رفتارهای ساده شهروندی می‌تواند ما را از گزند درد و هزینه بالا برهاند. طی چند‌ماه گذشته رویدادهای اقتصادی باعث هراس مردم از کم‌ارزشی روزانه ریال شده و آنها را روانه انواع بازارهای سرمایه‌گذاری کرده تا بلکه از ارزش سرمایه‌شان حفاظت کنند.
 همزمان با شروع پاندمی جهانی در کشور ما نیز مانند خیلی از کشورهای دنیا کسب و کارهای بسیاری تعطیل یا ورشکسته شدند. ضررهای اقتصادی ناشی از پاندمی گریبان همه نوع بشر را گرفته و دولتمردان هر جامعه‌ای در نهایت سعی می‌کنند از بعضی آسیب‌هایش جلوگیری کنند. یکی از هشدارهای این همه‌گیری به جامعه جهانی درباره نیاز به سرمایه اجتماعی بود. جوامع توسعه‌یافته‌ای که سرمایه اجتماعی قابل توجهی دارند بهتر از دیگران در مقابل رشد بیماری ایستادگی کردند که جز سوئد اغلب کشور‌های اسکاندیناوی، با آموزش و اتحاد مردم با کمترین تلفات از این گردنه دشوار سلامتی اجتماعی، عبور کردند. در کشورهایی قرنطینه به شکل سرسختانه و قهرآمیز اجرا شد و در یکسری کشورها راه‌های جلوگیری فاصله‌گذاری فیزیکی افراد بیش از یک متر و نیم عنوان شده است.
 متأسفانه در بازار سرمایه این فاصله‌گذاری چندان که باید رعایت نمی‌شود. بازارهای پرازدحام ارز، طلا و سکه و مسکن و بورس فاصله‌های فیزیکی را شکسته و موج کرونا در خیابان‌های شهر مانند موج مکزیکی بالا و پایین رفته و می‌چرخد. 
برای رهایی از این موج بزرگ هزینه و آموزش و اتحاد نیاز داریم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید