• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 14 فروردین 1397
کد مطلب : 10477
+
-

درخشش صنعت گردشگری در گلستان

ابراهیم کریمی|  مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان: 


گلستان در سال‌هایی که گردشگری را از محورهای مهم توسعه استان در برنامه‌های 5 ساله لحاظ کرده بود، توانست نوروز‌های درخشانی را به یادگار بگذارد. در 4 سال گذشته در مسیر توسعه گردشگری استان چالش‌هایی وجود داشت و رفع آن چالش‌ها برای برداشته شدن نخستین گام‌ها در این صنعت ضروری بود. 
یک مشکل مهم دستیابی به تصویر حقیقی از شرایط موجود استان با توجه به تهدید‌ها و فرصت‌ها و شناخت امکانات طبیعی و تاریخی و اعتباری بود که می‌شد برای توسعه این صنعت در استان بسیج کرد. نخست به تصحیح آمار نیاز داشتیم. ارقام از حضور گردشگران بسیاری در استان خبر می‌داد و با این حال آثار اقتصادی آن دیده نمی‌شد. این اعداد با احتساب اقشار و اصنافی که اعلام می‌شد در تعاریف یک گردشگری استاندارد نمی‌گنجید. 
گام نخست برای درک شرایط موجود تصحیح این اعداد بود. پس از مطالعه کارشناسی، این آمار در سازمان تصحیح شد. همزمان تلاش شد تا همه منابع گردشگری استان شناخته و زیرساخت‌ها برآورد شود. بررسی‌ها نشان داد که گلستان کمبودهای زیرساختی زیادی برای توسعه این صنعت دارد.

گلستان با گذشت 20 سال از استان شدن، همچنان ناشناخته بود. تبلیغات و معرفی ویژه‌ای در 4 سال گذشته انجام شد تا امروز همه ایران گلستان را نگارستان ایران بشناسند. انجمن‌های میراث فرهنگی بار دیگر احیا شد و مسئولان استان از استانداران وقت تا دهیاران در کوچک‌ترین روستاها به کمک حفظ میراث تاریخی به نفع فرهنگ و گردشگری آمدند.

 براساس سرمایه‌های طبیعی و تاریخی و فرهنگی استان، سندی به نام سند مزیت‌های گردشگری استان تهیه، تدوین و تصویب شد که به گواه مسئولان سازمان گردشگری کشور بی‌نظیر بود. این طرح چراغ راه آینده گردشگری استان شد. 
گردشگری در گلستان باید به صورت همه‌جانبه در زمینه‌های گوناگون و با همکاری شهروندان گلستانی در کنار مسئولان پیش می‌رفت. مدیران و مسئولان ارشد کشور در دوره‌هایی با سفر به گلستان به این نتیجه رسیدند که گلستان می‌تواند از کانون‌های گردشگری مهم کشور به ویژه در گردشگری طبیعی و روستایی باشد و کارشناسان خارج از بدنه سازمان میراث فرهنگی هم بر آن صحه می‌گذاشتند. به این سبب تلاش ویژه‌ای در اداره کل گردشگری استان و مدیریت روستایی استانداری شگل گرفت. 

آموزش و توانمندسازی روستاییان، تبلیغات و معرفی‌های همزمان، احیا و حفاظت از میراث فرهنگی و تاریخی و گسترش صنایع دستی به عنوان بال‌های گردشگری به طور ویژه انجام می‌شد. کاستی‌ها و انتقاداتی هم هنوز وجود دارد، اما در 4 سال گذشته برنامه‌هایی در ابعاد و شاخه‌های گسترده اجرا شد. افزودن به جاذبه‌های بسیاری از منابع گردشگری استان به توسعه زیرساختی استان نیاز داشت که در برخی مراکز ناقص بود. در کنار این توسعه زیرساختی، ساختارهای روزآمدی هم برنامه‌ریزی و ایجاد می‌شد. 

طرح بزرگ موزه روستایی گلستان علاوه بر اینکه به اقدام مهمی در کشور تبدیل شد، پا از برنامه‌های حوزه گردشگری بیرون گذاشت و امروز از ساختارهای مؤثر در توسعه شهرهای کوچک مرکز و شهر استان مانند قرق به حساب می‌آید. کودک نوپای گردشگری گلستان تا رسیدن به بلوغ سال‌های زیادی در پیش دارد و اکنون گام‌های نخست را برمی‌دارد، اما این گام‌های نخست نشان از بلوغی رو به رشد دارد. باور به گردشگری به عنوان محور مهم توسعه اقتصاد پایدار استان، امروز نه تنها در میان مدیران استان و کشور بلکه در ذهن جامعه گلستان شگل گرفته است و با اتکا به این باور و بسیج عمومی شهروندان در توسعه گردشگری استان می‌توانیم هر سال شکوفاتر از قبل عمل کنیم. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید