• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 23 تیر 1399
کد مطلب : 104716
+
-

اعضای شورای شهر تهران تأکید کردند

تعامل با مجلس و دولت برای حل مشکل یاران شهر

در جلسه دیروز شورای شهر تهران علاوه بر تصویب لایحه تأمین منابع مالی پایدار سازمان آتش‌نشانی، چگونگی رفع موانع قانونی شورایاری‌ها نیز بررسی شد

شورا
تعامل با مجلس و دولت برای حل مشکل یاران شهر

مجید جباری- خبر‌نگار

«حیات شورایاری‌ها با تعامل شورا، مجلس و دولت قطعا تداوم خواهد داشت.» این موضوع ماحصل جلسه دیروز شورای شهر تهران بود.بعد از اینکه هفته گذشته هیأت عمومی دیوان عدالت اداری به برگزار نشدن دور بعدی شورایاری‌ها رأی داد، واکنش‌ها به‌احتمال انحلال کوچک‌ترین واحد مدنی محله‌ها در همه سطوح بالا گرفت. درحالی‌که انتظار می‌رفت پیگیری‌ها از خیابان بهشت فراتر نرود، اما ورود نمایندگان مجلس و همچنین واکنش دولتی‌ها به این رأی، نشان از چند جانبه‌گرایی و اراده قوی برای حل مشکل نهادی دارد که از دل مردم محله‌ها برخاسته است. براین اساس، نخستین جلسه شورای شهر تهران بعد از رأی دیوان عدالت اداری همانطور که انتظار می‌رفت، به این موضوع اختصاص داشت. حل مشکل قانونی یاران محلات، دیروز با سخنان آغازین محسن هاشمی رفسنجانی کلید خورد، با نطق پیش از دستور محمد سالاری ادامه یافت و در نهایت با تذکر چند عضو شورا به اوج رسید.
محسن هاشمی رفسنجانی گفت:« این موضوع جای نگرانی ندارد و ما با همکاری مجلس، شورای‌عالی استان‌ها و هیأت وزیران، در حال پیگیری این موضوع هستیم.»
محمد سالاری هم اطمینان داد که اعضای شورا به‌عنوان نمایندگان مردم شهر، با همکاری و تعامل با نمایندگان مجلس، قوه قضاییه و دولت، تهدید به‌وجود آمده را به فرصتی برای مشارکت مردم در امور شهر تبدیل خواهند کرد.
احمد مسجدجامعی که پیش‌تر از تداوم قطعی حیات شورایاری‌ها خبرداده بود، بار دیگر بر کلامش تأکید و در عین حال از رسانه‌ها نسبت به جا انداختن واژه «قطعا» در انتشار خبر تداوم حیات این نهاد محلی گلایه کرد.
او که رئیس ستاد شورایاری‌های شورای شهر تهران است، با اشاره به رأی دیوان عدالت اداری، این را هم گفت که بدون حضور شورایاری‌ها، اداره شهر با حضور 21عضو شورا امکان پذیر نیست.ضمن اینکه تجربیات شورایاری‌ها، چراغ راه آینده است.
او اضافه کرد: «در دوره گذشته نیز کشاکش برگزاری و عدم‌ برگزاری انتخابات شورایاری‌ها وجود داشت،اما این انتخابات با وجود حرف و حدیث‌ها برگزار شد. سال گذشته در همین ایام بود که می‌گفتند قرار نیست این انتخابات نیز برگزار شود.اما با پیگیری مدیریت شهری و همکاری وزارت کشور برای نخستین بار یک انتخابات به‌صورت کاملا الکترونیکی برگزار شد.»
رئیس ستاد شورایاری‌های شورای شهر تهران در آخر بار دیگر تأکید کرد:« موانع برگزاری انتخابات شورایاری‌ها را قطعا برطرف می‌کنیم.»

تصویب لایحه تأمین منابع مالی پایدار سازمان آتش‌نشانی
شورای شهر تهران دیروز همچنین لایحه‌ای را به تصویب رساند که براساس آن منابع مالی پایدار سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در نتیجه پیگیری کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات ایمنی، تامین می‌شود.
زهرا صدراعظم نوری، در جریان بررسی این لایحه گزارش مشترک کمیسیون برنامه و بودجه و سلامت، محیط‌زیست و خدمات ایمنی شورای شهر تهران را تشریح کرد.این دستور جلسه بعد از بحث و بررسی اعضاء به رأی گذاشته شد که اعضای شورا در نهایت با ۱۵ رأی موافق آن را تصویب کردند.
در این لایحه رئیس کمیسیون سلامت محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر پیشنهاد داد، شهروندان تهرانی به شکل اختیاری ساختمان خود را مورد پایش ایمنی در مقابل آتش‌سوزی قرار دهند.
او همچنین با اشاره به اینکه برای ساختمان‌ها (کمترین متراژ) تا ۵۰۰ متر، ۳۰ هزار تومان برای هر‌ماه و برای ساختمان‌های بالای ۲۰۰ هزار متر هزینه ماهانه ۴۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد:« به این ترتیب با هزینه اندکی ساختمان‌ها از سوی سازمان آتش‌نشانی مورد پایش قرار می‌گیرند و در زمان وقوع حادثه به‌دلیل اتصال به سامانه آتش‌نشانی خدمت رسانی با سرعت بیشتری انجام می‌شود.»

تصویب لایحه‌ای دیگر به اتفاق آرا
شورای شهر تهران دیروز همچنین کلیات لایحه تعیین بهای خدمات پاسخ به استعلامات مراجع قضایی و انتظامی در تصاویر دوربین‌های کنترل ترافیکی را هم به جریان انداخت که اعضای شورا با این لایحه هم موافقت کردند.

 تحقق 54درصد از درآمدهای شهرداری در 3ماهه اول سال
در جلسه دیروز، خزانه‌دار شورا گزارش حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری تهران و ارزیابی میزان انطباق آن با بودجه مصوب در خرداد‌ماه و 3ماهه سال 1399را ارائه کرد. سیدحسن رسولی با اشاره به اینکه در 3‌ماه امسال 54درصد از درآمدهای شهرداری تحقق یافته است، اظهار کرد:«بدون شک اگر مصوبات اخیر شورا نبود، امکان تخفیف 25درصد جایزه خوش حسابی به مودیان عوارض شهری تا پایان خرداد‌ماه سال‌جاری و تمدید مبنای محاسبه مورد عمل سال 98برای 3 ماهه اول امسال عملیاتی نمی‌شد.» بخشی از آنچه رسولی دیروز درخصوص عملکرد حساب درآمد و هزینه 3ماهه شهرداری تهران ارائه کرد به‌صورت خلاصه زیر آمده است.

پیگیری وضعیت انتخابات شورایاری‌ها در مجلس و دولت
رئیس شورای اسلامی شهر تهران درباره رأی هفته گذشته هیأت عمومی دیوان عدالت اداری مبنی بر برگزار نشدن انتخابات شورایاری‌ها گفت:« این موضوع جای نگرانی ندارد و ما با همکاری مجلس، شورای‌عالی استان‌ها و هیأت وزیران در حال پیگیری وضعیت انتخابات شورایاری‌ها هستیم‌.» محسن هاشمی رفسنجانی در ابتدای دویست و بیست و ششمین جلسه شورای شهر تهران افزود:«برای حل مشکل قانونی شورایاری‌ها تا انتخابات بعدی در سال ۱۴۰۲ فرصت هست.ضمن اینکه مجلس دراین باره با شورای شهر تهران هم نظر است.» او با بیان اینکه دوره‌های آینده شورایاری‌ها با فرایند و مجوز قانونی محکم‌تری برگزار خواهد شد، خاطرنشان کرد:« به این ترتیب  نه‌تنها برای تهران بلکه کلانشهرها و شهرهای بالای ۲۵۰ هزار نفر شورا یاری شکل بگیرد.»
رئیس شورای شهر تهران به افزایش تلفات و مبتلایان کرونا و بازگشت دوره اوج این بیماری هم اشاره کرد و با بیان اینکه ما پس از پیروزی، دچار غافلگیری در مقابل کرونا شده‌ایم، گفت:«این مسئله موجب نگرانی افکار عمومی شده است؛ اگر بخواهیم فعالیت‌های تجاری اداری و تفریحی را بدون فاصله‌گذاری اجتماعی و بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی ادامه دهیم، شرایط از اختیارمان خارج می‌شود.همچنین اگر مراسم غیرضروری لغو نشوند نتیجه‌ای جز افزایش تلفات نخواهیم داشت.»

 رأی دیوان عدالت اداری بازبینی شود
 رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران دیروز در نطق پیش از دستورش خطاب به شهروندان تهرانی و خانواده بزرگ شورایاران گفت:« مطمئن باشید که به‌عنوان نمایندگان مردم شهر و با همکاری و تعامل با نمایندگان محترم مجلس، قوه قضاییه و دولت، این تهدید به‌وجود آمده را مجداً به فرصتی برای تعمیق هرچه بیشتر مشارکت مردمی در امور شهر تبدیل خواهیم کرد.»
محمدسالاری، تحقق نسبی نظارت همگانی، مطالبه‌گری و پرسشگری عمومی و پاسخگو کردن مدیریت شهری و سایر سازمان‌های خدمات رسان، ارائه راه‌حل‌ها در شناسایی و اولویت‌بندی مشکلات و نیازهای کف محلات و.. را از دستاوردهای مهم نهاد شورایاری عنوان کرد. او با انتقاد از ادعای نبود قانون در زمینه تشکیل شورایاری‌ها تصریح کرد:« شورای شهر تهران به‌عنوان یک پارلمان شهری مصوبه تشکیل شورایاری‌‌ها را گذرانده است. مصوبات شورا نیز تا جایی که خلاف قوانین بالادستی نباشد، معتبر بوده و تبعیت از آن با توجه به اصل ۱۰۳ قانون اساسی برای نهادهای اجرایی لازم الاجراست.»
سالاری با بیان اینکه، می‌دانیم براساس قانون، آرای دیوان عدالت اداری نهایی و غیرقابل اعتراض و بازبینی است،گفت:«از ریاست محترم قوه قضاییه که همواره بر رعایت اصل مشارکت و حقوق شهروندی تأکید داشته‌اند، تقاضا دارم با استفاده از اختیارات خود نسبت به بازبینی رأی دیوان عدالت اداری اقدام کند. همچنین از نمایندگان محترم مجلس و ریاست قوه مقننه که خودشان دارای سابقه مدیریت شهری و آشنا با ظرفیت‌ها و نقش مؤثر شورایاری‌ها در تصمیم‌سازی‌‌ها و تصمیم‌گیری‌ها هستند، تقاضا دارم که خلأ قانونی نحوه تشکیل شورایاری‌ها را حل کنند.

خزانه‌دار شورا:  در 3‌ماه امسال 54درصد از درآمدهای شهرداری تحقق یافته است، اگر مصوبات اخیر شورا نبود، امکان تخفیف 25درصد جایزه خوش حسابی به مودیان عوارض شهری تا پایان خرداد‌ماه سال‌جاری و تمدید مبنای محاسبه مورد عمل سال 98برای 3 ماهه اول امسال عملیاتی نمی‌شد

تذکرات اعضا در دویست و بیست‌وششمین جلسه شورای شهر تهران
برخورد با تخلفات احتمالی از سوی نهاد‌های قدرت
محمدجواد حق‌شناس:

در راستای صیانت از سرمایه اجتماعی، اعتماد مردم، اصل شفافیت و دفاع از حق شهر، که سرلوحه فعالیت مدیریت شهری دوره پنجم قرار دارد، مقتضی است شهردار محترم تهران در اسرع وقت دستورات لازم درخصوص ممانعت و برخورد قانونی لازم با هرگونه تخلف احتمالی از سوی نهاد‌های قدرت را صادر کند. بر این اساس باید دستورات لازم درخصوص ممانعت و برخورد قانونی با هرگونه تخلف احتمالی صادر و گزارش مستندی از تصرفات و تخلفات احتمالی و اقدامات متقابل شهرداری تنظیم و به شورای شهر ارسال شود.

لزوم تفویض اعمال محدودیت‌ها به سطوح محلی
زهرا نژادبهرام:

به رئیس محترم ستاد ملی مقابله با کرونا تذکر می‌دهم تا نسبت به اعمال محدودیت‌های شدید در آمدوشد غیرضروری، جلوگیری از تجمعات، اجباری‌شدن دورکاری کارکنان بخش‌های دولتی و عمومی و فعالیت مشاغل و رسته‌های تامین‌کننده خدمات در قالب مجازی اقدام کند. ضمن اینکه لازم است ستاد ملی مقابله با کرونا اجازه اعمال محدودیت‌ها لااقل تا سقف مشخصی را به سطوح محلی تفویض کند.

سوءمدیریت در حفظ دارایی‌ها و اموال نقدی شهرداری
علی اعطا:

ارجاع مطالعات اصلاح ساختار توسط معاونت معماری و شهرسازی به یک شرکت مهندسی مشاور، تضییع بیت‌المال در شهرداری است. بخش متولی اصلاح ساختار در شهرداری تهران می‌گوید که از انجام چنین مطالعاتی مطلع نبوده و بعد از اطلاع هم دیده‌اند نتیجه این مطالعه قابل استفاده نیست. من این موضوع را تضییع حقوق بیت‌المال، سوءمدیریت در حفظ دارایی‌ها و اموال نقدی شهرداری می‌دانم و به شهرداری تذکر می‌دهم و درخواست پیگیری و توضیح ایشان را دارم.

تشکر از شهرداری به خاطر تخریب پاساژ توحید
مجید فراهانی:

در روزهای گذشته شاهد اقدام برای تخریب و سپس آغاز نوسازی پاساژ تجاری توحید در منطقه۱۹ بودیم که به‌منظور تامین امنیت مالی و جانی شهروندان و رفع مخاطرات احتمالی و نیز گره‌های ترافیکی منطقه صورت پذیرفت. بازگشایی معبر مهم خیابان شکوفه در منطقه۱۹ بعد از ۳۰سال انتظار ضمن اینکه از وقوع اتفاقات مشابه ساختمان پلاسکو و کلینیک سینامهر شمیران پیشگیری می‌کند، با عقب‌نشینی پاساژ جدید، گره ترافیکی این معبر به‌کل رفع می‌شود. از این اقدام ارزشمند شهرداری تشکر می‌کنم.

حضور سرپرستان بیش از 4‌ماه تخلف است
حجت نظری:

بهمن‌ماه سال گذشته در تذکری خطاب به هیأت تخلفات اداری، خواستار برخورد با مسببین طولانی‌شدن مدت سرپرستی برخی از مدیران در پست‌های اجرایی شدم. همچنین تذکر دادم برخی از افراد بیش از 6 تا 7 ماه در پست‌های مدیریتی سرپرست هستند. حالا پس از گذشت 5ماه، هنوز اقدام مؤثری در این زمینه صورت نگرفته و همچنان در همه سطوح مدیریتی شاهد حضور افرادی هستیم که بیش از 4‌ماه سرپرست هستند که این امر تخلف اداری است. شهردار تهران نسبت به این موضوع به شورای شهر پاسخگو باشد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید