• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 23 تیر 1399
کد مطلب : 104713
+
-

توافق شهرداری و ارتش درباره پادگان سلطنت‌آباد به قوت خود باقی است

مجوز بارگذاری‌های 06 به‌شرط اصلاح

گزارش
مجوز بارگذاری‌های 06 به‌شرط اصلاح


محمد سرابی ـ خبر‌نگار

با گذشت یک‌ ماه از امضای توافقنامه تبدیل پادگان06 به بوستان، رئیس شورای شهر از اختلاف نظر میان مدیریت شهری و ارتش درباره میزان بارگذاری در این محدوده خبر داد و گفت: که «به‌ گفته شهردار تهران، ارتش به‌دلیل مخالفت اعضای شورای شهر از این تفاهمنامه عقب نشینی کرده است، اما تفاهمنامه به‌طور کامل لغو نشده و نیاز به زمان دارد.» پس از انتشار این خبر در حاشیه جلسه دیروز شورای شهر، روابط عمومی شهرداری اعلام کرد که «شهرداری و ‎ارتش در عالی‌ترین سطح در حال گفت‌وگو برای اجرای فوری توافق با درنظر گرفتن نظرات اعضای شورای شهر هستند.» ظاهرا نظر بر این است که توافق  مورد نظر نیاز به اصلاحاتی دارد در روز امضای توافقنامه، بالاترین مسئولان شهرداری، وزارت راه و شهرسازی و ارتش در مراسمی که می‌توانست نقطه آغاز ساخت یک بوستان وسیع در شهر باشد حضور داشتند. پادگان06 برای سال‌ها هیچ ساخت‌وساز جدیدی نداشت و شهرداری هم نیاز منطقه به افزایش فضای سبز را اعلام کرده بود. در همین روز اعلام شد که طی مدت چند‌ماه کار اجرایی شروع می‌شود اما چند روز از این مراسم نگذشته بود که برخی اعضای شورای شهر نسبت به جزئیات توافق حساسیت نشان دادند و گفتند که در جریان آن قرار نداشتند.
با این اوصاف طرح تبدیل پادگان06 که از یک دهه قبل به شکل جدی‌ مطرح شده و می‌تواند بوستانی به وسعت پارک ملت در سمت دیگر شهر به‌وجود بیاورد یکی از مهم‌ترین توافقات برای گسترش فضای عمومی در شهر است. سابقه طولانی بحث درباره این طرح سبب شده تا به نتیجه رسیدن یا تعلیق آن، به‌صورت معیاری برای دیگر مذاکرات گسترده میان ارگان‌های شهری تلقی شود.


 توافق برد - برد

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران:

در شورای شهر گفته شده بود که باید تمام این پادگان تبدیل به پارک می‌شد و بارگذاری در آن صورت نمی‌گرفت. آقای حناچی به من گفتند که فرض ارتش بر این بود که شهرداری کاملا راضی است. حالا که مخالفت‌هایی شده است و جوی ایجاد شده که این توافق مناسب نبوده است، طرف مقابل پا پس می‌کشد. در پروژه‌های «برد - برد» معمولا وقتی یکی از طرفین احساس «زیان» کند همینطور می‌شود. الان هم من نمی‌گویم که پروژه منتفی شده اما پیگیری جدی برای اجرای آن کمتر شده است.


 مذاکره در عالی‌ترین سطح

غلامحسین محمدی، رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران:

اینکه گفته می‌شود توافق درخصوص پادگان۰۶ منتفی شده است، صحت ندارد و اکنون شهرداری و ارتش در عالی‌ترین سطح در حال گفت‌وگو برای اجرای فوری توافق با درنظر گرفتن نظرات اعضای شورای شهر هستند.



همه ابعاد باید درنظر گرفته شود

محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر:

وقتی 630 هزار متر زیر بار ساخت‌وساز می‌رود قطعا مشکلات زیست‌محیطی دارد. این مجموعه پسماند دارد یا نه؟ به همین دلیل کمیسیون محیط‌زیست در این موضوع دخیل است. مسائل ترافیکی و فرهنگی آن به کمیسیون اجتماعی برمی‌گردد. بنابراین هر 6 کمیسیون شورای شهر تهران در آن دخیلند و در ایجاد شرایط جدید باید نظر دهند. اضافه شدن 35هکتار فضای سبز به شهر اتفاقی ارزشمند است. از اینکه نام این پارک «بوستان ارتش» باشد، هم استقبال می‌کنم. ولی حرف من این است که ما‌به‌ازای این 35هکتاری که دیوار آن برداشته می‌شود 630هزار متر بنای مسکونی، تجاری، اداری و گردشگری نیست. البته ما ارتش را بخشی از شهر می‌دانیم اما به‌نظر من برج‌سازان سود را می‌برند.


این خبر را به اشتراک بگذارید