• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 22 تیر 1399
کد مطلب : 104604
+
-

آژیر قرمز برای بناهای ناایمن

سازمان آتش‌نشانی فهرستی از بناهای ناایمن درمانی و مسکونی بسیار پرخطر قرمز و پرخطر نارنجی را شناسایی کرده و برای آنها اخطاریه فرستاده است

گزارش
آژیر قرمز برای بناهای ناایمن

مجید جباری- خبر‌نگار

 100ساختمان درمانی و مسکونی قرمز و نارنجی (بسیار پرخطر و پرخطر) در تهران شناسایی شد. این را مهدی داوری، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تهران اعلام کرد. او این را هم گفت که ساختمان‌های 50، 30 و یا حتی 10ساله نیز در میان این ساختمان‌ها دیده می‌شود. به غیر از ساختمان‌های با ریسک بالای ایمنی، شهر تهران بیمارستان‌های دیگری هم دارد که بیش از نیم‌قرن از تاریخ ساختشان می‌گذرد و هر آن ممکن است حوادث ناگواری در آنها اتفاق بیفتد. به گفته رضا کرمی‌محمدی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، پایتخت 50بیمارستان بالای 50سال دارد که هیچ‌یک از آنها شرایط ایمنی و استانداردهای لازم را ندارند. آنطور که پیداست 40درصد بیمارستان‌های تهران که باید در شرایط بحرانی شهر و شهروندان را سرپا نگه دارند، خودشان نیازمند درمان فوری هستند؛ موضوعی که شهرداری تهران مدت‌هاست به‌دنبال آن است و می‌تواند در نهایت به ایمن‌سازی‌ ساختمان‌های پرخطری منجر شود که تعدادشان کم نیست.

پاسخ آتش‌نشانی به موضع وزارت بهداشت
با وجودی که مدیران شهری پایتخت بارها از صدور اخطاریه برای ساختمان‌های ناایمن و غیراستاندارد شهر گفته‌اند، اما قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت به‌تازگی در اظهارنظری مدعی شده که این اخطاریه برای وزارت بهداشت ارسال نشده است. او گفت: «اگر مسئولان شهری در تهران موارد فاقد ایمنی از بیمارستان‌های تهران را دیده‌اند، چرا تاکنون رسما و به‌صورت مکتوب به ما گزارش نداده‌اند؟ می‌گویند آتش‌نشانی مواردی را بررسی کرده، چرا این موارد به وزارت بهداشت اعلام نشده است؟ اگر اعلام شده به کدام حوزه معرفی شده است؟» مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران اما در واکنش به سخنان معاون وزیر بهداشت از ارسال همه رونوشت‌های ایمنی ساختمان‌ها به وزارت بهداشت خبر داد و گفت: مسئولین فنی و بازرسی وزارت بهداشت باید گزارش‌ها را انتقال می‌دادند. مهدی داوری در این خصوص گفت: «وزارت بهداشت سازوکار لازم را برای متوجه‌شدن ناایمنی اماکن طبق دستورالعمل‌ها دارد اما اگر سیستم‌های بازرسی اعلام نمی‌کنند این آمادگی را داریم که به خود مسئولان وزارت بهداشت هم وضعیت ساختمان‌های درمانی را اعلام کنیم. فرایند نظارت بازرسی و ایمنی اینگونه است که باید مسئله به مالکان و بهره‌بردار اعلام شود. در مورد مرکز درمانی ناایمن ممکن است سیستم نظارت وزارت بهداشت این گزارش‌ها را اعلام نکند و قصد داریم رونوشت همه اماکن درمانی را به وزارت بهداشت ارسال کنیم.»

وظیفه دستگاه‌های بالادستی
  زهرا صدر اعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران:

به‌طور کلی براساس رویه‌ها و مصوبات، سازمان آتش‌نشانی کار پایش ساختمان‌ها را برعهده دارد؛ ساختمان‌هایی که ناایمن باشند با ضریب ریسک «بسیار پرخطر» و «پرخطر» شناخته می‌شوند که بر این اساس باید از فعالیت ساختمان‌هایی که بسیار پرخطر تشخیص داده می‌شوند، جلوگیری شود تا در مراحل بعد، ذینفعان و بهره‌برداران، فورا برای ایمنی و رفع مشکلات اقدام کنند. بعد از بازدید سازمان آتش‌نشانی از ساختمان‌ها، اخطاریه‌های لازم از طریق مناطق به ذینفعان و بهره‌برداران ابلاغ می‌شود تا نسبت به رفع خطر و ایجاد ایمنی لازم اقدامات لازم صورت بگیرد؛ ضمن اینکه آتش‌نشانی رونوشت این اخطاریه را هم برای همه دستگاه‌های مربوطه ارسال می‌کند. به این ترتیب اگر واحد مربوطه، درمانی باشد، رونوشت برای وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی ارسال می‌شود. اگر واحد، آموزشی باشد، برای وزارت آموزش و پرورش و همینطور برای واحدهای مختلف ارسال می‌شود. البته این اخطارها به بازرسی حوزه کار هم می‌رود. به هر ترتیب از دستگاه‌های مختلف انتظار می‌رود این موضوعات را پیگیری و با بازرسی‌های دوره‌ای نسبت به استاندارد‌سازی‌ ساختمان اقدام کنند. اگر هم ذینفعان و بهره‌برداران اقدام عملی و جدی در این زمینه به عمل نیاورند، دستگاه‌های بالادست باید آنان را به رعایت دستورالعمل‌ها و استانداردها ملزم کنند تا از حوادثی که جان شهروندان را تهدید می‌کند پیشگیری شود.

اصلاح قانون «فعالیت حرفه‌های پزشکی در بافت مسکونی»
  عبدالرضا گلپایگانی، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران:

طرح‌ها و برنامه‌های شهرسازی با هدف استقرار مراکز سکونت و کار در مکان مناسب و توزیع درست آنها در شهر، تهیه و تدوین می‌شود؛ به‌گونه‌ای که در یک شهر باید هر چیزی در جای خود قرار گیرد تا موجب آسایش و آرامش مردم شود. هرچند شهر ما با این وضعیت فاصله طولانی دارد اما لازم است همگان تلاش خود را برای بهبود این وضعیت به‌کار گیرند. در کشور ما اصول فنی هنجارها و باید و نبایدهای ساختمان در چارچوب مقررات ملی ساختمان، مشخص شده است.
ساخت و سازها با کنترل عوامل شهرداری و مهندسان ناظر به سطح نسبتا قابل‌قبولی رسیده است اما در بهره‌برداری از ساختمان‌ها، آشفتگی‌هایی موجب بروز حوادث می‌شود که یک دسته از این آشفتگی‌ها به قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در سال۶۶ مرتبط می‌شود و آن هم قانون «استقرار حرفه‌های وابسته به پزشکی در خانه‌ها و آپارتمان‌های مسکونی»‌ است که این استقرار را مجاز کرده است. کلینیک سینا در کوچه‌ای شلوغ با عرض نامناسب مستقر شده چراکه در ابتدا این ساختمان برای امور مسکونی بوده است. انتظار است با بازنگری در این ماده واحده، پزشکان و نیروهای درمانی در ساختمان‌های درمانی، در مکان مناسب و فضایی منطبق با اصول ایمنی و فنی مستقر شوند که در همین راستا فرایند اصلاح این ماده قانونی در کمیسیون زیربنایی دولت نیز بررسی و تأیید شده است. اصلاحیه این ماده منتظر ارسال به مجلس است. در این لایحه بحث استقرار حرفه‌های وابسته به پزشکی در کل ساختمان مطرح است؛ چراکه اگر کل ساختمان تبدیل به مرکز درمانی شود این کلینیک یا ساختمان پزشکان باید در پهنه کار و فعالیت باشد و اجازه ندارد که در بافت مسکونی فعالیت کند و در یک دوره زمانی 3ساله باید این فرایند اصلاح شود.

پاساژ توحید تخریب شد
پاساژ تجاری توحید در منطقه۱۹ به‌منظور تأمین امنیت جانی شهروندان، رفع مخاطرات احتمالی و گره ترافیکی تخریب شد.
شهردار منطقه با اشاره به قرار داشتن پاساژ توحید در مجاورت بازار بزرگ احسانی و طرح تعریض خیابان شکوفه گفت: «با تخریب این پاساژ ضمن تسریع در بازگشایی این معبر بعد از ۳۰سال انتظار، از وقوع اتفاقات مشابه همچون ساختمان پلاسکو و کلینیک سینامهر که منجر به جان باختن تعدادی از همشهریانمان شد، پیشگیری شده است.»
علی توکلی افزود: «از آنجا که تعدادی از کسبه این پاساژ دارای حق سرقفلی بوده‌اند، بنابراین برای انجام و تحقق موضوع فوق، سعی کردیم طی برگزاری جلسات مشترک به توافقات لازم طی هماهنگی با سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران و اخذ مصوبه در راستای جذب سرمایه‌گذار و انجام توافقات و بهره‌مندی از واحدهای نوسازی‌شده بعد از تخریب پاساژ برسیم.»
به گفته او طی مکاتبات و گزارش‌های اعلام‌شده از سوی دستگاه‌های مسئول و نظارتی، سازمان‌های مدیریت بحران و آتش‌نشانی شهرداری تهران و همچنین مؤسسه ژئوتکنیک و مهندسان مشاور درخصوص مخاطرات پاساژ توحید، این مکان فاقد ایمنی و خطرآفرین بود و به‌دلیل داشتن قدمت زیاد و احتمال ریزش، امکان بازسازی به هیچ عنوان وجود نداشت. در همین راستا با توجه به رأی کمیته رفع خطر مبنی بر تخریب پاساژ و با توجه به مستندات، منطقه اقدام به اخذ مصوبه شورای تأمین شهرستان تهران و موافقت آن نهاد برای اجرای رأی کمیته رفع خطر و متعاقباً اخذ دستور قضایی از دادسرای ناحیه۳۷ تهران کرد.
شهردار منطقه19 با اشاره به صدور 3اخطار به کسبه پاساژ از بهمن‌ماه سال گذشته اظهار کرد: «با تخریب و نوسازی پاساژ توحید ضمن بازگشایی خیابان شکوفه و تسهیل تردد شهروندان به‌ویژه خودروهای امدادی، امنیت جانی کسبه، مراجعین و شهروندان نیز تأمین شد.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید