• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 21 تیر 1399
کد مطلب : 104568
+
-

استفاده از توالت عمومی و شیوع کرونا

پزشک
استفاده از توالت عمومی و شیوع کرونا


علی ملائکه ـ  روزنامه نگار و پزشک

توالت‌های عمومی با دستگیره‌های کثیف درها، ازدحام و نزدیکی به افراد غریبه برای افراد میکروب‌هراس کابوس به شمار می‌رود. این در حالی است که پاندمی کووید-19 خطر استفاده از توالت‌های عمومی را افزوده است و در استفاده از آنها باید احتیاط را رعایت کرد.
یک بررسی که نتایج آن اخیرا منتشرشده است نشان داد پس از کشیدن سیفون قطرک‌های بلند شده از درون کاسه توالت ممکن است تا یک متر به بالا پرتاب شوند.
شبیه‌سازی‌ها نشان دادند باقیمانده‌های ویروس کرونا در مدفوع از این طریق ممکن است به روی سطوح توالت راه یابند یا در هوای مجاور شناور بمانند.
اما چه کارهایی می‌توانید برای پیشگیری از این خطرها در توالت‌های عمومی انجام دهید:
     اول از همه باید ماسک زده باشید. نگاهی به راهروی توالت عمومی بیندازید و ببینید شلوغی آن در چه حدی است و بهتر است مدتی به انتظار بمانید تا توالت خلوت‌تر شود. اگر امکان دارد از توالت‌‌های عمومی بزرگ‌تر استفاده کنید تا بتوانید از تماس نزدیک با دیگران خودداری کنید.
      اگر از توالت فرنگی استفاده می‌کنید و مواد ضدعفونی‌کننده همراه دارید، می‌توانید نشیمنگاه آن را قبل از استفاده پاک کنید.
      اگر توالت فرنگی درپوش دارد، پیش از سیفون کشیدن آن را روی کاسه توالت بگذارید. اگر درپوشی وجود ندارد، پس از سیفون کشیدن فورا از توالت خارج شوید.
      دست‌هایتان را پس از توالت به‌طور کامل با آب و صابون بشویید. هنگامی که به محل شستن دست‌ها نزدیک می‌شوید، به شمار افرادی که در کنار دستشویی‌ها ایستاده‌‌اند، توجه داشته باشید و اگر ممکن است در انتظار بمانید تا این محل خلوت‌تر شوند.
       خشک کردن دست‌ها پس از شستن آنها هم مهم است، چون دست‌های مرطوب می‌توانند ذرات ویروسی باقیمانده روی دست را در محیط منتشر کنند. برخی از بررسی‌ها نشان داده‌اند که دست‌خشک‌کن‌های برقی که با جریان هوا کار می‌کنند، ممکن است ذرات آلاینده را در محیط پراکنده کنند، اما در استفاده از حوله‌های کاغذی هم ممکن است انتقال آلودگی از راه جعبه حوله اتفاق بیفتد. به هر حال خطر ناشی از فاصله نزدیک میان افراد در توالت عمومی به‌عنوان یک فضای سربسته بیشتر از خطر پراکنده شدن ترشحات آلوده است.
اگر هم امکان‌پذیر است به‌طور کلی از استفاده از توالت عمومی صرف‌نظر کنید.

این خبر را به اشتراک بگذارید