• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 21 تیر 1399
کد مطلب : 104566
+
-

اهمیت جذابیت کتابخانه برای کودکان


یکی از عوامل مؤثر در رشد اعتماد به نفس کودکان، والدین و اعضای خانواده‌اند و از آنجا که اعتماد به نفس صفتی ارثی نیست می‌توان با تشویق و فراهم کردن محیط‌های جذاب آموزشی اعتماد و اطمینان را به بچه‌ها آموخت. بچه‌ها برای خواندن دوست دارند در محیط‌های امن و راحت باشند و ایجاد کتابخانه‌های کودک یکی از راه‌های رسیدن به این هدف است. در واقع برای ساخت و ایجاد کتابخانه کودکان باید به تمام زوایای ذهن آنها توجه شود. سازندگان کتابخانه کودک باید این محیط را طوری طراحی کنند که بچه‌ها از بودن در آن لذت ببرند. 
در کتابخانه کودکان باید کتاب‌ها جذاب و دارای تصاویر رنگی باشند تا کودکان را جذب خود کنند. محیط کتابخانه در عین آرام بودن باید برای کودک شادی‌آور باشد. استفاده از میز، صندلی و قفسه‌های رنگی و دیوارهای رنگ‌آمیزی شده با نقاشی‌های جذاب کودکانه، کمک شایانی به ایجاد علاقه‌مندی کودکان به محیط کتابخانه می‌کند. در کتابخانه کودک نباید هنگامی که کودکان با یکدیگر می‌خندند یا حرف می‌زنند به آنها تذکر داده شود. از آنجا که بچه‌ها از بودن در محیط‌های رسمی لذت نمی‌برند، به همین‌خاطر کتابخانه کودکان باید طوری باشد که آنها بتوانند دراز بکشند یا حتی غذا بخورند. یکی از موارد مهم در ایجاد جذابیت محیط کتابخانه برای کودکان، استفاده از کتابدارانی است که با دنیای کودکان آشنا و مشوق آنان برای مطالعه کتاب باشند. یک کتابخانه کودک اگر حتی مجهز به وسایل مدرن هم باشد اما کتابدار آشنا به دنیای کودک نداشته باشد، کودکان آنجا را دوست ندارند و در نتیجه علاقه‌ای هم به بودن در آن مکان ندارند. 
کتابدار کودک باید برای کودک وقت بگذارد و با زبان قابل فهم آنها برایشان کتاب بخواند و حتی بتواند خود را با نیازها و خواسته‌های کودکان سازگار کند. 
کتابخانه کودکان نباید محیطی خشک و صرفا برای مطالعه باشد، بلکه باید در این کتابخانه‌ها از کارشناسانی استفاده شود که حتی برای بچه‌ها نمایش کتابی خاص را اجرا کنند و آنان را در نمایش شرکت دهند. مطالعه واستفاده از کتابخانه در پیشرفت فکری کودکان بسیار مهم است و کودکانی که مطالعه می‌کنند در زندگی آینده موفق‌تر خواهند بود.

منبع: بوک سلر، نویسنده: آنتونی گریبلز

این خبر را به اشتراک بگذارید