• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 21 تیر 1399
کد مطلب : 104529
+
-

سیستم روباتیک فضایی کانادا در دروازه قمری

بازوی جدید روباتیک کانادا با برخورداری از 6دوربین، بیش از 5/8متر طول و 715کیلوگرم وزن دارد

سیستم روباتیک فضایی کانادا در دروازه قمری


کانادا با شرکای بین‌المللی خود در حال پیشروی است تا یک مرکز تحقیقاتی دائمی در نزدیکی‌ماه و در دروازه قمری(Lunar Gateway) تأسیس کند.
همانطور که این کشور قبلاً چنین کاری را برای شاتل و ایستگاه بین‌المللی فضایی انجام داده بود، آژانس فضایی کانادا دوباره از طریق مشارکت با شرکت مک‌دونالد، دتوئیلر و همکاران(MDA)، سیستم روباتیک نسل آینده با نام Canadarm3 را خواهد ساخت.
وب‌سایت nasaspaceflight در گزارش خود نوشته است: این سیستم روباتیک هوشمند، سهم کانادا در ایستگاه دروازه قمری، به رهبری آمریکا برای برنامه آرتمیس(همکاری بزرگ بین‌المللی آینده برای کاوش انسان در فضا) خواهد بود که سنگ بنای استراتژی فضایی کانادا را شکل می‌دهد. ناودیپ بینز، وزیر نوآوری، علوم و توسعه اقتصادی کانادا می‌گوید: تعهد ما برای مشارکت دادن سیستم روباتیک Canadarm3 در دروازه قمری باعث ایجاد مشاغل سطح بالا و منافع اقتصادی برای کانادایی‌ها خواهد شد. کانادا همچنان در حال جابه‌جایی مرزهای جاه‌طلبی انسان در اکتشافات فضایی است و از این طریق الهام‌بخش نسل‌های آینده خواهد بود.
آژانس فضایی کانادا با بیش از 40سال تجربه، پرچمدار برنامه‌های روباتیک فضایی است. این آژانس تاکنون در این برنامه‌ها مشارکت کرده است:
     5مجموعه اصلی Canadarm برای فضاپیماهای کلمبیا، چلنجر، دیسکاوری، آتلانتیس و Endeavour 
     3بازوی Orbiter Boom Sensor System پس از حادثه کلمبیا
     Canadarm2 که در ایستگاه بین‌المللی فضایی(ISS) قرار دارد.
     سیستم Dextre برای ایستگاه بین‌المللی فضایی
MDA پیمانکار اصلی Candarm3 خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود صدها شرکت کانادایی با محوریت مشاغل نوآورانه کوچک و متوسط و همچنین سازمان‌های تحقیقاتی ​​​​سراسر کانادا در توسعه Canadarm3 مشارکت کنند.




Canadarm3؛ سیستم روباتیک نسل بعدی

Canadarm3 یک سیستم روباتیک هوشمند است که شامل یک بازوی روباتیک نسل آینده، یک بازوی کوچک چابک و مجموعه‌ای از ابزارها و تجهیزات تخصصی خواهد بود. این سیستم، پیشرفته‌ترین سیستم روباتیک است که تاکنون توسعه یافته و دارای به‌روزترین سیستم هوش مصنوعی و برترین نرم‌افزار است.
Canadarm3 به‌گونه‌ای طراحی شده که کاملا خودکار باشد. این سیستم روباتیک قادر به انجام کارها بدون دخالت انسان، از جمله توانایی نگهداری، تعمیر و بررسی دروازه قمری، حمل ابزارهای نظارتی، جابه‌جایی ماژول‌های دروازه قمری، کمک به فضانوردان در پیاده‌روی فضایی و انجام فعالیت‌های علمی در مدار‌ماه و روی سطح‌ماه است. عملکرد خودکار این بازو بسیار مهم است، زیرا برخلاف دروازه ایستگاه بین‌المللی فضایی، خدمه دائمی ندارد. همچنین این دروازه به‌خاطر تأخیرهای ارتباطی که به وسیله مدار‌ ماه ایجاد می‌شود نمی‌تواند به‌طور مستقیم و به‌موقع بازو را از روی زمین کنترل کند. با وجود خودکار بودن این بازو، کنترل کننده‌های پرواز در صورت نیاز، همچنان قادر خواهند بود Canadarm3 را به شکل کنترل از راه دور از روی زمین هدایت کنند. خدمه دروازه هم قادر به کنترل دستی این بازو خواهند بود. Canadarm3 با طول بیش از 5/8متر(وقتی به‌طور کامل باز می‌شود)، وزنی حدود 715کیلوگرم دارد که بسیار کمتر از وزن Canadarm2(1497کیلوگرم) است.
Canadarm3 دقیقاً مانند Canadarm2، دارای 7درجه آزادی است که بسیار شبیه بازوی انسان است. این سیستم روباتیک از 3مفصل در شانه‌ها، یک مفصل در آرنج و 3مفصل در مچ بهره می‌برد. همچنین هر مفصل قادر به چرخش نزدیک به 360درجه خواهد بود.
این بازو همچنین به سنسورهای تشخیص لحظه‌ای خطا و خطر مجهز خواهد شد که از احساس «لمس»، سیستم خودکار اجتناب از برخورد و یک ابزار حسگر 3D Vision که از اشیای اطراف نقشه‌برداری می‌کند، برخوردار است.
علاوه بر این، فضانوردان همچنین می‌توانند این بازو را در فضا ترمیم کنند، زیرا Canadarm3 می‌تواند قطعات خود را از بدنه اصلی جدا کند تا در داخل دروازه قمری تعمیر شوند. این بازو با سرعت عملکرد 10سانتی‌متر بر ثانیه می‌تواند از یک سو به سوی دیگر حرکت کند تا به دورترین بخش‌ها و قطعات دسترسی داشته باشد. برخلاف Canadarm2 که از 4دوربین رنگی بهره می‌برد، Canadarm3 به 6دوربین 4K رنگی مجهز خواهد شد؛ 2دوربین 360درجه در هر طرف آرنج، یک دوربین گردان در هر تیرک و 2دوربین روی دسته‌های بازو.

تلاش کانادا برای ورود به ماه
دولت کانادا در فوریه سال 2019اعلام کرد که طی 24سال، بیش از 2میلیارد دلار کانادا را به‌عنوان بخشی از مشارکت کانادا در پروژه‌های مربوط به کره‌ماه سرمایه‌گذاری می‌کند. با اعلام این موضوع، کانادا به نخستین کشور و دومین شریک بین‌المللی(بعد از آژانس فضایی فرامنطقه‌ای اروپا که ماژول خدمات را برای Orion ارائه می‌دهد) ناسا تبدیل شد که به‌طور مستقیم در فعالیت‌های ناسا برای بازگشت به‌ماه مشارکت می‌کند.
در عین حال، آژانس فضایی کانادا ابتکار جدیدی به‌نام برنامه شتاب‌دهنده اکتشافات قمری (LEAP) را ارائه کرد که براساس آن، در تلاش است تا شرکت‌ها را برای توسعه فناوری‌های تجاری با هدف کمک به حضور دائمی انسان در‌ ماه توانمند کند. LEAP همچنین به انجام آزمایش‌های علمی طراحی شده برای شرایط قمری و آماده‌سازی‌ ماموریت‌های روباتیک و انسانی کمک خواهد کرد. علاوه بر این، LEAP به ارائه و پیشبرد فناوری‌های نوآورانه در زمینه‌های بهداشت، هوش مصنوعی و صنعت روباتیک در مدار قمری، سطح‌ماه و در ماموریت‌های آینده در اعماق فضا کمک خواهد کرد.


سرمایه 2میلیاردی
دولت کانادا در فوریه سال 2019اعلام کرد که طی 24سال، بیش از 2میلیارد دلار کانادا را به‌عنوان بخشی از مشارکت این کشور در پروژه‌های مربوط به کره‌ماه سرمایه‌گذاری می‌کند. با اعلام این موضوع، کانادا به نخستین کشور و دومین شریک بین‌المللی ناسا تبدیل شد که به‌طور مستقیم در فعالیت‌های این سازمان برای بازگشت به‌ماه مشارکت می‌کند

این خبر را به اشتراک بگذارید