• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 18 تیر 1399
کد مطلب : 104382
+
-

توضیح نماینده زالی قانع کننده نبود

دویست‌وبیست‌وپنجمین جلسه شورای شهر تهران صبح دیروز بدون حضور زالی به عنوان مهمان برگزار شد

شورا
توضیح نماینده زالی قانع کننده نبود

محمود مولایی- خبر‌نگار

حادثه کلینیک سینا به قدری دلخراش بود که جلسه225 شورای شهر تهران مثل جلسه پیش به بررسی این موضوع اختصاص پیدا کرد. قرار بود علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی درخصوص حادثه این کلینیک در صحن شورا حاضر شود، اما غیبت کرد تا نماینده‌اش در این جلسه حضور یابد. همین موضوع انتقاد بسیاری از اعضای شورا را برانگیخت. محسن هاشمی، رئیس شورای شهر خطاب به اعضای شورا گفت: «یادتان هست که در جلسه هم‌اندیشی شنبه گذشته اعضای شورا تقاضا کردند که از وزارت بهداشت و کار، افرادی را دعوت کنیم که در این خصوص صحبت کنند که من با آقای زالی صحبت کردم و اعلام کرد من نمی‌توانم در جلسه یکشنبه باشم اما سه‌شنبه می‌آیم و امروز هم دیدم که نمایندگانش را فرستاده و صلاح نبود که اجازه واردنشدن ندهم و دیدید که یک ساعت نیز بررسی دستور اول به طول انجامید و مهمان‌نوازی ایجاب می‌کرد که نمایندگان هم حرف بزنند.» پیش از او، الهام فخاری گفت: «این شأن شورا نیست مسئولی که دعوت کرده‌ایم در جلسه حاضر نباشد.» زهرا صدراعظم‌نوری نیز با بیان اینکه جایگاه شورا بالاست و وقتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی را دعوت کردید و نیامده نباید نماینده او را قبول کنید، تأکید کرد: «چرا این نماینده در سخنان خود به ما توصیه می‌کند؟ به‌نظرم بعد از مدتی کشته‌های حادثه مقصر شناخته می‌شوند و حال اجازه هم نمی‌دهید اعضای شورا بحث کنند تا ابهامات رفع شود.» در ادامه محسن هاشمی گفت: «اینکه می‌گویند ‌شأن شورا حفظ نشده، مهمان باید ‌شأن محلی که به آن دعوت می‌شود و میزبان را حفظ کند و من معتقدم که مسیر قانونی بوده و مهمان‌نوازی کردیم.» او در واکنش به تشدید اعتراضات اعضای شورا به طنز گفت: «همه ماسک دارند و شبیه هم هستند، نمی‌توانم بگویم ماسک را بردار تا ببینم کی هستی.» هاشمی با اشاره به عدم‌حضور بموقع اعضا در صحن شورا گفت: «از‌ شأن شورا صحبت می‌کنید، در حالی‌که‌ شأن شورا این است که همه رأس ساعت8:30 در صحن باشند نه اینکه من مجبور باشم با 9نفر جلسه را آغازکنم و 45دقیقه بعد از آن اعضا بیایند.»‌
در ادامه سیدهادی میرهاشمی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در صحن شورا با بیان اینکه هم‌اکنون ساختمان سابق وزارت بهداشت هم ناایمن است، و اگر حادثه‌ای رخ دهد به‌جای 19نفر 600نفر جان می‌بازند، گفت: «پیشنهاد می‌کنیم، اعطای مجوز‌های لازم به مؤسسات مختلف، اعم از مؤسسات درمانی در قالب کاربری تجاری و اداری باشد، تا رعایت استاندارد‌های ایمنی سختگیرانه‌تر اعمال شود.» او با بیان اینکه مجوزهای این ملک، سال‌ها پیش توسط وزارت بهداشت داده شد، تأکید کرد: «ملک مسکونی می‌تواند در صورت رعایت نقشه‌های مصوب وزارت بهداشت، مجوزها را دریافت کند.» میرهاشمی صحبت‌های دیگری هم انجام داد، اما صدراعظم‌نوری قانع نشد و تأکید کرد: «صحبت‌های نماینده وزارت بهداشت در صحن، ابهامی را درباره انفجار «کلینیک سینا مهر» برطرف نکرد.»

فرایند اصلاح ساختار شهرداری
نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور به اصلاح ساختار شهرداری پرداخت. سیدحسن رسولی گفت: «در فرایند اصلاح ساختار شهرداری، با توجه به ظرفیت شغلی فراوان، احدی از کارکنان زحمتکش اخراج و بیکار نخواهد شد. بلکه ثبات استخدامی آنان بیشتر نیز می‌شود؛ به‌گونه‌ای که کارکنان شرکت خدمات اداری شهر، مستقیما بر اساس آیین‌نامه استخدامی کارکنان موقت، با شهرداری طرف قرارداد خواهند شد. همچنین سازمان‌ها دارای پست سازمانی مصوب شهرداری تهران می‌شوند، که موجب ثبات استخدامی کارکنان است.» رئیس کمیته منابع انسانی و تشکیلات شورای شهر تهران عنوان کرد: «صاحب‌نظران حوزه سازمان و مدیریت بر این باورند تشکیلات که بستر اداره بهینه هر دستگاه اجرایی است، از حیث اثربخشی و کارآمدی و انطباق با شرایط زمانی حداقل می‌بایست هر 4سال یک‌بار مورد آسیب‌شناسی و بازطراحی قرار گیرد. همچنان‌که باغداری ثمربخش بدون انجام هرس نوبهاری درختان امکانپذیر نیست، کارآمدی سازمان نیز بدون توسل به هرس متناوب سازمانی، انتظار بیهوده‌ای است. برخلاف این قاعده علمی، متأسفانه این مهم در شهرداری تهران طی دهه‌های اخیر به‌جز در جهت بزرگ‌تر شدن ابعاد سازمان مغفول مانده است. امروز بخشی از واحدهای سازمانی شهرداری در اثر گسترش غیراصولی و موازی‌بودن وظایف، به 2برابر تعداد مورد نیاز رسیده‌اند. یعنی در این سطح، به‌طور متوسط برای انجام یک ماموریت شهرداری 2واحد سازمانی مشابه، پیکره سازمانی را از حیث تناسب علمی و منطقی حد و اندازه سازمان مختل، و مسیر خدمت‌رسانی را پیچیده کرده است.» به گفته نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، تحقق وعده داده‌شده به شهروندان شریف تهرانی که صاحبان اصلی شهرداری هستند، در جریان رأی اعتماد به آقایان دکتر نجفی، مهندس افشانی و دکتر حناچی، یکی از شروط اصلی شورای اسلامی شهر تهران بوده است. هرسه این بزرگواران این شرط را پذیرفته، و پایبندی خویش را به اجرای این مهم به‌صورت واضح اعلام کرده‌اند. سپس گزارش کمیسیون برنامه و بودجه تقدیم هیأت‌رئیسه شده، تا در دستور علنی صحن قرار گیرد.

طرح ویژه منطقه22
در جلسه صبح دیروز اعضای شورا به یک فوریت بررسی طرح ویژه منطقه۲۲ رأی دادند. پیروز حناچی، شهردار تهران که در این جلسه حضور داشت، در جریان بررسی یک فوریت طرح ویژه منطقه۲۲ گفت: «در حوزه شهرسازی اتفاقات نادری در این منطقه رخ داده و توافقاتی انجام و در حال رخ دادن است که براساس طرح تفصیلی نیست. اعضای شورای شهر در جریان تمامی مراحل بررسی طرح ویژه منطقه۲۲ بودند و گمان ما این بود که نیاز به‌تصویب این طرح در شورای شهر تهران نیست، اما پس از تشکیک حقوقی با گذشت یک سال که این طرح آماده ابلاغ است آن را به‌صورت یک‌فوریت به شورا ارائه می‌کنیم که امیدواریم با سرعت در دستور کار شورا قرار گیرد تا وضعیت این منطقه از نظر ریلی، دسترسی‌ها و خدمات عمومی مشخص شود.» او تأکید کرد: «طرح منطقه۲۲ نزدیک به یک سال است که آماده ابلاغ شده، ولی نتوانسته‌ایم آن را ابلاغ کنیم. اگر یک فوریت امروز به تصویب رسیده و هفته آینده به نتیجه برسد، برای ما مهم است.» در نهایت از ۱۶عضو حاضر در شورای شهر ۱۵عضو به این یک‌فوریت رأی مثبت دادند.
بررسی پلاک ثبتی باغ‌ها یکی دیگر از دستورات جلسه بود. به این ترتیب، پلاک ثبتی 513 مترمربع در منطقه یک و در میدان نوبنیاد واقع شده است که کاربری قدیم آن مسکونی بوده است.» سالاری با بیان اینکه سطح اشغال این بنا 44درصد از سند است و فعلا 11اصله درخت دارد، ادامه داد: «نظر کمیسیون تخصصی مبنی بر باغ نبودن، است.» درنهایت باغ بودن این ملک نیز با رأی موافق اعضا به تصویب رسید. پلاک ثبتی دیگر در خیابان فرشته بیش از هزار مترمربع است که کاربری قدیم آن مسکونی اعلام شد که باغ بودن این ملک نیز به تصویب اعضای شورای شهر رسید. علی اعطا در جریان بررسی پرونده پلاک ثبتی ۷۹/۳۹۷۰/۷۲ واقع در بلوار ارتش (منطقه یک) گفت: «در شورا نباید به‌گونه‌ای عمل شود که شهروندان از کاشتن درخت پشیمان شوند. در این زمین براساس آیین‌نامه حدنصاب باغ بودن وجود ۶۸ درخت است که پلاک مزبور از حد نصاب تعداد درختان، ۲۸ درخت بیشتر دارد. در پرونده‌های پیشین براساس حد نصاب رأی باغ دادیم و از اعضای شورا می‌خواهم در این پرونده به‌نظر کارشناسان کمیسیون مبنی بر باغ بودن رأی بدهند. 3 سال گذشته فرصت این اصلاح وجود داشت اما انجام نشد و باید در مدت باقیمانده از شورا این اصلاح انجام شود.»  گزارش شورایاری منطقه7 شهر تهران یکی دیگر از موضوعات روز گذشته جلسه شورا بود. محمد سالاری پس از استماع گزارش شورایاری منطقه۷ در صحن شورای شهر تهران کمبود سرانه‌های خدماتی، کمبود پارکینگ، تعریض معابر، املاک فریز شده خیابان پاکستان و... را مهم‌ترین مشکلات منطقه ۷ دانست و خواستار انجام اقدامات لازم برای رفع این مشکلات شد.

راه‌اندازی سامانه پایش برخط شهرداری تا پایان تابستان
برای شفافیت شهر هوشمند تا پایان تابستان اطلاعات عمومی ساختمان‌های با کاربری عمومی روی سامانه شفافیت در قالب نقشه با شهروندان به اشتراک گذاشته می‌شود. این خبری بود که بهاره آروین، عضو هیأت‌رئیسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران داد و گفت: «دی‌ماه سال گذشته شورای شهر مصوبه‌ای با عنوان «الزام شهرداری به راه‌اندازی سامانه پایش برخط» به تصویب رساند و شهرداری ملزم بود طی 4ماه سامانه را راه‌اندازی کند و اطلاعات را در دسترس شهروندان قرار دهد. اما بعد از حادثه آتش‌سوزی کلینیک سینا با پیگیری مطلع شدیم این مصوبه اجرایی شده و نسخه اولیه این سامانه برای کمیسیون‌های مختلف شورای شهر ارائه شده است.» او ادامه داد: «با شفافیت شهر هوشمند شهروندان از مشخصات و ایمنی ساختمان‌ها مطلع می‌شوند و با یک کلیک می‌توانند به آن دسترسی پیدا کنند.» 

   افزایش آمار کرونایی‌ها
رئیس شورای شهر تهران از افزایش تعداد مسافران مترو و اتوبوس خبر داد و از مردم خواست که فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک را جدی بگیرند. محسن هاشمی در پایان جلسه روز گذشته شورای شهر تهران با حضور در جمع خبرنگاران ضمن هشدار به شیوع کرونا در تهران، گفت: «مجددا شاهد پیک کرونا در تهران هستیم به‌گونه‌ای که براساس آماری که از سازمان بهشت‌زهرا دریافت کردم 2روز پیش ۷۰کرونایی در بهشت‌زهرا دفن شدند. دفن ۷۰کرونایی در تهران در حالی است که ما اوایل خردادماه تعداد دفن‌شدگان بیماری کرونایمان حتی به ۱۹نفر نیز رسیده بود و روزبه‌روز تعداد در حال کاهش بود که مجددا آمارها افزایش یافت.» عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: «با بازگشایی مجدد مشاغل شاهد افزایش مسافران مترو و اتوبوس هم هستیم به‌گونه‌ای که در مترو تعداد مسافران از یک میلیون نیز عبور کرده و متأسفانه بیماری روز به روز در حال افزایش است و از مردم درخواست می‌کنیم که موضوع ماسک را جدی بگیرند.»

تذکرها و پیشنهادهای اعضای شورای شهر
الهام فخاری

اهمیت طرح دوفوریتی که به صحن آمده است، درست و روشن است اما قبل از ارائه طرح دوفوریتی در صحن، معاونان شهرداری تهران باید این موضوع را به اطلاع اعضای شورای شهر می‌رساندند. حل مسائل شهر تهران در اولویت امور است. همکاری و تعامل یکجانبه درست نیست، انتظار می‌رفت مدیران مرتبط با حوزه، طرح دوفوریتی را از روز یکشنبه (15تیر) تا به امروز (دیروز) در اختیار اعضای شورا می‌گذاشتند. تعامل شورا با شهرداری نمی‌تواند یک‌طرفه باشد. شورای شهر تهران با شهرداری همکاری می‌کند و حل مسائل شهر در اولویت است، اما یکدستی شورا و شهرداری نباید به این نقطه برسد که اعضا در لحظه با ارائه طرح از سوی شهردار تهران مواجه شوند؛ از این‌رو لازم است در نحوه تعامل با شورای شهر تجدید نظر صورت گیرد.

مجید فراهانی
درباره حادثه کلینیک سینا چرا وزارت بهداشت به وظایف اصلی خود در بحث نظارت و وظایفی که برای این ارگان درنظر گرفته شده است، عمل نمی‌کند. به دانشگاه علوم پزشکی برای ارائه مجوز و موافقت اصولی و نظارت ایمنی تفویض اختیار شده و جالب بوده که تاکنون هیچ‌گونه پاسخگویی درخصوص این فاجعه ارائه نشده است. چرا مسئولان وزارت بهداشت خود را کنار کشیده‌اند و هیچ صحبتی نمی‌کنند؟ وزارت بهداشت وظایف مصوب در قبال نظارت بر ساختمان‌های زیرمجموعه داشته و اختیار قانونی دارد و لازم است پاسخگو باشد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید