• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 18 تیر 1399
کد مطلب : 104373
+
-

خیز آمریکا برای اخراج دانشجویان خارجی

اداره مهاجرت آمریکا از دانشجویانی که کلاس‌هایشان آنلاین برگزار می‌شود خواست تا خاک این کشور را ترک کنند

خیز آمریکا برای اخراج دانشجویان خارجی

محمد امین خرمی _ خبرنگار

اداره مهاجرت آمریکا اعلام کرده است آن‌دسته از دانشجویان خارجی که کلاس‌های ترم پاییزشان به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود، اجازه ندارند در این کشور بمانند. همزمان به دانشجویان هشدار داده شده که درصورت عدم‌تبعیت از این دستورالعمل، با خطر اخراج دائمی از آمریکا روبه‌رو خواهند بود.

طبق اطلاعیه‌ای که از سوی این اداره منتشر شده، روند صدور ویزا برای دانشجویان خارجی که قرار است ترم پاییز خود را به‌صورت آنلاین برگزار کنند متوقف شده است. بر این اساس، از ورود دانشجویان خارجی که پیش از این ویزای خود را دریافت کرده‌اند و قصد سفر به آمریکا برای حضور در دانشگاه را دارند نیز از امروز جلوگیری می‌شود.
صدور این اطلاعیه، جنجالی تازه در آمریکا به پا کرده است، چرا‌که اغلب دانشگاه‌های آمریکایی اعلام کرده‌اند به‌دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا در این کشور، کلاس‌های حضوری خود را برای ترم جدید لغو کرده‌اند و کلاس‌ها و سمینارها را به‌صورت آنلاین برگزار خواهند کرد. اداره مهاجرت آمریکا گفته است دانشجویان خارجی یا باید خاک آمریکا را ترک کنند یا در دانشگاه‌هایی ثبت‌نام کنند که کلاس حضوری دارند. راهکار دوم عملا غیرممکن است چرا‌که اغلب دانشگاه‌ها کلاس‌های حضوری را تعطیل کرده‌‌اند و در چنین شرایطی امکان تغییر ناگهانی دانشگاه محل تحصیل وجود ندارد. در اطلاعیه اداره مهاجرت آمریکا، دانشجویان تهدید شده‌اند که اگر به قوانین جدید توجه نکنند، مراحل اخراج دائمی آنها آغاز می‌شود.
تصمیم تازه اداره مهاجرت آمریکا 2هفته پس از آن اعلام می‌شود که به دستور ترامپ، آمریکا صدور گرین‌کارت برای خارجی‌ها را متوقف کرد. این دستور که تا پایان سال‌2020 میلادی اعتبار خواهد داشت، به بهانه شیوع ویروس کرونا اتخاذ شده است. همچنین، صدور وزیرا برای کارگران ماهر بخش فناوری اطلاعات و کارگران فصلی نیز تا پایان سال متوقف شده است.
دستورالعمل جدید برای دانشجویان خارجی که طی 6‌ماه گذشته در آمریکا درگیر شیوع گسترده کرونا بوده‌اند و برای ادامه تحصیل و حضور در کلاس‌ها با مشکلات متعدد روبه‌رو‌ شده‌اند، چالشی غیرقابل پیش‌بینی بوده است. بررسی آمار منتشر‌شده در وب‌سایت اداره مهاجرت آمریکا نشان می‌دهد هم‌اکنون حدود یک‌میلیون و 550هزار نفر با ویزای تحصیلی در آمریکا حضور دارند. حدود یک‌میلیون و 300هزار نفر از این افراد، دانشجوی مقاطع دانشگاهی هستند و بقیه در مقطع دبیرستان تحصیل می‌کنند.

ادامه چالش کلاس درس در آمریکا
به‌طور کلی در ماه‌های اخیر، تشکیل یا عدم‌تشکیل کلاس‌ها در آمریکا در مقاطع مختلف به یک ماجرای پرچالش تبدیل شده است. مقام‌های ایالتی در مناطق مختلف آمریکا از همان ابتدای شیوع ویروس، مدارس و دبیرستان‌ها را تعطیل کردند. در مرحله بعدی، دانشگاه‌ها نیز تعطیل شدند.
یکی از پروپاقرص‌ترین طرفداران ضرورت فعالیت مدارس و بازگشایی کلاس‌ها، دونالد ترامپ است. او معتقد است در کنار کسب‌وکارها و مشاغل، مدارس و دانشگاه‌ها نیز باید بازگشایی شوند تا جلوی وارد‌شدن آسیب به اقتصاد آمریکا گرفته شود. ترامپ روز دوشنبه در پستی توییتری نوشت: «مدارس باید در پاییز بازگشایی شوند!!!» خواسته رئیس‌جمهور آمریکا مشخص است اما این خواسته مثل دیگر حوزه‌ها، در حیطه اختیارات مقام‌های ایالتی است و دولت فدرال نمی‌تواند برای ایالت‌ها در این زمینه تصمیم‌گیری کند. فارغ از این، دانشگاه‌ها خود تصمیم می‌گیرند که آیا می‌خواهند کلاس‌هایشان را برگزار کنند یا خیر.
خطر ابتلا هم برای معلمان و هم برای دانش‌آموزان، احتمال بازگشایی‌ مدارس و دانشگاه‌ها در پاییز را تقریبا به صفر نزدیک کرده است. آمریکا اکنون در صدر آمار مبتلایان و مرگ‌و‌میر ناشی از کرونا در جهان قرار گرفته است. شمار مبتلایان در این کشور از مرز 3میلیون نفر گذشته است. همزمان 133هزار نفر هم در این کشور قربانی ویروس شده‌اند.
دانشگاه‌های آمریکا‌ یکی پس از دیگری برنامه ترم پاییز خود را در زمینه برگزاری کلاس‌ها به‌صورت حضوری یا آنلاین اعلام می‌کنند. دانشگاه هاروارد اعلام کرده است که در سال تحصیلی جدید، تمام کلاس‌هایش را آنلاین برگزار می‌کند؛ حتی برای دانشجویانی که در خوابگاه‌های دانشگاه زندگی می‌کنند.

مخالفان چه می‌گویند؟
عده زیادی به دستورالعمل جدید اعتراض کرده‌اند، چرا‌که در شرایط کنونی برای بسیاری از دانشجویان سفر با هواپیما به‌دلیل امکان آلوده‌شدن به ویروس خطرناک است. علاوه بر این، لغو بسیاری از پروازهای بین‌المللی امکان بازگشت دانشجویان به کشورهای‌شان را عملا غیرممکن کرده است. غیر از این، دانشجویانی که در کشورهای خود به اینترنت پرسرعت دسترسی ندارند، امکان حضور در کلاس‌های آنلاین را نخواهند داشت.
منتقدان همچنین به عدم‌بازگشت شهریه دانشجویان اعتراض دارند. دانشگاه‌ها اعلام کرده‌اند با وجود عدم‌تشکیل کلاس‌ها به‌صورت حضوری، حاضر به کاهش هزینه شهریه‌ یا بازگشت پول به دانشجویان نیستند.
مخالفان دستورالعمل اداره مهاجرت آمریکا اعلام کرده‌اند در دادگاه از دولت شکایت خواهند کرد. رأی دادگاه‌ها در ایالت‌های مختلف طی روزهای آتی می‌تواند باعث لغو این دستورالعمل شود؛ در شرایط فعلی این تنها امید دانشجویان خارجی حاضر در آمریکاست.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید