• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 18 تیر 1399
کد مطلب : 104369
+
-

جورج میلر در «مکس دیوانه» از بازیگر دیگری به جای شارلیز ترون استفاده می‌کند

بی‌رحمی ژانر اکشن با زنان

سینما
بی‌رحمی ژانر اکشن با زنان

محمدناصر احدی _ روزنامه نگار

شارلیز ترون، بازیگر آمریکایی متولد آفریقای‌جنوبی که در فیلم «مکس دیوانه: جاده خشم» (جورج میلر، 2015) در نقش «فیوریوسا» خوش درخشید و مورد توجه منتقدان  و تماشاگران قرار گرفت، قرار نیست در فیلم مجزایی که به سال‌های جوانی این شخصیت می‌پردازد حضور داشته باشد.

 این خبر با توجه به محبوبیت ترون در نقش فیوریوسا نه‌تنها برای طرفداران وی بلکه برای خود این بازیگر نیز غافلگیرکننده بوده است؛ هرچند ترون در واکنشی کاملا حرفه‌ای گفته که به تصمیم جورج میلر احترام می‌گذارد. از زمانی که میلر تصمیم به ساخت فیلم مجزایی درباره دوران جوانی شخصیت فیوریوسا گرفت، قصد داشت که ترون را با بازیگر جوان‌تری در 20سالگی‌اش جایگزین کند. اما این کار چندان راحت نیست، چراکه همانطور که برایان دیویس در هالیوودریپورتر نوشته، فیوریوسا در تابستان سال2015 و با همان یک فیلم به پدیداری در فرهنگ عامه بدل شد و نام شارلیز ترون با این شخصیت مترادف شده، درست مثل نام کیانو ریوز که با جان ویک گره خورده است.
ترون مدتی است که با بازی در نقش‌های اکشن، به بازیگر زنی تبدیل شده که انتخاب اول بسیاری از پروژه‌هایی است که قرار است یک زن در مرکز داستانی پُر زدوخورد قرار بگیرد و جوی خون راه بیندازد. «محافظ کهنه‌کار» ساخته جینا پرینس بای‌دِوود تازه‌ترین فیلم اکشنی است که با نقش‌آفرینی ترون تولید شده است. پیش از این و در سال2017، ترون در فیلم «بلوند اتمی» ساخته دیوید لیچ نقش جاسوسی را بازی کرد که مردان در برابر زیبایی، قدرت فیزیکی و هوش سرشارش تاب و توان ایستادگی نداشتند. البته ترون بازی در نقش‌های اکشن را در سال2005 و در 29سالگی با بازی در فیلم ناموفق «ایان فلاکس» ساخته کارگردان زن کارین کوسوما آغاز کرد. حالا در 44سالگی و بعد از موفقیت تجاری فیلم‌های   «مکس دیوانه»    و   « بلوند اتمی» به‌نظر می‌رسد که ترون در حال پیمودن مسیری جدید در حرفه‌اش است. خود ترون در این‌باره می‌گوید: «زنان بسیاری هستند که به آنها فرصت دومی داده نمی‌شود، درحالی‌که اگر مردان فیلم‌های اکشن بسازند و شکست بدی بخورند، به آنها بارها فرصت داده می‌شود تا راه و چاه کار را یاد بگیرند. اما این اتفاق برای زنان نمی‌افتد.» به گفته این بازیگر، ژانر اکشن در مورد زنان اصلا بخشنده نیست و اگر موفق نشوند، به سرعت شانس‌شان را از دست می‌دهند. اما ترون درباره فیلم مستقل فیوریوسا بدون حضور خودش چه حسی دارد؟ او می‌گوید: «هضمش سخت است اما به جورج کاملا احترام می‌گذارم.
 او یک استاد است و آرزویی جز بهترین‌ها برای او ندارم. البته مطمئنا کمی غمگین‌کننده است. من واقعا این شخصیت را دوست دارم و سپاسگزارم که سهم کوچکی در خلق آن داشته‌ام. دوست دارم ادامه داستان را ببینم و اگر جورج میلر اینگونه تصمیم گرفته، به شیوه او اعتماد می‌کنم.»
پروژه آتی ترون بازی در نهمین دنباله مجموعه فیلم‌های «سریع و آتشین» است که در سال2021 روانه اکران خواهد شد.

ترون مدتی است که با بازی در نقش‌های اکشن، به بازیگر زنی تبدیل شده که انتخاب اول بسیاری از پروژه‌هایی است که قرار است یک زن در مرکز داستانی پُر زدوخورد قرار بگیرد و جوی خون راه بیندازد. «محافظ کهنه‌کار» ساخته جینا پرینس بای‌دِوود تازه‌ترین فیلم اکشنی است که با نقش‌آفرینی ترون تولید شده است. پیش از این و در سال2017، ترون در فیلم «بلوند اتمی» ساخته دیوید لیچ نقش جاسوسی را بازی کرد که مردان در برابر زیبایی، قدرت فیزیکی و هوش سرشارش تاب و توان ایستادگی نداشتند

این خبر را به اشتراک بگذارید