• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 18 تیر 1399
کد مطلب : 104346
+
-

در دیدار پیروز حناچی با سفیر چین مطرح شد

مبارزه با آلودگی هوا با تمرکز بر مترو

دیپلماسی شهری
مبارزه با آلودگی هوا با تمرکز بر مترو

شهردار تهران و سفیر چین در ایران، بر لزوم افزایش همکاری‌ها در زمینه کاهش آلودگی هوا و توسعه مترو تأکید کردند.

به گزارش همشهری، «پیروز حناچی» در این دیدار، تهران و پکن را دارای سابقه طولانی در همکاری‌ها و روابط دو‌جانبه‌ عنوان کرد و گفت: «بخش عمده تجهیزات خطوط و واگن‌هایی که در متروی تهران استفاده می‌شود یا به شکل بسته کامل قطعات (CKD) از چین وارد ایران شده و یا با همکاری مشاوران چینی در ایران ساخته شده است و این همکاری‌ها هنوز هم ادامه دارد. آخرین اقدام در این رابطه هم، قرارداد مربوط به ۶۳۰ واگن برای متروی تهران بود که قرار است به شکل CKD وارد تهران شود و بخشی از آنها هم در کارخانه واگن‌سازی‌ تهران ساخته شود.»
به گفته حناچی، متروی تهران هم‌اکنون در نیمه راه است، به‌طوری که ۲۴۰‌کیلومتر خطوط موجود قابل بهره‌برداری است و ۲۴۰‌کیلومتر دیگر هم برای آینده برنامه‌ریزی شده اما با همین زیرساخت‌های کنونی در تهران چیزی در حدود 2هزار واگن کمبود وجود دارد، هم برای اینکه فاصله قطارها در خطوط به حداقل برسد و هم اینکه واگن‌هایی که عمر مفیدشان تمام‌شده و یا نیاز به نوسازی جدی دارند، از مدار خارج شوند.
شهردار تهران از سفیر چین خواست تا با پیگیری‌های ویژه موضوع قرارداد ۶۳۰‌واگن را دستور کار قرار دهد و در ادامه گفت:«حتی هیأتی از تهران آمادگی دارند تا با سفر به چین این موضوع را پیگیری کنند. از طرف دیگر اگر زمینه‌‌های همکاری در این محور از سوی پکن بررسی شود، خرید واگن‌های جدید در مقابل نفت هم قابل بررسی است.»
حناچی درباره شیوع ویروس کووید-‌19 گفت: پیش از آنکه شیوع این ویروس به‌طور رسمی در ایران اعلام شود، شهرداری تهران برنامه ویدئو‌مپینگی را با هدف همدردی با مردم ووهان روی برج آزادی اجرا کرد که حرکتی انسانی و جزو توصیه‌های فرهنگی و دینی است.»
او اقدامات پکن در مقابله و کاهش آلودگی هوای این شهر را موفقیت‌آمیز خواند و توضیح داد:« اگر کلانشهری موفق به کنترل آلایندگی و افزایش تعداد روزهای پاک شود، نشان‌دهنده برنامه‌ریزی مستمر و نظام‌بندی‌شده آن شهر است. تهران علاقه دارد از تجربیات پکن در این زمینه استفاده کند، چراکه سازمان ملل متحد به تجربه پکن به‌عنوان تجربه نادر و موفق در کنترل آلودگی هوا اشاره کرده است و این نشان می‌دهد افزایش تعداد روزهای سالم و آسمان آبی در پکن نتیجه برنامه میان‌مدت و بلندمدت بوده است.»
شهردار تهران ادامه داد: «توسعه خودرو و موتورهای برقی یکی از محورهای اصلی تجربه پکن بوده و شهرداری تهران مایل است در این زمینه و به‌ویژه خودروها، اتوبوس‌ها و موتورهای برقی و همچنین تولید باتری‌های لیتیومی و یا همکاری در طراحی باتری خودروهای برقی با پکن همکاری داشته باشد.»
سفیر چین نیز در این دیدار که در دفتر شهرداری انجام شد، تهران را شهری باستانی و نوآور با زیرساخت‌های بسیار مدرن توصیف کرد و گفت: روابط ایران و چین بسیار تاریخی و دیرینه است و در سال‌۲۰۱۵ میان تهران و پکن سند توافقنامه خواهرخواندگی امضا شد.
«چانگ‌هوا» به نخستین سفر خود به تهران در سال‌۱۹۹۵ و تجربه استفاده از متروی تهران اشاره کرد و توضیح داد:«شنیده‌ام که متروی تهران توسط یک شرکت چینی ساخته شده که نماد همکاری دوجانبه است. من هم به‌عنوان یکی از مردم تهران برخی از مشکلات مترو را متوجه شده‌ام، اما احساس می‌کنم به پکن برگشته‌ام چرا‌که مترو و واگن‌های تهران شباهت زیادی با متروی پکن دارد.» سفیر چین در ایران‌ گفت:«میان آلودگی هوا و کیفیت زندگی شهروندان نمی‌توان توازن برقرار کرد چرا‌که مردم برای آسایش خود خودرو می‌خرند. اکنون حدود ۶‌میلیون خودرو در پکن وجود دارد و گفته شده این میزان در تهران 4میلیون خودرو است. پکن در سال‌های اخیر برای کنترل آلودگی هوا اقدامات زیادی مانند انتقال کارخانه‌ها به شهرهای دیگر، ایجاد محدودیت برای خرید خودرو و گسترش سیستم اتوبوس و مترو انجام داده است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید