• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 16 تیر 1399
کد مطلب : 104185
+
-

دامداران گیلانی در معرض تب کریمه کنگو

تب کریمه کنگو بعد از کرونا میهمان ناخوانده گیلانی‌ها شده و این بیماری مشترک دام و انسان اکنون برخی را راهی بیمارستان‌ها کرده است. مسئولان استانی هشدار می‌دهند دامداران و دیگر افراد از نزدیک شدن به دام‌های زنده پرهیز کنند تا این بیماری بیش از این شیوع پیدا نکند.
تب کریمه‌ کنگو بیماری مشترک دام و انسان است که از طریق تماس با گوشت، خون، ترشحات حیوان و گزش توسط کنه آلوده به ویروس به انسان منتقل می‌شود. این بیماری هرساله در فصول گرما به علت رعایت نکردن برخی از مسائل بهداشتی شیوع پیدا می‌کند و سال گذشته نیز ابتلای 23نفر و مرگ دو نفر براثر این بیماری ازسوی دامپزشکی گیلان تأیید شد.

بستری شدن 4 گیلانی
سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی گیلان از بستری ‌شدن 4 گیلانی درپی ابتلا به تب کریمه کنگو در بیمارستان‌های استان خبر می‌دهد. به گفته او، تب کریمه‌ کنگو هرچند در دام‌ها کشنده نیست، اما برای انسان می‌تواند کشنده باشد.
«آبتین حیدرزاده» با اشاره به شیوع بیماری تب خونریزی‌دهنده‌ کنگو در گیلان می‌افزاید: با وجود هشدارهای یک ماه پیش، شیوع این بیماری در میان دامداران، دامپروران و روستاییانی که در تماس مستقیم با دام ازجمله گوسفند و بز هستند، در حال افزایش است.
وی با بیان اینکه شمار مبتلایان به این بیماری امسال نسبت به سال گذشته کمتر است، در پاسخ به این سؤال که آیا این بیماری به جز تابستان در فصل دیگری هم شیوع پیدا می‌کند، توضیح می‌دهد: علاوه بر تابستان، در ماه‌های ابتدایی پاییز نیز شرایط ابتلا به این بیماری وجود دارد و بسیار می‌تواند مخاطره‌آمیز باشد. به همین علت روستاییان باید بیشتر مراقبت باشند و از تردد غیرضروری و حضور در محل استقرار دام زنده به‌طور جدی بپرهیزند. دامداران نیز باید با هماهنگی با دامپزشکی نسبت به حمام ضد کنه اقدام کنند.

آموزش به دامداران
 حساسیت این موضوع سبب شد تا جلسه آموزش، مراقبت و پیشگیری از بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان با اولویت تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو (CCHF) و لپتوسپیروز به صورت ویدئوکنفرانس با حضور مسئولان دانشگاه علوم‌پزشکی، معاون سلامت و رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره‌ کل دامپزشکی گیلان، به‌طور همزمان در سراسراستان برگزار شود.
در برخی از روستاهای گیلان مانند ملاسرا شفت، رودپشت بالا، سرشکه لاهیجان و تالش جلسه آموزشی تب کریمه گنگو  با حضور دامداران محلی دهیاران برگزار شده‌است.
«مرتضی شفیعی» یکی از دامداران اهل شفت با بیان اینکه هرساله این بیماری تهدیدی برای سلامت دامداران است، به همشهری می‌گوید: در این زمینه به‌تازگی در جلسه‌های آموزشی شرکت کردیم و دامداران و روستاییان روستای ملاسرا با علائم، روش‌های انتقال و راه‌های پیشگیری از این بیماری‌ها آشنا شدند.
وی ادامه می‌دهد: یکی از درخواست‌های ما از مسئولان شهرستان، این است که کمک کنند تا حمام‌های ضد کنه دام ازسوی جهادکشاورزی ساخته شود. همچنین برای تهیه سموم ضدکنه‌ای توسط دامپزشکی زودتر و بیشتر اقدام کنند تا همه دامداران استان بتوانند از این مهم برخوردار شوند. این کار از شیوع بیشتر و ابتلای دامداران و سایر کسانی که با گوشت قرمز سر و کار دارند جلوگیری می‌کند.
سرپرست شبکه دامپزشکی لاهیجان نیز به همشهری می‌گوید: از آنجایی که دامداران و روستاییان ازجمله افرادی هستند که بیشتر از سایر قشرهای جامعه در معرض خطر ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو قرار دارند، لزوم آشنایی با خطرات این بیماری به‌ویژه در فصول گرم سال همزمان با فعالیت کنه‌ها در اولویت آموزشی قرار دارد.
دکترعلی رسولی تأکید می‌کند: بهتر است دامداران تمام مسائل قرنطینه‌ای، بهداشتی و حفاظت شخصی را رعایت کنند و کشتار دام تحت نظارت دامپزشکی در محل کشتارگاه صورت گیرد.
وی افزایش سطح آگاهی‌های عمومی با برگزاری کلاس‌های آموزشی برای افراد درمعرض خطر، مقابله با انگل‌های خارجی بدن دام، تهیه گوشت از مراکز مجاز و ممهور به مهر بهداشتی دامپزشکی و استفاده از دستکش هنگام آماده‌سازی گوشت دام را از مهم‌ترین راهکارهای مقابله با انتقال این بیماری به انسان عنوان می‌کند.

سمپاشی و ضرورت رعایت موارد بهداشتی
با وجود جلسه‌های آموزشی‏، بسیاری از دامداران خواهان راه‌های پیشگیری از طریق سمپاشی به بدن دام هستند. این کار باید ازسوی دامپزشکی هر شهرستان انجام شود تا این بیماری منجر به مرگ افراد نشود. در همین زمینه مدیرکل دامپزشکی گیلان از مصرف ۹۰۰لیتر سم برای مبارزه با بیماری کریمه کنگو طی بهار امسال خبر می‌دهد.
«سهراب عاقبتی» می‌گوید: تاکنون ۹۰۰لیتر سم برای سمپاشی بدن دام، اماکن دامی و حمام ضدکنه به‌منظور از بین بردن انگل‌های خارجی (کنه‌ها) به صورت رایگان در استان توزیع شده است.
وی همچنین در زمینه علت انتقال این بیماری در انسان عنوان می‌کند: بیشترین علت ابتلای انسان به بیماری، تماس با دام یا مصرف گوشت‌های آلوده حاصل از ذبح دام‌ها در خارج از کشتارگاه است. برای جلوگیری و پیشگیری از این بیماری، استفاده از وسایل حفاظت انفرادی از قبیل لباس کار، چکمه، دستکش، ماسک و عینک برای افرادی که به نوعی با دام و لاشه تماس دارند، الزامی است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید