• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 15 تیر 1399
کد مطلب : 104139
+
-

واکنش‌های تازه رئیس‌جمهوری به گسترش کووید-19

مخفی‌کردن بیماری، تجاوز به حقوق دیگران است

مخفی‌کردن بیماری، تجاوز به حقوق دیگران است

 اگر شما از افرادی بوده‌اید که در هفته‌های گذشته برای ماسک‌زدن سهل‌گیری کرده‌اید، از امروز یعنی پانزدهم تیرماه همه افراد باید در همه مکان‌های عمومی و سرپوشیده از ماسک استفاده کنند؛ در غیر این صورت به‌احتمال زیاد برای انجام بسیاری از امور روزمره با مشکل مواجه می‌شوند؛ ازجمله ورود به سازمان‌های دولتی و مراکز خدماتی مختلف.
حسن روحانی، رئیس‌جمهوری دیروز درحالی‌که ماسک به چهره داشت از مردم خواست که مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا یعنی استفاده اجباری از ماسک را جدی بگیرند و درباره واکنش‌های اجتماعی جامعه به بیماری کرونا، حرف‌های تازه‌ای زد. بخشی از مهم‌ترین حرف‌های رئیس‌جمهوری انتقاد از افرادی بود که  تست کرونای آنها مثبت می‌شود یا به هر شکل از بیماری خود خبر دارند اما آن را پنهان می‌کنند.

کسی نباید این بیماری را ننگ و عار بداند
روحانی گفت: از روز اول خدمت مردم عزیز گفتیم این ویروس مهمان ناخوانده است و مدت حضورش معلوم نیست؛ با هوای گرم هم نمی‌رود. متخصصان ما گفتند حضورش ادامه‌دار است. این ویروس ناشناخته است؛ اول پیرها را درگیر می‌کرد و الان جوان‌ها را هم درگیر می‌کند. علائمش هم دائما در حال تغییر است. به گزارش ایسنا،‌ او ادامه داد: ‌از روز اول گفتیم تمام مراکز تولیدی باید فعال باشند؛ تمام فروشگاه‌ها، مراکز بهداشتی و درمانی هم فعال بودند. مدتی بقیه مشاغل را تعطیل و مدتی سفر را هم ممنوع کردیم. در زمان بازگشایی مجدد قراری گذاشتیم با مردم و گفتیم به شرط رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی مراکز باز می‌شوند و هرچه پروتکل‌ها بیشتر رعایت شود، گشایش‌ها هم بیشتر می‌شود. روحانی گفت: مردم عزیز، کسی نباید مبتلا شدن به این بیماری را ننگ و عار بداند و اگر مبتلا شد، از دیگران پنهان کند. صداوسیما بیشتر باید در این زمینه تلاش کند و کسی نباید ابتلا به این بیماری را پنهان کند. طرف نباید به آزمایشگاه بگوید که اگر تست من مثبت شد، خواهش می‌کنم به کسی اطلاع نده و خودم می‌گویم. به کمیته بهداشتی و امنیتی می‌گویم راجع به کسانی که بیماری را مخفی می‌کنند، طرحی بیاورند و آن را تصویب کنیم. او « مخفی کردن بیماری» را نوعی «تجاوز به حقوق دیگران دانست و افزود: من که بیماری‌ام را مخفی می‌کنم و نمی‌گویم، نسبت به خانواده، دوست، همکار و سایر افراد مسئولیت دارم. وقتی ابتلای خود را اطلاع نمی‌دهم و حتی ماسک هم نمی‌زنم، درست نیست. باید این فرهنگ را جابیندازیم که ماسک استفاده کنیم و بیماری خود را اطلاع دهیم تا از بیماری عبور کنیم. روحانی گفت: پس این کار از نظر فرهنگی در جامعه ما به یک معضل تبدیل شده است. من با مردی آشنا شدم که طرف روز قبل از امتحان، تستش مثبت بوده اما نگفته تا امتحان آموزش رانندگی را بدهد. خب، این از نظر فرهنگی کار درستی نیست، هرکسی مبتلا شد، باید بگوید، به قرنطینه برود و ایزوله کند. آزمایشگاه‌های ما هم موظف هستند، اطلاع دهند و گرنه نمی‌شود که فردی آلوده شد، برود و بقیه را آلوده کند؛ لذا ما اگر می‌خواهیم به یک نفری نزدیک شویم، مبنا را باید بر این بگذاریم که او مبتلا به ویروس کروناست.
 
به افراد بدون ماسک خدمات ندهید
روحانی در بخش دیگری از سخنانش بر ضرورت استفاده همگانی از ماسک تأکید کرد: استفاده از ماسک در محیط‌های عمومی شلوغ باید اجباری باشد و چنانچه‌کسی بدون ماسک به دستگاه، نهاد یا ارگانی برای دریافت خدمت مراجعه کرد، باید از او بخواهند ماسک داشته باشد و حتی باید از حضور کارمندان و کارکنان در اداره‌ها و دستگاه‌ها درصورت رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی و استفاده نکردن از ماسک، جلوگیری شود. رئیس‌جمهوری گفت: کسی که آلوده‌ است نباید به جامعه بیاید و دیگران را آلوده کند. نمی‌شود که در این مواقع همکاری نکرد. روحانی ادامه داد: برخی افراد اصلا علایم بیماری را ندارند. اگر می‌خواهیم به فردی نزدیک شویم، همه باید مبنا را بر این بگذاریم که آن فرد مبتلا به کروناست. یا فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کرده یا از ماسک استفاده کنیم. در اجتماعات بزرگ هم شرکت نکنیم. در اجتماع بزرگ حاضر می‌شویم و در پی آن گرفتاری پیش می‌آید. در اجتماع بزرگی که همه کنار هم نشستند و غذا صرف می‌کنند، در عروسی‌ها و در برخی مراسم اینگونه است.
او گفت: مترو نیز شلوغ است و نباید اجازه داد کسی بدون ماسک سوار شود. خدمات مترو و اتوبوس باید منوط به استفاده از ماسک باشد. من می‌خواهم در این راه، هم ضابطین قوه قضاییه، هم خود قوه قضاییه و در جایی که لازم است، دادستان‌ها نیز یاری کنند تا این مقطع را رد کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید