• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 11 تیر 1399
کد مطلب : 103785
+
-

زورآزمایی مجازی ظریف و پمپئو در شورای امنیت

زورآزمایی مجازی ظریف و پمپئو در شورای امنیت

وزیران خارجه ایران و آمریکا در صحن شورای امنیت، مقابل هم قرار گرفتند؛ البته این جلسه به‌دلیل فراگیری کرونا به سیاق عمده مذاکرات دیپلماتیک یکی، دوماهه اخیر به‌صورت مجازی برگزار شد. موضوع جلسه، بررسی گزارش آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل درباره قطعنامه2231 بود که آمریکا در تلاش است با لغو کردن آن تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را احیا کند.

سفیر ایران در سازمان ملل پیش از آغاز نشست شورای امنیت با اشاره به اینکه نشست شورا، عادی است و هر 6ماه یک‌بار برگزار می‌شود یادآور شد: ما در جلسات گذشته نیز در شورای امنیت شاهد بودیم در تمام این جلسات آمریکا منزوی شده و تنها کشوری بوده که از برجام انتقاد می‌کرده و موضع متفاوتی نسبت به ۲۲۳۱ داشته است.
او پیش‌بینی کرده بود که در نشست شورای امنیت یک‌بار دیگر جامعه بین‌المللی نشان می‌دهد با رویکرد آمریکا نسبت به قطعنامه۲۲۳۱ مخالف است.
مجید تخت روانچی خاطرنشان کرد: این از موارد نادر در تاریخ سازمان ملل است که کشوری همچون آمریکا که خود یکی از بانیان قطعنامه۲۲۳۱ بوده، حالا نه‌تنها آن را نقض می‌کند بلکه دیگران را به خاطر اجرای آن تنبیه می‌کند.
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران هم قبل از سخنرانی در جلسه شورای امنیت در توییتر نوشت: آمریکا صرفا برجام را نقض نکرده و دیگران را به این کار وادار نمی‌کند؛ این کشور همچنین این ننگ را بر پیشانی دارد که در تاریخ سازمان ملل متحد نخستین کشوری باشد که اعضای قانون‌مدار را برای عدم‌نقض قطعنامه -۲۲۳۱- شورای امنیت، تنبیه می‌کند.
مقامات آمریکایی از امروز مذاکرات خود را با اعضای شورای امنیت برای بررسی قطعنامه جدید شورای امنیت علیه ایران آغاز می‌کنند؛ درحالی‌که در نشست هفته قبل که به‌صورت غیررسمی برگزار شده بود برخی اعضا به صراحت مخالفت خود را با طرح آمریکا اعلام کرده‌اند.
دیروز جائو لی جیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در کنفرانس خبری هفتگی در پکن در رابطه با تلاش آمریکا گفت: چین براساس توافق هسته‌ای سال۲۰۱۵ میلادی با تلاش‌های آمریکا برای فشار بر شورای امنیت برای تحریم تسلیحاتی ایران مخالف است.
او با تأکید بر مخالفت با هرگونه زورگویی آمریکا در شورای امنیت برای ادامه تحریم تسلیحاتی ایران افزود: توافقات مربوط به لغو این تحریم تسلیحاتی باید مورد پایبندی قرار گیرد و همه به مفاد آن پایبند باشند و همه توافقات شورای امنیت ازجمله لغو تحریم تسلیحاتی باید به‌طور مؤثر اجرا شود.
مقامات دیپلماتیک روسیه هم بارها موضع خود مبنی بر مخالفت با طرح آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران را اعلام کرده‌اند.
آمریکایی‌ها گفته‌اند اگر شورای امنیت قطعنامه ضد‌ایرانی را تصویب نکند سراغ مکانیسم ماشه می‌روند و براساس برجام همه قطعنامه‌های قبلی را احیا می‌کنند؛ اقدامی که نه فقط از سوی چین و روسیه که به‌دلیل خروج آمریکا از برجام از جانب کشورهای اروپایی هم تقبیح و غیرقانونی اعلام شده است.
مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا 2 روز قبل نگرانی خود را از برداشته شدن تحریم تسلیحاتی ایران، فروش سلاح به ایران از جانب چین و روسیه اعلام کرده بود.
نشست شورای امنیت دیروز در حالی برگزار شد که از 3 روز قبل مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا برایان هوک، نماینده خود را روانه منطقه خلیج‌فارس کرده بود تا با مقامات این کشورها درباره تمدید تحریم تسلیحاتی رایزنی کند.
در همین رابطه سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به اتهام‌های بی‌اساس و اظهارات مداخله‌جویانه مقام‌های برخی از کشورهای منطقه ازجمله عربستان سعودی و بحرین در رابطه با ایران اظهار داشت: جای بسی شگفتی است که کشورهایی همچون عربستان سعودی که خود منبع تروریسم و افراطی‌گری در منطقه هستند اتهام‌های بی‌اساسی به جمهوری اسلامی ایران وارد می‌کنند.
سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: حمایت از خواسته نماینده آمریکا در تور دوره‌گردی وی در منطقه برای استمرار محدودیت‌های تسلیحاتی کشورمان از سوی کشورهایی که بیش از 5سال است با سلاح‌های آمریکایی هزاران نفر ازجمله زنان و کودکان یمنی را به خاک و خون کشیده‌اند، طنز تلخی است که در این روزها شاهد آن هستیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید