• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 11 تیر 1399
کد مطلب : 103781
+
-

نشست مجازی سران گروه3

روحانی، پوتین و اردوغان امروز به‌صورت ویدئو کنفرانس درباره مسائل منطقه گفت‌وگو می‌کنند

دیپلماسی
نشست مجازی سران گروه3

شهریور پارسال که سران ایران، روسیه و ترکیه توافق کردند نشست بعدی سران 3 کشور 3 ‌ماه بعد و به میزبانی تهران برگزار شود گمان نمی‌کردند نشست بعدی به خاطر شیوع کرونا حدود یک سال بعد و آن هم به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شود. امروز حسن روحانی، ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان برای ششمین بار به‌صورت 3 نفره درباره سوریه مذاکره می‌کنند.

به‌گزارش همشهری، نشست سران 3 کشور قرار بود آبان و آذر سال قبل برگزار شود اما درگیری‌های میدانی بین نیروهای ترکیه، روسیه و سوریه که به کشته‌شدن جمعی از نیروهای نظامی طرفین منجر شد مذاکرات سه‌جانبه را به حالت تعلیق در آورد حتی رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه از پایان حضور کشورش در روند آستانه سخن گفت. با این حال با فروکش‌کردن تنش در سوریه شرایط برای برگزاری نشست سه‌جانبه فراهم شد که شیوع بحران کرونا مانع برگزاری نشست شد. با ادامه‌دار شدن کرونا در جهان پیشنهاد برگزاری نشست به‌صورت مجازی مطرح شد و قرار بود اسفند سال قبل این نشست برگزار شود اما برخی طرف‌ها برای برگزاری نشست به‌صورت حضوری اصرار داشتند تا اینکه در نهایت مقرر شد سران 3 کشور هرکدام در اتاق خود درباره سوریه به مذاکره بنشینند.
مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه 2 هفته قبل در یک برنامه تلویزیونی در ارتباط با نشست سه‌جانبه سران کشورهای ترکیه، ایران و روسیه برای بررسی تحولات سوریه در چارچوب روند آستانه گفته بود: نوبت میزبانی به ایران رسیده است، ایران می‌تواند پس از همه‌گیری کرونا از این نشست میزبانی کند، اما در این میان می‌توانیم یک نشست مجازی برگزار کنیم.
25شهریور سال قبل پنجمین دور اجلاس سه‌جانبه سران ایران، روسیه  و ترکیه در آنکارا برگزار شد.
بهمن 97هم چهارمین نشست سران به میزبانی ولادیمیر پوتین در شهر سوچی روسیه برگزار شده بود آن هم درست در روزی که با میانداری آمریکا نشستی علیه ایران در ورشوی لهستان و با بی‌اعتنایی بسیاری از کشورها ازجمله روسیه و ترکیه برگزار شده بود.
نشست سران ایران، روسیه و ترکیه امروز در شرایطی در تدارک برگزاری است که دولت آمریکا از امروز مذاکرات پیچیده‌ای را برای تصویب قطعنامه ضد‌ایرانی در شورای امنیت سازمان ملل آغاز کرده است.
مقارنه دیگر این بود که 2 روز قبل از آن نشست یک حادثه تروریستی در مرز سیستان و بلوچستان و پاکستان رخ داد و این بار هم 2روز پیش از برگزاری نشست سران ایران، روسیه و ترکیه، استان سیستان و بلوچستان شاهد یک اقدام تروریستی دیگر توسط همان گروه وابسته به عربستان بود و همزمانی این دو حادثه تروریستی با مذاکرات سه‌جانبه درباره سوریه نمی‌تواند اتفاقی باشد.
ایران، روسیه و ترکیه از سال 95مذاکراتی را برای کاهش بحران در سوریه آغاز کردند که به روند آستانه معروف شد. آخرین دور مذاکرات آستانه که چهاردهمین دور رایزنی‌ها در سطح معاونان و نمایندگان کشورها بود در ۱۰و ۱۱‌دسامبر 
(20-19‌آذر) سال‌۲۰۱۹ در شهر نورسلطان پایتخت قزاقستان برگزار شد و نشست بعدی این مذاکرات برای مارس (فروردین) سال‌۲۰۲۰ برنامه‌ریزی شده بود، با این حال این جلسه به‌دلیل همه‌گیر شدن ویروس کرونا به تعویق افتاد.
مهم‌ترین محور مذاکرات فعلی 3 کشور، بررسی روند تدوین قانون اساسی سوریه با حضور کمیته قانون اساسی، رسیدن به راه‌حل برای خروج تروریست‌ها از شهر ادلب و تبادل زندانیان ، بازگشت آوارگان و ارسال غذا و دارو و نیز بازسازی سوریه است.
بحران سوریه از 10سال قبل آغاز شد و در آن زمان ترکیه انتظار سرنگونی سه ماهه دولت بشار اسد را می‌کشید اما با همکاری ایران و روسیه تروریست‌ها آرام آرام از شهرهای سوریه خارج شدند و هم‌اکنون در شمال سوریه اجتماع یافته‌اند و تحولات سوریه به سمتی سوق یافته که کشورهای عربی ازجمله عربستان، امارات، قطر، کویت و عمان ارتباطات دیپلماتیک خود با دولت اسد را از سر گرفته و برخی اماکن دیپلماتیک خود در دمشق را بازگشایی کرده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :